“België heeft bijna 50 procent meer stroom nodig bij veralgemening elektrische auto”

De mobiliteitskoepel Mobia, die onder meer de autobedrijven vertegenwoordigt, zegt in de aanloop naar het regeringsdebat over de kernuitstap dat er fors meer elektrische capaciteit nog zal zijn voor de toenemende elektromobiliteit.

Het jaarlijkse elektriciteitsverbruik in België bedroeg vorig jaar net geen 80 terawattuur (1 TWh is 1.000 gigawattuur). De stroombehoefte zal flink de hoogte ingaan als we met zijn allen met elektrische auto’s gaan rijden, waarschuwt de koepel boven Febiac (auto), Traxio (mobiliteit) en Renta (leasing).

“Onze studiediensten berekenden dat wanneer alle personenwagens, lichte vracht en trucks batterij-elektrisch zouden rijden in ons land, de jaarlijkse stroombehoefte met 37 TWh stijgt. Dit komt overeen met een toename van bijna 50 procent van de huidige elektriciteitsbehoefte”, zegt Mobia.

De koepel verwacht dat er tegen 2030 al 2,5 miljoen oplaadbare personenwagens op onze wegen zullen rijden. Dat aantal zal razendsnel doorgroeien tot meer dan 4 miljoen in 2035, plus zeker een half miljoen elektrische lichte vrachtwagens, naast bussen en zware vrachtwagens.

Snelle elektrificatie

“De fiscale wijzigingen bij de bedrijfswagens vanaf 2026, de Vlaamse plannen om vanaf 2029 de verkoop van nieuwe fossiel aangedreven personen- en bestelwagens te verbieden en de intentie van Brussel om tussen 2030 en 2035 diesel- en benzinevoertuigen te weren uit het gewest, zullen de komende jaren voor een snelle elektrificatie van het wagenpark zorgen”, zegt Mobia-voorzitter Stefan Delaet in een persbericht.

De koepel spreekt zich niet uit voor of tegen kernenergie. “Als sectorfederaties vragen we dat de federale en gewestelijke overheden de krachten bundelen in een langetermijnstrategie om de burgers en de ondernemingen in duurzame en betaalbare stroom te voorzien die – onder andere – het dagelijks gebruik van elektrische voertuigen op grote schaal mogelijk maakt.”

(NS)

Meer