Direct naar artikelinhoud
NieuwsNoorwegen

Noors reclamespotje waarin de kerstman een relatie krijgt met een man gaat viraal

In de reclame 'When Harry met Santa' viert het Noorse postbedrijf Posten dat homoseksualiteit al 50 jaar niet meer strafbaar is. De reclame eindigt met een zoen tussen de kerstman en Harry.Beeld Posten Videostill

Een Noorse reclame waarin de kerstman een relatie krijgt met een man heeft internationaal veel lof ontvangen. Het Noorse postbedrijf Posten Norge viert met de reclame dat homoseksualiteit precies 50 jaar niet meer strafbaar is in het land.

In When Harry met Santa - een referentie naar de bekende romcom When Harry met Sally - volg je een man, Harry, die de kerstman in het holst van de nacht ontmoet terwijl hij cadeautjes bij zijn huis bezorgt. De mannen lijken meteen verliefd te zijn. Toch vlucht de kerstman snel naar buiten. 

Jaar na jaar herhaalt dat tafereel zich. Tot Harry hem een brief schrijft met de boodschap ‘All I want for Christmas is you’. Het resultaat? De kerstman doet een beroep op postbodes om pakjes rond te brengen zodat hij bij Harry kan blijven. De reclame eindigt met een innige zoen.

Niet alleen in Noorwegen zelf, maar ook internationaal ontvangt de kerstreclame van Posten veel lof.

Philip Tijsma van lqbtqi+-belangenvereniging COC Nederland reageert erg positief op de reclame. “Net in de vanzelfsprekendheid van wat er afgebeeld wordt, zit de kracht. Het is erg belangrijk dat mensen met andere seksuele en genderidentiteiten te zien zijn in films en series, maar ook in reclames. Zonder zichtbaarheid geen acceptatie, daar komt het op neer, en dat is nog steeds nodig.”

Normaal zijn de kerstreclames van Posten een stuk humoristischer. Zo staken ze eerder de draak met de bijzondere tweets van Donald Trump, en vroegen ze zich in een andere kerstreclame af of de maagd Maria wel echt maagd was. Dit jaar sloegen ze een andere weg in. 

Geen politiek statement

Marketingdirecteur Monica Solberg legt uit: “Posten is een inclusieve werkplek met veel diversiteit. Zoals altijd is het belangrijkste doel van de campagne om te laten zien dat Posten altijd blijft vernieuwen. We willen onze dienstverlening in een maatschappelijk relevante setting plaatsen, met thema’s die belangrijk zijn voor de samenleving en voor ons bij Posten.”

Niet alle reacties zijn positief, maar daar was het bedrijf op voorbereid, vertelt Solberg. Ze verwerpt het sentiment dat de reclamespot Kerstmis met politiek vermengt. ”Het recht om te houden van wie je wilt, is een fundamenteel mensenrecht en wordt in 2021 niet als een politieke kwestie beschouwd in vrije democratische samenlevingen. De Noorse post verbindt mensen al 375 jaar met elkaar en zal dat blijven doen, ongeacht geaardheid of genderidentiteit.”