Fietsers willen betere fiscale voordelen, veiligere wegen en propere lucht

© pdv

Om mensen op de fiets te krijgen, zijn een andere fiscaliteit en een betere infrastructuur broodnodig. Dat blijkt uit een enquête bij bijna 7.000 respondenten van de Fietsersbond en zijn Franstalige tegenhanger GRACQ. Bedrijfswagens worden te voordelig belast, klinkt het. Verder zijn de wegen te onveilig voor fietsers en maken zij zich ook druk om de slechte luchtkwaliteit

blg

Op federaal niveau vindt 69 pct van de respondenten dat de fiscaliteit niet voldoende voordelig is voor fietsers. Vooral het fiscaal bevoordelen van bedrijfswagens moet stoppen, vindt de Fietsersbond. Zo werd er in 2016 nog 3 miljard euro geïnvesteerd in bedrijfswagens en slechts 100 miljoen euro in fiscale voordelen voor fietsers.

Veiligheid op de fiets blijft een probleem. Zo voelt 67 pct van de ondervraagden zich in België niet veilig op de fiets. Vooral in Vlaanderen is dat een werkpunt, want 90 pct van de ondervraagden geeft aan dat ze niet met hun kinderen naar bepaalde bestemmingen fietsen. Ook bij de Waalse respondenten wordt er geijverd voor een aangepaste wegcode.

Autodruk

In Vlaanderen zijn er veel grotere inspanningen nodig voor een betere fietsinfrastructuur. De regelgeving voor de aanleg van nieuwe infrastructuur kan eenvoudiger. Dat geldt vooral bij de aanleg van fietssnelwegen die zich momenteel moeten schikken naar de voorwaarden van andere beleidsdomeinen zoals die van de waterwegen, natuur en erfgoed.

In Brussel wordt vooral de slechte luchtkwaliteit aangeklaagd. Slechts 9 pct vindt die aanvaardbaar. Dat hangt samen met de autodruk, die 90 pct van de respondenten in Brussel te hoog vindt. Met 539.519 nieuw ingeschreven voertuigen is België trouwens koploper in Europa.

Van de respondenten waren 92 pct fietsers, van wie 70 pct dagelijks, terwijl slechts 8 pct nooit fietst.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen