Brusselse taxichauffers blokkeren het Meiserplein in Schaarbeek

Betoging taxi-sector in Brussel afgerond, Brusselse regering keurt voorontwerp voor hervorming goed

Het protest van de Brusselse taxichauffeurs tegen de politieke toegevingen aan de Uber-chauffeurs is afgerond, bevestigt Ilse Van de keere, woerdvoerster van Politiezone Brussel. De Brusselse Hoofdstedelijke Regering heeft vandaag het voorstel van minister-president Rudi Vervoort over de hervorming van de sector van het personenvervoer goedgekeurd. De hinder is ondertussen beperkt tot de Leopold II-tunnel in Koekelberg.  

De taxisector blokkeert al de hele ochtend verschillende pleinen en wegen in Brussel. "Het zal zeer moeilijk zijn om donderdag in Brussel te rijden", waarschuwde Sam Bouchal, secretaris-generaal van de Brusselse taxifederatie FeBeT, gisteren al. En dat bleek niet gelogen: al de hele ochtend zorgden betogingen van taxichauffeurs voor verkeershinder in de hoofdstad.

Het zwaartepunt van de acties situeerde zich op deze ochtend op en rond de kleine ring. De Reyers-Centrum, de Tervuren- en de Jubelparktunnel waren toen volledig afgesloten. 

Bekijk hieronder enkele eerste beelden:

Videospeler inladen...

De acties zijn ondertussen overal voorbij, meldt Ilse Van de keere, woordvoerder van de Politiezone Brussel. Alleen rond de tunnels in Koekelberg zou er nog verkeershinder zijn.

De taxichauffeurs pikken het niet dat de Brusselse regering een tijdelijke oplossing wil aanbieden aan de Uber-chauffeurs. Die zouden daardoor vanaf 10 december toch nog aan de slag kunnen blijven, in afwachting van de goedkeuring van het taxiplan van de Brusselse regering. Een beslissing die op weinig begrip kan rekenen: "Wij moeten ons aan allerlei regels houden, maar zij (Uber-chauffeurs, nvdr) moeten dat niet. Dat is oneerlijke concurrentie", vertelde een kwade taxichauffeur deze morgen op Radio 1.

Toegevingen aan Uber zetten kwaad bloed

Terug naar vorige week: het hof van beroep in Brussel oordeelde dat de Uber-chauffeurs hun werkzaamheden moesten stopzetten. Want ze vallen niet onder de taxiwetgeving, maar onder het statuut van limousinebedrijven, waardoor het verboden is last-minute nog bestellingen aan te nemen. En laat dat nu net het model zijn waarmee Uber werkt. 

Er kwam protest van de Uber-chauffeurs en op vrijdag - een paar uur voor het verbod van het hof van beroep zou ingaan - kwam er vanuit de Brusselse regering de communicatie dat er een nieuw taxiplan komt. Alleen: er moeten nog adviezen worden ingewonnen, dus het is niet voor meteen. 

De Brusselse meerderheidspartijen (buiten de PS van minister-president Vervoort) diende begin deze week een voorstel van ordonnantie waarin een tijdelijke oplossing wordt gezocht voor de 2.000 Uber-chauffeurs, waardoor ze in afwachting van het nieuwe taxiplan toch nog aan de slag kunnen blijven. De tijdelijke oplossing zou er in bestaan om een aantal bepalingen van de taxiwet van 1995 aan te passen of op te schorten.

Dit alles is tot grote onvrede van de "gewone" taxichauffeurs, die in concurrentie staan met de diensten van Uber: "Vanaf het moment dat deze "pleister" wordt gestemd en verschijnt in het Belgisch Staatsblad, zullen we meteen een geding indienen bij het Grondwettelijk Hof", zegt Sam Bouchal van  aan Belga. 

Ontwerp over hervorming goedgekeurd

Via een persbericht maakte minister-president Vervoort nu bekend dat de Brusselse regering het voorontwerp van ordonnantie over de hervorming van taxi- en VVB-diensten heeft goedgekeurd. Die hervorming sluit aan op het regeerakkoord en moet voor iedereen mobiliteitsoplossingen bieden.

"De tekst moet zorgen voor een rechtszeker en betrouwbaar kader voor de hele beroepssector (verenigingen van chauffeurs, verenigingen van exploitanten en platformen) en tegelijk een kwaliteitsvolle dienstverlening voor de gebruikers garanderen", leest het persbericht.

De Brusselse regering werkt nog verder aan een tijdelijke oplossing voor de situatie van de chauffeurs die hun dienstverlening moesten stopzetten. Die oplossing moet bovendien zo goed mogelijk voldoen aan alle gerechtelijke beslissingen die ter zake zijn genomen. 

De taxisector laat weten dat zij ook oplossingen willen vinden voor de "misleide" Uber-chauffeurs. "Als verantwoordelijke actoren willen vakbonden en werkgevers uit de taxisector oplossingen vinden voor Uber-chauffeurs, van wie de meesten door de multinational werden misleid", zegt Pierre Steenberghen van GTL, de Nationale Groepering van Ondernemingen met Taxi- en Locatievoertuigen met chauffeur.

We hopen een constructieve oplossing te vinden die voormalige Uber-chauffeurs uit de nood helpt

Khalid Ed-Denguir, Belgische Taxifederatie

"We hopen nog steeds een constructieve oplossing te vinden die de voormalige Uber-chauffeurs uit de nood helpt, die de legale sector toelaat om zich te herstellen van meer dan zes jaar oneerlijke concurrentie en die bijdraagt tot een betere mobiliteit in Brussel", zegt Khalid Ed-Denguir van de Belgische Taxifederatie (Febet).

Er is volgens Pierre Steenberghen nog steeds een reëel tekort aan chauffeurs in Brussel en ze willen oplossingen waardoor veel van de deze chauffeurs in de legale sector kunnen werken, met "een behoorlijk salaris".

 

Meest gelezen