Duizenden pakketjes zitten vast na verzegeling depot PostNL: wat betekent dat voor mijn pakje?

Stond je al te popelen aan je voordeur voor een pakje dat geleverd zou worden door PostNL? Dan ga je het best gewoon weer naar binnen. Want het zal nog even duren voor dat pakje ook effectief geleverd wordt. Het depot in Wommelgem werd vanmorgen namelijk verzegeld nadat de sociale inspectie tientallen inbreuken had vastgesteld bij een inval. Wat kan je als consument doen als een van de duizenden pakjes in die depots voor jou is bestemd? 

PostNL wil er geen cijfer op plakken, maar spreekt over een grote impact. "We schatten dat aantal pakjes in het depot in Wommelgem op vijf procent van het totale aantal pakjes dat vandaag in ons land bezorgd wordt", vertelt Lies Florentie, woordvoerder van PostNL. Hoeveel pakjes dat precies zijn, kan Florentie niet kwijt omdat PostNL een beursgenoteerd bedrijf is. Maar volgens transportexperten gaat dat al snel over duizenden pakjes. 

"PostNL schuift alle verantwoordelijkheid van zich af", zegt Tom Peeters van de socialistische vakbond BTT-ABVV in "Het journaal":

Videospeler inladen...

Enkele duizenden pakjes

"Op dagen als vandaag worden er in ons land tussen de 500.000 en 600.000 pakjes per dag geleverd", vertelt transporteconoom en professor aan de universiteit Antwerpen Roel Gevaers. Het zijn drukke tijden wat de verkoop van online goederen betreft. Het is eind deze week bovendien Black Friday en ook Sinterklaas en weldra Kerst staan voor de deur. 

"Als je ervan uitgaat dat postNL een marktaandeel heeft van 15 procent, dan zit je al snel aan verschillende duizenden pakjes per dag waarvan een deel geblokkeerd zit in het depot in Wommelgem", berekent Gevaers. 

Wat kan je als consument doen?

"Als consument kan je nu drie dingen doen", legt Gevaers verder uit. Al benadrukt hij dat niet alle opties even duurzaam zijn. 

  • Afwachten. Het kan zijn dat de arbeidsauditeur de pakjes bijvoorbeeld wel snel vrijgeeft, maar het pand nog verzegeld houdt. 
  • Je bestelt bij een andere webshop hetzelfde pakje opnieuw. En je dubbelcheckt bij welke koerierdiensten zij werken. Wanneer het pakje van PostNL dan uiteindelijk toch geleverd wordt, stuur je het terug. Dat kan want ook bij een aankoop op afstand heb je als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract. 
  • Bestel niet online en koop je pakje in een fysieke winkel 

Wanneer geldt het herroepingsrecht? De federale overheid geeft op deze pagina meer informatie.

Waar zal de impact het grootst zijn?

Volgens professor Gevaers zal vooral de ruime provincie Antwerpen het zwaarst getroffen zijn, als je de markt objectief bekijkt. Maar ook in de Noorderkempen zal wie een pakje heeft besteld met PostNL, moeten wachten. En dat geldt ook voor de Sint. Want wat hij besteld heeft voor de kindjes in die buurt, zal wellicht niet voor zes december toekomen.  

Wat doet PostNL?

Het bedrijf gaat nu alle getroffen klanten op de hoogte brengen en op zoek naar oplossingen. "We gaan samen met het arbeidsauditoraat bekijken wat we nu moeten doen om weer aan de pakjes te kunnen", aldus Florentie. "We werken nauw en goed samen met de arbeidsauditeur, zowel nu als in het verleden", benadrukt Florentie. PostNL kan nu een verzoekschrift indienen om het depot weer vrij te krijgen, maar dat kan twee weken duren. 

Wat is de oorzaak?

Vanmorgen is de politie samen met de inspectiediensten binnengevallen bij het koerierbedrijf PostNL in Mechelen, Wommelgem en Ardooie. In Mechelen en Wommelgem zijn in totaal tientallen inbreuken vastgesteld. In het depot in Wommelgem waren de inbreuken volgens de inspectiediensten zo zwaar, dat die beslist het depot gerechtelijk te verzegelen. Daardoor kunnen er geen pakjes meer naar binnen of naar buiten. 

Meest gelezen