Een brug in aanbouw in Kroatië, met Chinese subsidies en uitgevoerd door een Chinees bedrijf.

EU wil met "Global Gateway" wereldwijd 300 miljard investeren, het Europese antwoord op Chinese "nieuwe Zijderoute"

De Europese Commissie wil de komende jaren wereldwijd 300 miljard euro investeren in grote, duurzame infrastructuurwerken. Het plan kreeg de naam "Global Gateway". Het wordt niet met zoveel woorden gezegd, maar het moet het duurzame alternatief zijn voor het "Belt and Road Initiative" van China, een 21e-eeuwse versie van de Zijderoute.

De Europese Commissie onder leiding van Ursula von der Leyen is exact twee jaar aan de slag. In die eerste twee jaar heeft ze vooral gefocust op ontwikkeling en innovatie binnen Europa, denk bijvoorbeeld aan het grote klimaatplan "Green Deal".

Nu willen Von der Leyen en haar ploeg hun focus wat meer verleggen naar de rest van de wereld. Met "Global Gateway", dat vandaag officieel voorgesteld werd, wil de Europese Commissie in verschillende delen van de wereld investeren in grote, duurzame infrastructuurwerken.

Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen maakt duidelijk wat het opzet van "Global Gateway" is:

Videospeler inladen...

Tot 2027 wil de Commissie 300 miljard euro investeren. Het geld komt deels uit de meerjarenbegroting van de Europese Unie, maar ook van de Europese lidstaten en de Europese financiële instellingen, zoals het Europese Fonds voor Duurzame Ontwikkeling. Daarnaast rekent de Commissie ook op de private sector, voor de financiering van de projecten, maar ook voor de kennis en ervaring die daar aanwezig is.

De investeringen zullen worden gekozen in functie van "onze strategische belangen" in de wereld, verduidelijkte Commissievoorzitter Von der Leyen. Net als in Europa zelf staan een groene en digitale transitie daarin centraal. Maar de Commissie wil in meer investeren dan wegen, transport en hernieuwbare energie. Ook onderwijs en gezondheidszorg staan bovenaan op het prioriteitenlijstje, zeker in een wereld die geteisterd wordt door een pandemie.

Betrouwbaar

Zonder het land bij naam te noemen, is "Global Gateway" overduidelijk het Europese antwoord op het "Belt and Road Initiative" van China, ook wel de "nieuwe Zijderoute" genoemd. Sinds 2013 investeert China wereldwijd in wegen, bruggen, energiecentrales, enzovoort.

Maar zulke grote infrastructuurwerken kunnen soms grote, nare gevolgen hebben voor het land zelf of de lokale gemeenschap, daarom moeten die landen en gemeenschappen "betrouwbare partners" hebben, hintte Von der Leyen op de onvrede die her en der ontstaat over de Chinese aanpak.

De Europese Commissie wil daarom voor een "andere aanpak" gaan. Ze wil de wereldwijde uitdagingen aanpakken, maar tegelijk de lokale noden. De projecten die de EU zal financieren, moeten uitblinken in "goed bestuur" en "transparantie", opnieuw vingerwijzingen naar China. "Ook de lokale gemeenschap zal ervan moeten kunnen profiteren."

"Global Gateway" moet een "betrouwbaar merk" worden, benadrukte Von der Leyen. Alles zal moeten gebeuren in een "geest van partnerschap" tussen de EU en de betrokken landen, vulde commissaris Jutta Urpilainen aan.

"Global Gateway" moet als het Europese luik worden gezien van het grote investeringsplan dat de G7 eerder dit jaar goedkeurde. "We zijn niet alleen, we doen dit samen met partners", zei Von der Leyen, verwijzend naar het "Build Back Better World"-plan van de Verenigde Staten en "Clean Green" van het Verenigd Koninkrijk.

Meest gelezen