Maandagochtend vielen de sociale inspectiediensten, politie en douane binnen bij een PostNL-depot in Wommelgem. © BFM

Massale inval bij PostNL: “Depot verzegeld, klanten zullen dagen op hun pakje moeten wachten”

Wommelgem, Mechelen -

Sociale inspectiediensten, douane en politie zijn maandagochtend binnengevallen in drie depots van PostNL. De actie kwam er naar aanleiding van verschillende meldingen over mogelijke sociale inbreuken. Alles samen konden maandag een dertigtal inbreuken worden vastgesteld. Het depot in Wommelgem werd ook verzegeld, waardoor honderden pakjes voorlopig niet geleverd kunnen worden.

sare, nelo, tdk

Naar aanleiding van tal van gevallen van zwartwerk en andere sociale inbreuken, voeren de inspectiediensten al een hele tijd controles uit bij koerierbedrijven. Chauffeurs die als onderaannemer of in opdracht van een onderaannemer werken, zouden elke dag lange uren moeten kloppen. Sommigen moeten maar liefst 250 tot zelfs 500 pakjes per dag leveren. De vakbonden spraken eerder al over “moderne slavernij”, omdat de chauffeurs het vaak met een karige verloning moeten doen en zelfs nauwelijks of niet rondkomen.

Maandagochtend was het de beurt aan PostNL. De inspectiediensten, douane en politie vielen binnen in de depots van het postbedrijf in Wommelgem, Ardooie en Mechelen. “Tijdens de actie werden de chauffeurs van de koerierbedrijven gecontroleerd”, zegt substituut Gianni Reale van het Arbeidsauditoraat.

“In Mechelen werd een tiental mensen betrapt omdat ze buiten hun reguliere werkrooster aan de slag waren. Hetzelfde hebben we ook bij een tiental mensen in Wommelgem vastgesteld. Daar werden ook nog tien inbreuken op zwartwerk gedaan. Tijdens de actie in Mechelen werd ook een persoon aangetroffen die illegaal in het land verbleef.”

.

© BFM

Verzegeld

De inbreuken bleven niet zonder gevolg. De vestiging van PostNL in Wommelgem werd maandagvoormiddag verzegeld. “Omdat het om ernstige inbreuken ging en er al voorgaanden waren, is het bedrijf gerechtelijk verzegeld. Dat betekent dat niemand meer naar binnen mag. Het gaat om een tijdelijke sluiting. Ik vermoed dat het bedrijf er wel alles aan zal doen om de ontzegeling te vragen, zodat de werkzaamheden kunnen worden voortgezet”, aldus nog Reale.

De verzegeling zal ook gevolgen hebben voor de mensen die het voorbije weekend pakjes hebben besteld. “Pas als er een ontzegeling is, kunnen die naar hun bestemming vervoerd worden.” In het depot in Wommelgem lag zo’n vijf procent van het totaalaantal pakjes dat maandag geleverd moest worden. Hoeveel dat er dan precies zijn, wil PostNL niet kwijt. Maar op een drukke dag deelt het bedrijf zo’n 100.000 pakjes rond, wat neer zou komen op zo’n 5.000 pakjes die vastzitten. Het zou kunnen dat mensen nog dagen op die bestellingen zullen moeten wachten.

In Ardooie werden geen inbreuken vastgesteld. Bij de controles van maandag werden ook geen minderjarigen aangetroffen. Het gerucht ging dat er soms tieners mee werden ingeschakeld om de pakjes te leveren, maar het Arbeidsauditoraat onderstreept dat het dat niet heeft vastgesteld.

De inspectiediensten en politie verzegelden ook vier bestelwagens. “Een maatregel die werd uitgevoerd om te vermijden dat er nog meer misdrijven mee worden gepleegd. Daarnaast zijn er ook busjes aangetroffen die niet in orde waren met de verkeerswetgeving.”

BKD Express, eigenaar van een bestelwagen op de foto, laat weten dat zij deze verhuurde aan een derde en stelt niet betrokken te zijn bij het onderzoek. © BFM

 © BFM

Werkdagen van twaalf uur of meer

PostNL, maar ook andere koeriersbedrijven, werken voornamelijk met onderaannemers die pakjes gaan afleveren. “De grote koerierbedrijven hebben geen enkele chauffeur in dienst en werken uitsluitend via onderaanneming”, zegt Tom Peeters, adjunct-federaal secretaris van de Belgische Transportarbeidersbond. “Ze duwen elke verantwoordelijkheid van zich af en persen de chauffeurs tot de laatste druppel uit. Uit gesprekken met de chauffeurs blijkt dat zij de moderne slaven van deze koeriersbedrijven zijn.”

Werkdagen van twaalf uur en meer zijn al lang geen uitzondering meer voor de pakjeskoeriers. “Op drukke dagen begin ik om zes uur ’s ochtends om mijn bestelwagen te laden”, vertelt een van de zelfstandige koeriers aan het depot in Mechelen. “Dat neemt al heel wat tijd in beslag. En dan start de grote uitdaging: alle pakjes die je moet gaan leveren, ook tijdig geleverd krijgen.”

“Als ik om 20 uur thuis ben, ben ik snel thuis. Ja, het zijn lange dagen en vanaf nu wordt het alleen maar drukker. Of ik veel verdien? Ik ga niet vertellen hoeveel ik krijg, maar laat ons zeggen dat ik al heel tevreden ben als ik op het einde van de maand alle rekeningen kan betalen. Ik werk de naad uit mijn lijf en verdien amper iets. Anderzijds ben ik gelukkig dat ik werk heb.”

Dat de inval er nu, vlak voor Black Friday, Sinterklaas en de feestdagen, kwam, is volgens de arbeidsauditeur louter toevallig. “Dit heeft niets met een timing te maken. We willen duidelijk maken dat we keihard blijven optreden tegen sociale fraude. En de inbreuken in deze sector blijven zich alsmaar opstapelen. Deze acties lopen het hele jaar door.”

PostNL liet maandag weten dat het nauw wil samenwerken met het Arbeidsauditoraat en dat men alles in het werk wil stellen om de pakjes die in Wommelgem opgeslagen liggen, zo snel mogelijk geleverd te krijgen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer