© atv

Gedupeerden van phishing voeren actie aan hoofdkantoor van Argenta: “De bank neemt zijn klanten niet ernstig”

Aan het hoofdkantoor van Argenta aan de Belgiëlei in Antwerpen heeft een groepje slachtoffers van phishing donderdagmiddag actie gevoerd omdat ze vinden dat de bank hun probleem niet naar behoren behandeld heeft. Een deurwaarder overhandigde tegelijkertijd een dagvaarding. Het gaat volgens de initiatiefnemers om de eerste groepsvordering ten aanzien van een Belgische bank.

Bron: Belga

Een dertigtal gedupeerden die samen zouden zijn opgelicht voor meer dan 600.000 euro heeft zich verenigd om hun belangen optimaal te verdedigen. De slachtoffers zouden eerst zoals opgedragen de phishingdienst van Argenta hebben aangeschreven, maar “de reactie was doorgaans zo traag dat overgeschreven gelden niet konden worden gerecupereerd”, klinkt het. De phishingdienst zou de verantwoordelijkheid steeds bij de klanten hebben gelegd, ook na een ingebrekestelling.

De gedupeerden wapperen ook met bevindingen van Ombudsfin, een erkende bemiddelingsdienst inzake geschillen met financiële instellingen. Daarin zou onder meer sprake zijn van laattijdig ingrijpen en slechte bereikbaarheid van de kant van Argenta. Een poging om tot minnelijke schikking met de bank te komen, leverde niets op.

Zwaar beschadigd appeltje

“Wij vinden in het jaarverslag dat Argenta technologisch achterloopt en dat het zijn activiteiten rond phishing beperkt tot het recupereren van gelden en niet tot het vergoeden van klanten”, menen de gedupeerden verder. “Argenta neemt zijn klanten niet ernstig en klanten met moeilijkheden worden doorverwezen naar de diensten van de hoofdzetel, waar zij eigenlijk niet verder worden geholpen. Het groene appeltje voor de dorst, waarmee Argenta graag naar buiten treedt, is in het geval van de gedupeerden een zwaar beschadigd appeltje geworden.”

Breed maatschappelijk fenomeen

Argenta bevestigt het ontvangen van de dagvaarding. De bank begrijpt naar eigen zeggen de frustratie van de gedupeerden, “maar betreurt dat een delegatie van hen ervoor heeft gekozen om via de pers en social media generieke beweringen en zelfs onwaarheden te verspreiden”. Argenta zegt verder zijn volledige medewerking te zullen verlenen in het kader van de vordering en stelt op basis van de dagvaarding nu kennis te hebben van de betrokken klantendossiers, waardoor de bank zich “kan voorbereiden om een constructief gesprek aan te gaan”.

“Phishing is een breed maatschappelijk fenomeen”, aldus nog Argenta. “Alle financiële instellingen, waaronder Argenta, brengen dit zo breed mogelijk onder de aandacht om phishing te voorkomen. Daarnaast neemt Argenta continu technische maatregelen om phishing te voorkomen.”  

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER