© Wim Hendrix

Fairtradeproducten steeds populairder, vooral bij jonge gezinnen

Vorig jaar werden er 23% meer fairtradeproducten verkocht dan in 2015. Dat maakte Fairtrade Belgium maandag bekend. In Antwerpse Oxfam Wereldwinkels merken de vrijwilligers dat ook jonge gezinnen graag fairtrade kopen.

maaike floor

In de Oxfam Wereldwinkel in Borgerhout, vlak bij Deurne, merken ze dat niet alleen oudere, maar ook jonge mensen de winkel weten te vinden. “We zitten al veertig jaar in deze wijk, maar sinds elf jaar op onze nieuwe locatie in de Vosstraat. Sinds die verhuizing is de omzet flink gestegen. Er wonen hier heel wat jonge gezinnen in de buurt, die heel bewust omgaan met wat ze kopen en ook graag bij ons boodschappen komen doen”, vertelt Hilde Bosschaert, coördinator in Borgerhout.

Sausjes en curry populair

Ze merkt dat jonge mensen andere producten kopen dan de klassieke, wat oudere klanten. “Jonge mensen kiezen veeleer currypasta, exotische sausjes en fruitsap. Het traditionele publiek koopt vooral koffie, honing en chocolade.” De artisanale producten, genre juweeltjes, kommetjes en andere cadeautjes, doen het de laatste tijd minder goed, maar dat wordt gecompenseerd door de voeding.

Het laatste jaar is de omzet van de Oxfam Wereldwinkel in Borgerhout stabiel. “We volgen de algemene trend van +23% dus niet. Maar nu hebben de supermarkten ook een fairtrademerk. Ik vermoed dat de grote stijging daar mee te maken heeft”, zegt Hilde Bosschaert. “Al hanteren wij strengere eisen dan de supermarkten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER