Getuigen hebben "fraude al maanden geleden gemeld", Agentschap: "Kregen pas afgelopen donderdag melding"

Verschillende getuigen die laten onze redactie weten dat ze al maanden geleden melding hadden gemaakt bij hun oversten over fraude. Die zouden die dan overgemaakt moeten hebben aan het Agentschap Zorg & Gezondheid, maar die zeggen dat ze geen meldingen gekregen hebben.Ā 

Het Laatste Nieuws meldde afgelopen weekend dat een van de bedrijven die instaan voor de contactopsporing mogelijk gesjoemeld had. Ze zouden hun medewerkers hebben laten aangeven dat ze eigenlijk voor de contactopsporing werkten (en daar dus geld voor ontvingen), terwijl ze voor een ander bedrijf werkten. Het Agentschap Zorg en Gezondheid diende daarop klacht in tegen het callcentrum,Ā  en de samenwerking werd stopgezet.

In "De ochtend" op Radio 1 werd vanmorgen een reactie gevraagd van Dirk De Wolf, van het Agentschap Zorg & Gezondheid. Enkele getuigen - die als contactopspoorder of controleur werk(t)en contacteerden naar aanleiding daarvan onze redactie.Ā Ze gaven aan dat ze al maanden geleden melding hadden gedaan over dingen die fout liepen bij de vestiging van het bedrijf in Gent.

"De mensen daar werkten soms als contactopspoorder voor de overheid, en soms ook als telefonist voor een privƩbedrijf. Maar als ze voor een privƩbedrijf werkten, dan werden ze door hun teamleiders eraan herinnerd dat ze ook moesten aanduiden dat ze een cursus aan het volgen waren als contactopspoorder. Op die manier werden ze ook door de Vlaamse overheid betaald, en zo passeerde het bedrijf twee keer langs de kassa." Volgens onze getuigen gebeurde dat zonder enige schroom, terwijl de kwaliteitscontroleurs het konden zien.

Zulke problemen met dergelijke concrete aanwijzingen zijn ons niet bekend

Dirk De Wolf, administrateur-generaal Zorg & Gezondheid

Onze getuigen gaven aan dat ze die klachten ook herhaaldelijk - eerder op informele en mondelinge wijze - hadden overgemaakt aan hun oversten. Maar dat ze daarop het antwoord kregen dat er weinig aan gedaan kon worden. Het zijn die oversten die dan mogelijke klachten zouden moeten doorgeven aan de hogere instanties, en uiteindelijk het Agentschap Zorg & Gezondheid. Onze redactie kon spreken met een van die oversten, maar vertelde dat ze niets wist over specifieke klachten over fraude. De getuigen spreken dat dus tegen.

De getuigen gaven eerst aan dat ze de informatie rechtstreeks aan het Agentschap hadden doorgespeeld, maar dat lijkt niet te kloppen en er zijn ook geen harde bewijzen voor. De Wolf ontkende vanmorgen in "De ochtend" dan ook "dat dergelijke problemen met zoveel concrete aanwijzingen ons bekend zouden zijn geweest." "Natuurlijk, contactopsporing is een heel complex verhaal", ging De Wolf verder. "Dat er dingen verkeerd kunnen lopen, gaan we zeker niet ontkennen."Ā 

"We hebben uit de facturen nooit misbruik kunnen opmerken. Dit was zonder het klokkenluiderverhaal niet aan het licht gekomen", aldus Dirk De Wolf in "De ochtend". Herbeluister hier het gesprek:

De Wolf benadrukt dat het ook moeilijk is voor het Agentschap om mogelijk gesjoemel te ontdekken: "Uit de facturen hebben wij nooit kunnen opmaken dat er misbruik werd gemaakt op dergelijke manier. Alle data van de zes callcenters worden gebundeld en komen zo samen bij ons terecht. Dus zonder klokkenluider waren wij dit niet op het spoor gekomen."

Joris Moonens voegde later vanmiddag nog toe dat ze "afgelopen donderdag voor het eerst een melding hebben gekregen van het callcenter". "Daarop zijn we in actie geschoten en ook aanwijzingen gevonden dat die wanpraktijken inderdaad plaatsvonden. Daarop hebben we de samenwerking verbroken en ook stappen gezet richting het gerecht", aldus de woordvoerder van het Agentschap Zorg & Gezondheid.Ā 

Meest gelezen