Waterloo Station niet langer grootste draaischijf Britse spoorwegnet

Stratford, gelegen in het oostelijk deel van Londen, was het voorbije jaar het drukste treinstation van het Verenigd Koninkrijk. Daarmee werd voor de eerste keer in zeventien jaar tijd het beroemde Waterloo Station als belangrijkste knooppunt van de Britse spoorwegen onttroond. Dat blijkt uit een studie van het British Office of Rail and Road (ORR), gebaseerd op de aantallen reizigers die in de Britse stations werden geteld tussen begin april twee jaar geleden en eind maart dit jaar.

De verschuivingen moeten volgens de analisten in verband worden gebracht met de uitbarsting van de coronapandemie, die in de reisgewoonten van de Britse bevolking een belangrijke verandering heeft teweeggebracht.

Aansluitingen

Uit het onderzoek bleek dat Stratford over een periode van twaalf maanden 14 miljoen passagiers had ontvangen. Daarmee bleek Stratford voor het spoorvervoer een belangrijker draaischijf te zijn geworden dan Waterloo Station, waar slechts 12,2 miljoen reizigers werden geregistreerd.

Met dat cijfer viel Waterloo Station in de rangschikking van drukste Britse spoorweglocaties terug tot een vierde plaats. De twaalf maanden voordien had Waterloo Station nog 86,9 miljoen passagiers ontvangen.

Stratford is een belangrijk knooppunt, waar reizigers onder meer een aansluiting kunnen vinden op andere transportroutes. Het station wordt immers bediend door diensten van c2c, Greater Anglia, London Overground en TfL Rail. Het station geeft ook toegang tot de Londense metro en busverbindingen.

Buiten Londen was Birmingham New Street het drukste station van het land. Er werden 7.4 miljoen passagiers geteld. In Schotland voerde Glasgow Central met 5,3 miljoen reizigers de ranglijst aan, terwijl in Wales Cardiff Central met 2 miljoen gebruikers de eerste plaats opeiste.

“We hebben door de uitbraak van de coronacrisis een radicale verandering gezien in de stations die door de reizigers het meest werden gebruikt”, voert Feras Alshake, directeur planning bij het Office of Rail and Road. “Dat bleek vooral in de rangschikking van de Londense stations.

“Naast Stratford verschenen in de top tien ook de stations Highbury and Islington, Clapham Junction, Barking en East Croydon. Zij kwamen in de plaats van King’s Cross, St Pancras, Euston en Paddington.”

Berney Arms

“Stations die in de top tien verschenen tonen een duidelijk belang als vitale haltes en knooppunten”, zegt Andy Bagnall, directeur-generaal van de sectororganisatie Rail Delivery Group. “Uit de reispatronen konden de routes en locaties van cruciale werknemers worden afgeleid.”

Hij voegt eraan toe dat het vrijetijdsverkeer met de trein de jongste periode opnieuw tekenen van herstel vertoont, terwijl bij het woon-werkverkeer een langzamere heropleving moet worden vastgesteld. Het gebruik van het Britse treinverkeer is volgens het rapport tijdens de bestudeerde periode met 78 procent teruggevallen.

Nul passagiers

De studie maakt tevens duidelijk dat vorig jaar zes Britse stations geen enkele passagier hebben ontvangen. “In de meeste gevallen waren de diensten door de uitbraak van de coronacrisis opgeschort”, voeren de analisten aan.

Anderzijds kon Berney Arms in Norfolk, dat het jaar voordien het laagste aantal passagiers had gemeld, wel beter nieuws melden. Het station had op twaalf maanden tijd 348 reizigers geteld, tegenover 42 passagiers de periode voordien.

Daarmee liet Berney Arms de sterkste stijging van alle Britse treinstations optekenen. Dat had volgens de analisten wellicht veel te maken met de publiciteit die het station als laatste in de rangschikking het jaar voordien had gekregen en daarmee bij bepaalde reizigers wellicht nieuwsgierigheid had opgewekt.

(evb)

Meer