Iran toont in beslag genomen oldtimerverzameling van verdreven keizerlijke familie
Ruim veertig jaar na de verdrijving van de keizerlijke familie uit Iran, zijn tientallen ‘speeltjes’ van de voormalige machthebbers nu te zien in een museum.
Het Iran Historical Car Museum huisvest maar liefst 55 oldtimers, twee koetsen en vier motoren waarvan ééntje werd bestuurd door Farah Diba, de inmiddels 83-jarige en in ballingschap in Parijs en Washington levende weduwe van de laatste keizer (sjah) Mohammad Reza Pahlavi (1919-1980).
Twee sleutels
Grote blikvanger is een knaloranje sportwagen uit 1972. De unieke eenzitter - ontwikkeld en gebouwd door Mercedes-Benz, Porsche en Volkswagen - beschikt over twee autosleutels. Bij de ene, van zilver, is de snelheid begrensd tot 30 kilometer per uur, maar met de andere, van goud, kan het racemonster tot wel 170 kilometer per uur halen.
De Duitse ambassadeur in Iran overhandigde het zogenoemde multifunctionele voertuig (MPV) destijds namens bondskanselier Willy Brandt van West-Duitsland aan Reza Pahlavi, de laatste kroonprins van Iran. Het cadeautje was bedoeld om de toen 12-jarige troonpretendent te leren autorijden, vandaar ook de snelheidsbegrenzer.
Het museum zelf bestaat al sinds 2003, maar trok nog nooit zoveel bezoekers als nu. Sinds het tentoonstellen van de gerestaureerde ‘speeltjes’ van de keizerlijke familie begin november kwamen al bijna 20.000 mensen zich vergapen aan de collectie. “Ik hou van deze plek, omdat het een aantal zeldzame dingen samenbrengt die na de revolutie zijn overgebleven. Deze objecten nemen ons mee door onze geschiedenis”, zegt de gepensioneerde Farzaneh (55) tegen persbureau AFP.
De in beslag genomen bezittingen van het voormalige regime worden beheerd door de ‘stichting van de onterfden (mostazafan in het Perzisch). Honderd andere voertuigen van de voormalige sjah van Perzië (sinds 1936 Iran) en diens nazaten staan in magazijnen te wachten op zorgvuldige restauratie om daarna ook tentoongesteld te worden in het museum. Dat is maar liefst 11.000 vierkante meter groot, ruim anderhalf voetbalveld, en bevindt zich in de industriële zone in Karaj, zo’n 20 kilometer ten westen van Teheran waar de autofabrieken van Iran zijn gevestigd.
Juridische strijd
De jonge museumdirecteur Mohammad Faal poseert trots naast een zwarte Rolls-Royce Silver Ghost uit 1922. Niet zozeer vanwege de luxe van het voertuig, maar omdat de Islamitische Republiek dit ‘juweeltje’ heeft weten te behouden na een episch gevecht met de gevallen Iraanse keizerlijke familie.
“Zes maanden voor de revolutie was de wagen naar Rolls-Royce gestuurd om deze weer rijklaar te maken. Na de val van de monarchie in 1979 eiste de familie Pahlavi teruggave, met de bewering dat de bolide tot de dynastie behoorde’’, legt de museummanager uit. “Na een juridische strijd oordeelde een Britse rechtbank dat het voertuig eigendom was van de Iraanse staat en keerde de Rolls terug naar Iran”, aldus Faal.
Duurste auto
Topstuk van het museum is de in 1930 gebouwde Amerikaanse Pierce Arrow ‘Model A', destijds de duurste auto in de Verenigde Staten. Een ‘fantasie’ ter waarde van toen 30.000 dollar (26.515 euro). Dat kwam neer op een achtste van de Perzische staatsbegroting, verworven door Reza Pahlavi (1878-1944) die de dynastie stichtte. Hij gaf het voertuig met zijn verchroomde koplampen en bumpers én keizerlijke wapen aan zijn zoon Mohammad Reza. Die gebruikte de wagen bij ceremonies, waaronder het huwelijk met zijn tweede vrouw Soraya en de begrafenis van zijn vader.
“We zijn van mening dat deze auto’s deel uitmaken van het Iraans cultureel erfgoed en toebehoren aan het volk in plaats van aan de keizerlijke familie”, zegt Faal. “Hoe dan ook: we houden ervan om de schoonheid van de voertuigen te bewonderen, rekening houdend met hun geschiedenis en waarderen de inspanningen van de fabrikanten en ontwerpers.”
Cadeau van Hitler
Bezoekers verdringen zich ook voor de Mercedes 500 K Autobahn Kurier uit 1934, een cadeautje van Adolf Hitler aan Reza Pahlavi. Een uniek voertuig, want het is de enige van de zes geproduceerde exemplaren die nog bestaat. De overige vijf zijn vernietigd tijdens de Tweede Wereldoorlog. “Mercedes bood ooit aan het voertuig te kopen tegen een prijs die we zelf mochten bepalen - omdat ze het exemplaar graag in hun eigen museum wilden tentoonstellen - maar dat hebben we geweigerd”, aldus de museumdirecteur.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
Eurostar gaat tot vijftig nieuwe treinen bestellen
De uitbater van hogesnelheidstreinen Eurostar gaat zijn vloot grondig vernieuwen en uitbreiden. Er zullen tot vijftig nieuwe treinen besteld worden, zo heeft het bedrijf vandaag aangekondigd. Het verwacht de eerste nieuwe treinen in 2030 in dienst te kunnen nemen. -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Independer
LEZ in België: in welke steden riskeer je 350 euro boete vanaf een derde overtreding?
De LEZ of lage emissiezones bakenen die steden af waar je met bepaalde diesel- en benzinewagens niet meer binnen mag. Welke euronorm per brandstofsoort is (voorlopig) nog wel toegelaten? Kun je een uitzondering krijgen? En hoe hoog zijn de boetes? Independer.be zoekt het uit. -
Independer
Autosleutel gestolen of verloren? Deze kosten dekt je verzekering (niet)
-
PREMIUMGent
Nog één week om meest unieke autotentoonstelling ooit te zien: van auto van Koning Boudewijn tot model van auto Guust Flater
-
PREMIUM
Nieuwe Renault zadelt tientallen Vlamingen op met motorproblemen. Wat is er aan de hand? “Van auto van 45.000 euro verwacht ik toch meer”
“Er komt een stinkende smurrie uit mijn auto en het enige wat de garage doet, is de olie en oliefilter vervangen.” Davy de Windt is niet te spreken over zijn gloednieuwe Renault Austral. Net zoals bij tientallen andere Vlamingen drupt er benzine bij de olie. Hoe is zoiets mogelijk? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelwyn geeft uitleg en vertelt wat getroffen auto-eigenaars nu best doen: “Deze modellen kampen mogelijk met hetzelfde probleem.” -
Waarom de snelheid op je kilometerteller niet de echte is
Verkeersinstituut Vias wil dat de technische marges bij flitscontroles krapper worden. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. Wie vandaag met een snelheid van minstens 129 km/uur een flitscamera of een trajectcontrole passeert, krijgt gegarandeerd een boete. Maar met hoeveel komt dit overeen op de kilometerteller van je auto? Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO legt het helder uit. -
Livios
Na woningbrand door zonnepanelen in Meise: welke gevaren loop je met zo'n installatie?