Cosmeticabedrijf Lush verwijdert Instagram, TikTok, Facebook en Snapchat: “Sociale media zijn zoals donkere, gevaarlijke steegjes”
Lush staat bekend om haar kleurrijke bruisballen, badschuim en bodylotions; stuk voor stuk producten die we associëren met momentjes van selfcare. De laatste tijd wordt steeds duidelijker dat scrollen op sociale media allesbehalve een vorm van selfcare is, en zelfs schadelijk voor je mentale gezondheid. Daarom kondigt het Brits cosmeticabedrijf aan haar Facebook, Snapchat, Instagram en TikTok te verwijderen totdat de socialemediagigant haar gebruikers beter beschermt.
Sinds Frances Haugen, klokkenluider en voormalig productmanager bij Facebook, documenten lekte die aantonen dat het bedrijf profijt boven (jongeren)welzijn verkiest, is de grens volgens Lush bereikt.
Vergelijkbaar met klimaatverandering
In het persbericht waarin ze aankondigen voortaan ‘antisociaal’ te worden, worden sociale media vergeleken met de opwarming van de aarde. “Decennialang werden bewijzen over klimaatverandering genegeerd en gebagatelliseerd. Zo gaat het nu ook met sociale media: de negatieve effecten ervan worden nauwelijks erkend. Lush stelt zich sinds haar oprichting op als leider in plaats van volger en heeft daarom besloten nu op te staan en niet te wachten tot anderen de ernst van dit probleem inzien.”
Medeoprichter en productuitvinder Jack Constantine zegt dat Lush haar klanten niet langer wil vragen om ‘af te spreken in een donker en gevaarlijk steegje’. “Als bath bomb-uitvinder steek ik al mijn energie in het maken van producten die mensen helpen ontspannen en het welzijn bevorderen”, aldus Constantine. “Sociale media platformen zorgen voor precies het tegenovergestelde, met algoritmen die zo zijn ontworpen dat mensen maar blijven scrollen, en hun telefoon niet wegleggen zodat ze kunnen ontspannen. Sommige sociale media platformen beginnen aan te voelen als plaatsen waarvan je niemand zou moeten aanmoedigen om erheen te gaan. Er moet iets veranderen.”
Ga in bad met een goed boek, zorg voor me-time met een maskertje en een kop thee, of ga naar buiten voor wat frisse lucht.
Op de Instagrampagina van Lush Antwerp staan momenteel verschillende afbeeldingen gepost, die samen de tekst ‘be somewere else’ vormen. Als caption bij de foto’s staat de volgende boodschap: “Be Somewhere Else. Ga bijvoorbeeld in bad met een goed boek, zorg voor me-time met een maskertje en een kop thee, of ga naar buiten voor wat frisse lucht. We moedigen onze klanten aan te stoppen met scrollen en in de plaats daarvan ergens anders te zijn.”
(Lees verder onder de foto.)
Fomo
Het is niet de eerste keer dat Lush zegt te stoppen met sociale media. In 2019 kondigde het eenzelfde bericht aan, maar toen sloot het bedrijf zich er naar eigen zeggen terug bij aan vanwege fomo (fear of missing out). Dit keer lijkt het definitief te zijn; Lush stopt er cold turkey mee en zegt op zoek te zijn naar nieuwe en betere communicatiekanalen. Twitter en YouTube zal het merk wel nog blijven gebruiken.
Lees ook:
Luxepoes, spiriwiri of bierfanaat? 11 originele adventskalenders om mee af te tellen naar Kerstmis (gratis)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HOROSCOOP. Een boost in het seksleven van Waterman en veel stress voor Maagd: astrologe Esther voorspelt je week
-
Luxepoes, spiriwiri of bierfanaat? 11 originele adventskalenders om mee af te tellen naar Kerstmis
Het is nog maar november, maar het aftellen naar Kerstmis mag van ons stilletjes aan beginnen. En welke leukere manier is er om dat te doen dan met een originele adventskalender? Vergeet chocolaatjes en beautyproducten, met deze themakalenders wordt de laatste sprint naar de geboortedag van Jezus pas écht leuk. Voor elk wat wils, aan grote en kleine prijzen. -
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Drie sterrenbeelden zullen de eclips het hardst voelen: “Bepaalde fases kunnen abrupt eindigen”
Vandaag vindt er een totale zonsverduistering plaats. Het fenomeen is vanuit België niet te zien, maar de impact ervan is wél voor iedereen voelbaar, zegt astrologe Esther Van Heerebeek. Voor wie in astrologie gelooft, kunnen grote, plotse veranderingen voelbaar zijn. Maar wat betekent het concreet? “Dat we plots zo’n zomers weekend hebben meegemaakt, is geen toeval.” -
Selena Gomez start een nieuw platform om mentale gezondheid bespreekbaar te maken
Wereldwijd zijn er steeds meer mensen met psychische klachten zoals chronische stress, paniekaanvallen of een depressie. En toch blijft het een moeilijk onderwerp om over te praten. Om het stigma te doorbreken, richt zangeres en actrice Selena Gomez (29) een nieuw platform op: Wondermind. -
PREMIUM
5 mannelijke BV’s over hun lichaamsbeeld. “Zelfs zonder kleren kom ik op mijn 54ste nog goed voor de dag”
-
Dit zegt jouw Spotify Wrapped écht over jou volgens een muziekwetenschapper. “Mensen met kinderen, opgelet”
-
Wie een date wil scoren, moet ‘rizz’ hebben. Wat betekent het Engelse woord van het jaar?
Niet situationship of Swiftie, maar rizz is verkozen tot het Engelse woord van het jaar 2023. De term is ontzettend hip in de datingwereld en ook acteur Tom Holland gebruikte het woord al, wat het nog populairder maakte. Maar wat is rizz precies? En hoe helpt het je in de liefde? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Tattoo-artists voorspellen de 7 tattootrends voor 2024: “De invloed van de jaren 70 is duidelijk zichtbaar”