© BELGA

Ook buitenland merkt groei Antwerpse haven

De Antwerpse haven wint marktaandeel op haar belangrijkste concurrent Rotterdam, de eerste haven van Europa. Vooral op containervlak is die evolutie duidelijk. Ook de prestigieuze Amerikaanse Journal of Commerce is dat nu opgevallen.

PVB

Het gezaghebbende Amerikaanse maritiem en logistiek magazine Journal of Commerce titelde voor zijn gespecialiseerd publiek: “Rotterdamse containervoorsprong op Antwerpen blijft krimpen.”

Hoewel Rotterdam met zijn totale overslag onklopbaar de nummer één van Europa blijft, moet het vooral in zijn containerbusiness terrein prijsgeven aan zijn zuiderbuur. De cijfers spreken dan ook voor zich.

Midden juli deelde de Antwerpse haven in haar halfjaarcijfers mee dat de containertrafiek in ‘aantallen containers’ tijdens de eerste zes maanden van dit jaar met 4,4% was gestegen tot 5,05 miljoen standaardcontainers (TEU). In gewicht steeg de containertrafiek met 3,9% tot 59,8 miljoen ton tegenover het eerste halfjaar van 2015. De globale overslag van Antwerpen steeg dat halfjaar met 3,6% tot 108,3 miljoen ton.

Rotterdam kon daarentegen zijn bijzonder goed voorjaar van 2015 niet handhaven. Toen groeide het 6,8%. Daarentegen daalde de totale Rotterdamse overslag met 3% tot 229 miljoen ton of 7 miljoen ton minder.

In de cruciale containertrafiek kreeg de Nederlandse Maashaven klappen. In totaal passeerden 2,3% minder containers (TEU) de haven om af te vlaggen op 6,1 miljoen TEU. In gewicht daalde de containervracht met 2,8% tot 63 miljoen ton, of zowat 1,8 miljoen ton minder dan in de eerste zes maanden van 2015.

Wel zegt Rotterdam dat zijn totale marktaandeel toch 0,3% is gestegen, allicht door verlies van Hamburg.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER