GAMEREVIEW. ‘Death’s Door’, een onversneden parel die nu eindelijk door iedereen ervaren kan worden
‘Death’s Door’ kwam eigenlijk al een half jaar geleden uit, maar was toen enkel te spelen op Xbox en PC. Gelukkig krijgen nu ook PlayStation- en Switchbezitters de kans om kennis te maken met een van dé indietoppers van 2021.
Voor wie het destijds zou gemist hebben: ‘Death’s Door’ is een actie-avontuur dat nogal flink beïnvloed is door old school Zelda-games. Niet dat daar iets mis mee is, integendeel. Hier kruip je echter niet in de huid van een knul met puntige oren en bedenkelijke kledingsmaak, maar in de pluimen van een kraai die de taak heeft om de zielen van overleden magische wezens naar het hiernamaals te begeleiden. En met ‘begeleiden’ wordt bedoeld dat je er eerst ook wel even voor moet zorgen dat ze in overleden toestand belanden. Dat klinkt allemaal nogal luguber, maar die grimmige sfeer wordt perfect in balans gehouden door de kleurrijke graphics vol schattig vormgegeven personages en de royale dosis onnozele humor waarmee het hele spel doorspekt is.
De gameplay laat zich nog het best omschrijven als een combinatie van de eerder genoemde 2D Zelda-spellen en - bij gebrek aan een betere vergelijking - ‘Dark Souls Light’. Voor het verkennen van de wereld ben je zoals Link aangewezen op wapens die je vindt door de verschillende kerkers en puzzels tot een goed einde te brengen, waarna je met je nieuwe speeltje weer een stukje meer van de kaart kan vrijspelen en toegang kan krijgen tot voordien schijnbaar onbereikbare kamers.
De gevechten zijn dan weer wat meer leentjebuur gaan spelen bij de notoire serie van From Software. Zeker tijdens de (mini-)baasgevechten wordt je succes bepaald door het ritme te vinden tussen strategisch wegrollen om aanvallen te ontwijken en weten wanneer je kan toeslaan. De moeilijkheidsgraad van ‘Death’s Door’ is echter een pak relaxter dan die van de Souls-games. Zo verlies je na een nederlaag niets van je opgespaarde items, waardoor je op lastige momenten steeds wat kan grinden om je kraai sterker en behendiger te maken zodat zelfs de pittigste tegenstanders nooit frustrerend onverslaanbaar aanvoelen.
Waar ‘Death’s Door’ en zijn rechtstreekse invloeden wel grondig verschillen, is de lengte van het spel. Verwacht geen avontuur dat je wekenlang zal bezighouden met hopen sidequests in een gigantische spelwereld. Als je niet al te grondig op zoek gaat naar verborgen items, sta je na een tiental uur al oog in oog met de eindbaas. Dat lijkt kort, maar het zorgt er ook voor dat het spel op geen enkel moment aanvoelt alsof het nodeloos uitgesponnen wordt. Bovendien is er na het verslaan van die eindbaas heel wat post-game inhoud, zodat je nog niet meteen terug naar de echte wereld moet.
Eerder deze week won ‘Death’s Door’ nog de prijs voor beste indiegame van 2021 op de Golden Joystick Awards. Een geheel terechte overwinning, en des te straffer als je weet dat dit nog maar het tweede spel is van gamestudio Acid Nerve. ‘Death’s Door’ dompelt je dan ook vanaf de eerste seconde onder in een unieke wereld die zowel mistroostig als oogstrelend mooi is en zuigt je meteen mee in een verhaal vol humor en onvergetelijke personages. De perfect gebalanceerde gameplay en sfeervolle soundtrack zorgen ervoor dat ‘Death’s Door’ een onversneden parel is geworden die nu eindelijk door iedereen ervaren kan worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
-
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
We hebben net een ninja-beer tegen een menselijke duivel zien vechten op een strand met als belangrijkste wapen een metalen strandbal in de vorm van de aarde. Nee, we zitten niet aan de drugs, we spelen ‘Tekken 8’. Deze game mengt als geen ander complete absurditeit en bloedernstige pathos. Denk je dat dit ‘gewoon’ een vechtgame is? You know nothing! Dit is zelfs eentje waarvoor we het blik superlatieven opentrekken. Fight! -
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
Een grapje van het Britse nieuwsanker Jayne Secker schiet bij veel gamers in het verkeerde keelgat. Na de glansprestatie van Willis ‘Blue Scuti’ Gibson die ‘Tetris’ uitspeelde, snoeft ze dat hij beter “naar buiten zou gaan om een frisse neus te halen”. -
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
Tsjak! Wanneer je nostalgische gevoelens krijgt van vlijmscherpe pieken die uit wanden en vloeren schieten, dan heb je mogelijk de eerste ‘Prince of Persia’-game gespeeld. ‘The Lost Crown’ brengt een hulde aan de game waarmee het 35 jaar geleden allemaal begon. Hij teleporteert de charme van 1989 naar 2024 en kruidt die met spetterende actie, een creatieve uitwerking en animaties om u tegen te zeggen. -
13-jarige Willis speelt als eerste persoon ooit Tetris uit
Een Amerikaanse 13-jarige jongen is de eerste persoon ooit die zo ver komt in Tetris dat het spel kapot gaat, 34 jaar na de release van het spel. Hij kon Tetris in maar liefst 38 minuten verslaan. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
GAMEREVIEW. ‘Battlefield 2042' kiest niet tussen nieuw en vintage, maar gaat voor allebei
Na een passage langs WOI en WOII keert de bekende serie shooters terug naar een, nou ja, moderne militaire setting. Battlefield 2042 brengt een nieuwe, nog grootsere virtuele veldslagbeleving én een open deur naar fan-favorieten uit het Battlefield-verleden. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”