Arbeidsinspectie valt binnen bij drie filialen PostNL: tientallen inbreuken vastgesteld, depot Wommelgem verzegeld

De arbeidsinspectie is vanmorgen binnengevallen bij het postbedrijf PostNL in Mechelen, Wommelgem en Ardooie. Volgens de arbeidsauditeur zijn er in Mechelen en Wommelgem tientallen inbreuken vastgesteld. Het gaat om inbreuken rond deeltijdse arbeid maar ook illegale tewerkstelling en zwartwerk. Het depot in Wommelgem werd daarop verzegeld. Niemand kan er nog binnen. 

Vanmorgen is de politie samen met de inspectiediensten binnengevallen bij het koerierbedrijf PostNL in Mechelen, Wommelgem en Ardooie. Ook de chauffeurs van de koerierdienst werden gecontroleerd omdat er een vermoeden was dat er minderjarigen en chauffeurs zonder rijbewijs tewerkgesteld zouden zijn. 

Om de pakjes te bezorgen wordt er met onderaannemingen gewerkt. "Daar stellen wij structureel inbreuken vast", klinkt het bij het arbeidsauditoraat. Ook vandaag was het prijs. 

Door de aard, de ernst en het aantal inbreuken werd het depot in Wommelgem verzegeld

Gianni Reale - Arbeidsauditoraat Mechelen

Depot in Wommelgem verzegeld

"In Wommelgem zijn tien inbreuken vastgesteld voor deeltijdse arbeid. Dat betekent dat mensen bijvoorbeeld buiten hun werkrooster aan het werken waren," zegt Gianni Reale van het arbeidsauditoraat in Mechelen. Verder zijn er daar ook tien inbreuken inzake zwartwerk vastgesteld. 

"Gelet op de aard, de ernst en het aantal inbreuken die deze morgen zijn vastgesteld, werd het depot in Wommelgem gerechtelijk verzegeld. Dat houdt in dat de poort van het depot afgesloten wordt met politielint en dat niemand nog binnen of buiten mag rijden", aldus Reale. Ook werden vier transportwagens verzegeld. 

Illegale tewerkstelling in Mechelen

"Ook in Mechelen werden tien inbreuken inzake deeltijdse arbeid vastgesteld. Verder is er ook iemand zonder papieren aangetroffen die ter beschikking zal gesteld worden van de dienst vreemdelingenzaken", gaat Reale verder. 

PostNL bevestigt de controles en laat weten dat het de volledige medewerking verleent. Volgens PostNL zijn niet alleen de filialen in Mechelen en Wommelgem gecontroleerd, maar was er ook inspectie aanwezig bij de pakjesdienst in Ardooie. Bij die laatste zouden geen inbreuken zijn vastgesteld. 

“10 inbreuken vastgesteld in Mechelen en Wommelgem”, zegt Gianni Reale in “Het journaal”:

Videospeler inladen...

Breder probleem

En PostNL is lang niet het enige bedrijf dat zich schuldig maakt aan zulke inbreuken. De Belgische Transportarbeidersbond BTB komt vandaag met een "zwartboek e-commerce". Daarin brengen ze niet alleen de wanpraktijken bij PostNL aan het licht, maar ook bij gelijkaardige bedrijven als GLS en DPD.

Een belangrijke oorzaak van de problemen is volgens hen dat er in de sector vaak gebruik wordt gemaakt van onderaannemers, in plaats van zelf chauffeurs in dienst te nemen. En die onderaannemers worden sterk onder druk gezet om pakjes heel snel en vooral heel goedkoop te leveren.

De onderaannemers en hun chauffeurs zijn eigenlijk de speelbal van PostNL

Tom Peeters, Belgische Transportarbeidersbond BTB

"Die onderaannemers en hun chauffeurs worden zo uitgeperst dat ze vaak geen keuze hebben. Ze zijn eigenlijk de speelbal van bijvoorbeeld PostNL", zegt Tom Peeters van BTB. "PostNL zegt dat het hun werknemers niet zijn en zij schuiven alle verantwoordelijkheid van zich af. Dat is het grote probleem dat wij willen aankaarten. Daarom hebben wij ons ook burgerlijke partij gesteld in de rechtszaak tegen PostNL. Dat doen we voor die chauffeurs, omdat zij geen enkele wettelijke basis hebben ten opzichte van het bedrijf en ze zich niet kunnen laten horen."

Beluister hier het interview met Tom Peeters van BTB in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Ook bij een sluiting of het opleggen van een boete, zijn de chauffeurs uiteindelijk de belangrijkste slachtoffers, vindt BTB. "PostNL maakt genoeg winst en verdient genoeg met dat businessmodel, dus zij betalen die boete met de glimlach", legde Peeters uit in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Ook de sluiting van het depot in Wommelgem is natuurlijk een druppel op een hete plaat. Er zijn nog zeven andere depots in België en ik ben ervan overtuigd dat ze zich al zo georganiseerd zullen hebben dat de pakjes rondgebracht kunnen blijven worden."

Daarnaast draagt ook de consument een belangrijke verantwoordelijkheid, vindt Peeters. "We zijn als consument ook zeker mee verantwoordelijk voor wat er gebeurt, niet alleen bij de pakjesdiensten maar ook in de transportsector in het algemeen. Iedereen verwacht dat transport snel, flexibel en goedkoop gebeurt, maar dat is niet de realiteit. De chauffeur die achter het stuur zit, moet natuurlijk op een fatsoenlijke manier vergoed kunnen worden. We vragen allemaal dat het snel en goedkoop moet, maar we moeten ons de vraag stellen of dat wel oké is."

Wat nu met de pakjes?

In het verzegelde depot van PostNL in Wommelgem liggen nu nog veel pakjes te wachten om geleverd te worden. "We schatten dat aantal op 5 procent van het totaal aantal pakjes dat vandaag in ons land bezorgd wordt", dat vertelt Lies Florentie, woordvoerder van PostNL. Hoeveel pakjes dat precies zijn, kan Florentie niet kwijt omdat PostNL een beursgenoteerd bedrijf is. 

Het bedrijf gaat nu alle getroffen klanten op de hoogte brengen en op zoek naar oplossingen. "We gaan samen met het arbeidsauditoraat bekijken wat we nu moeten doen om weer aan de pakjes te kunnen", aldus Florentie. PostNL kan nu een verzoekschrift indienen om het depot weer vrij te krijgen. Maar dat kan twee weken duren.  

Meer over de pakjes lees je hier. 

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat enkele filialen van PostNL bezoek krijgen van de inspectiediensten. “PostNL werd eerder al gedagvaard omdat er bij voorgaande controles veel inbreuken werden vastgesteld”, zo gaat Reale  verder. "Het ging toen om zwartwerk, illegale arbeid, minderjarigen die er tewerkgesteld waren enz."

Naast de sociale inspectie stapte ook de douane mee af naar de betrokken filialen. Zo werd ook de inhoud van de pakjes grondig gecontroleerd. 

Meest gelezen