© rtv

Mechelen zorgt voor primeur met mobiele trajectcontrole tegen sluipverkeer

Mechelen -

Mechelen is de eerste stad in Vlaanderen die vanaf volgend jaar een mobiele trajectcontrole inzet om sluipverkeer te weren. Vandaag negeren bestuurders verbodsborden ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’ vaak gewoon.

Sven Van Haezendonck

Als hoofdwegen dichtslibben, zoeken bestuurders meestal naar alternatieven in straten waar plaatselijk verkeer geldt. Dat zijn vaak woonbuurten, maar in de praktijk is het allesbehalve evident om die verkeersregel af te dwingen. “In mijn mailbox komen er haast iedere dag mails binnen van Mechelaars die om maatregelen vragen, maar je kan moeilijk in iedere straat een politieagent zetten”, vertelt Mechels burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+).

De stad grijpt daarom naar een beproefd recept: trajectcontroles met automatische nummerplaatherkenning, maar dan mobiele. “We zorgen daarmee voor een primeur in Vlaanderen om het wijdverspreide probleem structureel aan te pakken”, zegt Vandersmissen.

“Vanaf paasvakantie”

Die mobiele camera’s wil Mechelen telkens aan het begin en het einde van een straat plaatsen. “De twee aanhangwagens zijn besteld. Ze worden momenteel omgebouwd. We streven ernaar om ze vanaf de paasvakantie van 2022 in te zetten”, zegt Yves Bogaerts, hoofdcommissaris van de politie Mechelen-Willebroek. Het korps investeert bijna 100.000 euro in de aankoop van de mobiele ANPR-camera’s.

Toch beseft de waarnemende burgemeester dat ook dit geen wonderoplossing is. “We kunnen de camera’s niet overal tegelijk inzetten. We doen dat met steekproeven, maar we zijn er wel van overtuigd dat ze een afschrikwekkend effect hebben en dat bestuurders twee keer zullen nadenken”, vertelt Alexander Vandersmissen.

Op verschillende plaatsen komen er trajectcontroles bij om toe te zien op de maximumsnelheid. © Marc Herremans

LEES OOK: Mechelen int in halfjaar tijd 2,3 miljoen euro aan snelheidsboetes

Daarnaast blijft Mechelen de komende jaren ook investeren in permanente trajectcontroles om de maximumsnelheid af te dwingen. Eind dit jaar moet ze operationeel zijn in het dorpscentrum van Leest. “De resterende trajecten voor de komende drie jaar leggen we nog vast, maar we laten ook ruimte voor trajecten op basis van objectieve criteria zoals cijfergegevens over snelheid en analyse van ongevallen”, legt Vandersmissen uit.

“Rustig rijden”

In samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid plant de stad ook de uitrol van trajectcontroles op verschillende gewestwegen. Het gaat om de Brusselsesteenweg (N1) vanaf de autokeuring tot aan de grens met Zemst en de lus van de R6 aan Malinas.

Voor de Mechelse vesten (R12) staan er trajectcontroles op het programma voor de verkeersassen tussen de Van Benedenlaan en het Kardinaal Mercierplein en op de as Edgard Tinellaan-Zwartzustersvest. Op de vesten geldt sinds een tijdje een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur en er zijn ook plannen om ze opnieuw aan te leggen.

LEES OOK: Vernieuwing Mechelse vesten begint de komende jaren al

“De geest in onze stad moet zijn dat er in Mechelen rustig wordt gereden en dat je de maximumsnelheid respecteert. Het doel: verkeersongevallen systematisch laten dalen”, zegt Alexander Vandersmissen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Blikvangers Mechelen