Onderzoek: meerderheid van Amerikaanse Gen Z-investeerders denkt dat cryptomunten hen miljonair zullen maken

Een meerderheid van investeerders die behoren tot Generatie Z denkt dat beleggen in cryptomunten hen miljonair zal maken. Dat blijkt uit een recente studie van Engine Insights, een Amerikaans databedrijf.

Waarom is dit belangrijk?

Gen Z is in de VS een groep van 72 miljoen mensen die geboren zijn tussen 1996 en 2015. Over het algemeen is deze generatie progressief, pro-regeringsgezind en activistisch ingesteld. Ze gelden als digital natives, en ook als veel pragmatischer dan de generatie voor hen, de millennials. Het is de generatie die het de komende decennia moet gaan maken.

Het lijkt er soms op dat de cryptowereld elke dag nieuwe miljonairs creëert; vooral degenen die het lef hebben om in de riskante wereld van altcoins te duiken. De bekendste daarvan – zoals Dogecoin (DOGE) en Shiba Inu (SHIB) – hebben in 2021 oogverblindende rendementen opgeleverd.

Het is dan ook geen verrassing dat beleggers die dromen van een snel pad naar rijkdom massaal naar het universum van de digitale valuta’s trekken. Vooral beleggers die behoren tot Gen Z, jonge mensen die geboren zijn tussen 1996 en 2015, zien crypto als hét opstapje naar totale financiële onafhankelijkheid.

Bijna tweederde – 59 procent – van de Gen Z-respondenten in het onderzoek denkt dat ze rijk kunnen worden door te investeren en/of te beleggen in cryptomunten. Bij millennials gaat het dan weer over 46 procent. Babyboomers geloven hier duidelijk het minst in – bij deze generatie gaat het maar om 3 procent. De bevindingen van het onderzoek zijn gebaseerd op antwoorden van 1.027 mensen in de maand november.

Vooral jonge mannen zijn bijzonder vatbaar voor de crypto-sirenen. Meer dan 40% van de 18- tot 29-jarige mannen heeft geïnvesteerd ín of een cryptomunt verhandeld, volgens een ander recent onderzoek, deze keer van het Pew Research Center. Slechts 19% van de vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep had dit gedaan.

Zorgen over schulden

“Deze generatie heeft een grotere acceptatie (…) van alles wat digitaal is, dus niet verwonderlijk dat (deze generatie) meer comfortabel zou zijn met crypto”, vertelt Kathy Sheehan van Engine Insights, aan Business Insider. “Deze generatie heeft veel zorgen over schulden en financiën.”

Een samenloop van factoren, van de stijgende kosten van onroerend goed tot het peperdure hoger onderwijs in de VS, zou hieraan ten grondslag kunnen liggen, aldus Sheehan. Nu heeft ook de Amerikaanse inflatie, die onlangs het hoogste punt in 30 jaar bereikte, de aantrekkingskracht van crypto alleen maar versterkt. De verzwakking van fiatgeld domineert immers de krantenkoppen.

“Legitieme valuta”

Gen Z heeft het gevoel dat alles wat te maken heeft met het financiële aspect van het leven moeilijker is voor hen dan het was voor vorige generaties, betoogt Sheehan. “Koppel die houding aan meer risicobereidheid (en) het is niet verwonderlijk dat ze hopen op een snelle oplossing”, klinkt het nog.

Uit het onderzoek bleek ook dat als Gen Z-respondenten 2.000 dollar aangeboden krijgen om te investeren, ze drie keer meer geneigd zijn om digitale activa te kopen in vergelijking met babyboomers, en twee keer meer geneigd zijn om virtuele valuta als een “legitieme valuta” te beschouwen.

Goed jaar voor meme-munten

Veel kleine beleggers hebben geld van de stimuleringspakketten van de Amerikaanse federale overheid in aandelen en crypto gestoken, wat beide markten tijdens de pandemie heeft aangezwengeld.

De cryptomarkt heeft dit jaar grote schommelingen doorgemaakt, maar is over het algemeen wel in stijgende lijn. De marktkapitalisatie van cryptomunten bereikte onlangs de 3 biljoen dollar.

Bitcoin is 100% gestegen sinds het begin van het jaar, terwijl Ether 480% is gestegen. Meme-munten hebben een nóg beter jaar gekend. Dogecoin is met 4.835% gestegen, Shiba Inu zelfs met 63.490.000%.

Meer