Vrachtwagendivisie Daimler is nu zelfstandig bedrijf
De vrachtwagen- en bussendivisie van het Duitse autoconcern Daimler, moeder van Mercedes-Benz, is woensdag een zelfstandig bedrijf geworden. De afsplitsing van Daimler Truck is afgerond en volgende week vrijdag gaat het nieuwe bedrijf naar de beurs van Frankfurt.
“Vanaf nu zijn we onafhankelijk”, schreef Daimler Truck in een tweet. Het bedrijf telt meer dan 100.000 werknemers en is een van de grootste fabrikanten van vrachtwagens en bussen ter wereld. Door zelfstandig verder te gaan, moet onder meer de rendabiliteit worden verbeterd. De truckdivisie was vorig jaar goed voor een omzet van ongeveer 35 miljard euro.
De aandeelhouders van Daimler stemden begin oktober in met de afsplitsing. Zij krijgen aandelen in het nieuwe bedrijf. Daimler behoudt een belang van 35 procent in de vrachtwagenbouwer. Het voormalige moederconcern zal dan begin februari worden omgedoopt tot Mercedes-Benz.
Volkswagen stootte in 2019 zijn truck- en bussendivisie met merken als MAN en Scania al af in een apart beursgenoteerd bedrijf met de naam Traton. Traton is ook op de Duitse beurs genoteerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUM
“Tesla is nu evenveel waard als alle andere autobouwers samen”: onze beursexpert over beleggen in elektrische wagens
Stel dat alle auto’s elektrisch worden, hoe zou dat onze wereld veranderen, en welke aandelen en bedrijven zouden daarvan profiteren? We vroegen het aan geldexpert Geert Noels. “De beurs heeft al lang in de smiezen dat elektrisch de toekomst is.” -
-
Gouden Giro
Een garantie op heel wat punten: Tadej Pogacar mikt dit jaar op dubbel Giro-Tour
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Automerk Skoda bouwt 100.000 auto’s minder vanwege chiptekort
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerAlfred LEEMANS