Direct naar artikelinhoud
NieuwsLerarentekort

Meer anciënniteit voor zij-instromers, extra knelpuntvakken: zo wil Vlaanderen het lerarentekort aanpakken

Meer anciënniteit voor zij-instromers, extra knelpuntvakken: zo wil Vlaanderen het lerarentekort aanpakken
Beeld Getty Images

De Vlaamse regering heeft vrijdag het licht op groen gezet voor een reeks maatregelen om het lerarentekort tegen te gaan. Het pakket kwam tot stand na overleg tussen minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) en de onderwijspartners. Een overzicht van wat verandert.

‘We gaan het beroep van leraar opwaarderen’, zegt minister Weyts. “Maar we moeten ook de leraar zélf opwaarderen. Leerkrachten verdienen meer respect.  Als leerkrachten meer respect krijgen, dan kiezen meer mensen voor het onderwijs”, gaat Weyts verder. 

Wat verandert er concreet?

•  Een van de aanpassingen is de uitbreiding van de anciënniteitsregeling voor zij-instromers. Sinds 1 september 2020 kan je al tot 8 jaar anciënniteit meenemen als je vanuit de privésector naar het onderwijs overstapt, om een van de tien knelpuntvakken te geven. Vanaf 1 januari 2022 kan je tot 10 jaar anciënniteit meenemen én de lijst met knelpuntvakken wordt uitgebreid met 10 extra vakken en 2 ambten. 

• Een andere maatregel slaat op de vaste benoemingen. Zo kon je tot nu toe alleen maar vast benoemd worden in het basisonderwijs met een diploma van (kleuter)onderwijzer. Basisscholen zullen nu ook masters met een pedagogisch bekwaamheidsbewijs kunnen aanstellen. Zij worden dan verloond als bachelor. 

• Tot nu toe kregen leerkrachten ook alleen maar extra loon voor tijdelijke vervangingsopdrachten: ze kregen geen extra loon als ze structureel extra uren opnamen bovenop hun normale lesopdracht. Dat verandert nu. Leerkrachten zullen extra loon krijgen voor extra uren lesgeven. 

• Scholen zullen ook flexibeler kunnen omgaan met hun middelen. Concreet zullen scholen die moeite hebben om leerkrachten te vinden tot 20 procent van hun budget voor leerkrachten kunnen gebruiken om ondersteunend personeel aan te werven. Zo kan de school bijvoorbeeld een studiemeester in dienst nemen, die geen pedagogisch diploma moet hebben, maar die toch maximale ondersteuning kan bieden aan de leerkrachten.

Hoe wordt gereageerd?

“Het plan staat vol goede bedoelingen, maar de lat ligt niet hoog genoeg”, reageeert Lieven Boeve, topman van het katholiek onderwijs. “Masters mogen werken in het basisonderwijs, maar de minister wil ze niet betalen als masters. Op die manier gaan we die mensen niet lang houden.”

De twee jaar extra anciënniteit zouden volgens Boeve te weinig verschil maken. “Het plan om aan die anciënniteit te werken is goed, maar dan moeten we minstens tot twintig jaar gaan. Vaak zijn het veertigers die een switch overwegen, maar dat zijn mensen die vaak al twintig jaar ancenintiet hebben en geen tien.”

“Het is teleurstellend dat de Vlaamse regering, na jaren van alarmsignalen en de crisis van de voorbije maanden, er niet in slaagt om het lerarentekort ten gronde aan te pakken”, concludeert de topman van het katholiek onderwijs. “Nog steeds wordt er te weinig naar de verzuchtingen en wensen van onze bestuurders, directies en leraren geluisterd, waardoor deze maatregelen een slag in het water dreigen te zijn. De minister moet de lat dringend hoger leggen, want het lerarentekort blijft de grootste bedreiging voor de kwaliteit van ons onderwijs.”