Daarom mag je nooit reageren op valse mails: 76-jarige man 18.000 euro armer

© Hollandse Hoogte

Een 76-jarige man uit Koksijde is 18.000 euro kwijtgespeeld door in te gaan op een valse mail in naam van de bank Argenta. De criminelen gingen in dit geval heel ver door het slachtoffer zelfs op te bellen.

thv

De man had een mail gekregen van 26@webcontroleur.online. Daarin werd het slachtoffer gemeld dat hij een nieuwe digipass moest aanvragen. Hij moest daarvoor een link aanklikken en op de website waar hij terechtkwam - een bijna identieke kopie van de website van de bank - werd hem gevraagd enkele gegevens in te vullen. Zo werd hem onder andere naar zijn telefoonnummer gevraagd. Kort nadien kreeg de man al een oproep op dat nummer van een Nederlandstalige persoon die hem vriendelijk voorstelde hem door de procedure te helpen. In werkelijkheid kon de crimineel met enkele gegevens dat hij vroeg inloggen op het account van de man en het geld van het slachtoffer snel versluizen naar een andere rekening.

“Wees alert”

“Een bank heeft steeds een mailadres waar de eigen naam in voorkomt en zal nooit via mail de vraag stellen tot dergelijke verrichtingen. Wees dus alert. Dat hier ook nog eens gebeld werd naar het slachtoffer is wel een nieuw gegeven”, zegt Ine Deburchgraeve, woordvoerster van de lokale politie van de zone Westkust.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen