GAMEREVIEW. ‘Death’s Door’, een onversneden parel die nu eindelijk door iedereen ervaren kan worden
‘Death’s Door’ kwam eigenlijk al een half jaar geleden uit, maar was toen enkel te spelen op Xbox en PC. Gelukkig krijgen nu ook PlayStation- en Switchbezitters de kans om kennis te maken met een van dé indietoppers van 2021.
Voor wie het destijds zou gemist hebben: ‘Death’s Door’ is een actie-avontuur dat nogal flink beïnvloed is door old school Zelda-games. Niet dat daar iets mis mee is, integendeel. Hier kruip je echter niet in de huid van een knul met puntige oren en bedenkelijke kledingsmaak, maar in de pluimen van een kraai die de taak heeft om de zielen van overleden magische wezens naar het hiernamaals te begeleiden. En met ‘begeleiden’ wordt bedoeld dat je er eerst ook wel even voor moet zorgen dat ze in overleden toestand belanden. Dat klinkt allemaal nogal luguber, maar die grimmige sfeer wordt perfect in balans gehouden door de kleurrijke graphics vol schattig vormgegeven personages en de royale dosis onnozele humor waarmee het hele spel doorspekt is.
De gameplay laat zich nog het best omschrijven als een combinatie van de eerder genoemde 2D Zelda-spellen en - bij gebrek aan een betere vergelijking - ‘Dark Souls Light’. Voor het verkennen van de wereld ben je zoals Link aangewezen op wapens die je vindt door de verschillende kerkers en puzzels tot een goed einde te brengen, waarna je met je nieuwe speeltje weer een stukje meer van de kaart kan vrijspelen en toegang kan krijgen tot voordien schijnbaar onbereikbare kamers.
De gevechten zijn dan weer wat meer leentjebuur gaan spelen bij de notoire serie van From Software. Zeker tijdens de (mini-)baasgevechten wordt je succes bepaald door het ritme te vinden tussen strategisch wegrollen om aanvallen te ontwijken en weten wanneer je kan toeslaan. De moeilijkheidsgraad van ‘Death’s Door’ is echter een pak relaxter dan die van de Souls-games. Zo verlies je na een nederlaag niets van je opgespaarde items, waardoor je op lastige momenten steeds wat kan grinden om je kraai sterker en behendiger te maken zodat zelfs de pittigste tegenstanders nooit frustrerend onverslaanbaar aanvoelen.
Waar ‘Death’s Door’ en zijn rechtstreekse invloeden wel grondig verschillen, is de lengte van het spel. Verwacht geen avontuur dat je wekenlang zal bezighouden met hopen sidequests in een gigantische spelwereld. Als je niet al te grondig op zoek gaat naar verborgen items, sta je na een tiental uur al oog in oog met de eindbaas. Dat lijkt kort, maar het zorgt er ook voor dat het spel op geen enkel moment aanvoelt alsof het nodeloos uitgesponnen wordt. Bovendien is er na het verslaan van die eindbaas heel wat post-game inhoud, zodat je nog niet meteen terug naar de echte wereld moet.
Eerder deze week won ‘Death’s Door’ nog de prijs voor beste indiegame van 2021 op de Golden Joystick Awards. Een geheel terechte overwinning, en des te straffer als je weet dat dit nog maar het tweede spel is van gamestudio Acid Nerve. ‘Death’s Door’ dompelt je dan ook vanaf de eerste seconde onder in een unieke wereld die zowel mistroostig als oogstrelend mooi is en zuigt je meteen mee in een verhaal vol humor en onvergetelijke personages. De perfect gebalanceerde gameplay en sfeervolle soundtrack zorgen ervoor dat ‘Death’s Door’ een onversneden parel is geworden die nu eindelijk door iedereen ervaren kan worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat is de beste Mario Kart-racer? De wetenschap biedt uitkomst dankzij een 19de-eeuwse methode
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
GAMEREVIEW. ‘Battlefield 2042' kiest niet tussen nieuw en vintage, maar gaat voor allebei
Na een passage langs WOI en WOII keert de bekende serie shooters terug naar een, nou ja, moderne militaire setting. Battlefield 2042 brengt een nieuwe, nog grootsere virtuele veldslagbeleving én een open deur naar fan-favorieten uit het Battlefield-verleden. -
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
Uit de derdekwartaalcijfers van het Japanse elektronicabedrijf Sony blijkt dat er in de eindejaarsperiode minder exemplaren van de PS5 verkocht zijn dan verwacht. -
gamereview
'Stellar Blade' werd fel gehypet, maar dit fonkelende mes had nog wat geslepen moeten worden
-
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
Die unieke sluipschutter-met-een-twist gameplay, dat non-verbale wraakverhaal, die, euh, ‘ambachtelijke’ graphics. ‘Children of the Sun’ schuurt niet altijd even bewust tegen de verwachtingen en het comfort van de hedendaagse gamer, maar qua brutale en franjeloze workshop in koppige volharding krijg je absoluut waar voor je geld. -
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games