Direct naar artikelinhoud
Belangrijk nieuwsEnergie

Vlaamse Energieleverancier vraagt faillissement aan: wat betekent dat voor u als klant?

Vlaamse Energieleverancier vraagt faillissement aan: wat betekent dat voor u als klant?
Beeld Shutterstock

De Vlaamse Energieleverancier vraagt het faillissement aan. Dat bevestigt CEO Stijn Lenaerts in een boodschap op de website van het bedrijf. Het bedrijf verkoopt groene stroom en gas in Vlaanderen aan meer dan 80.000 klanten. Wat gebeurt er als een energieleverancier over de kop gaat?

Kan het licht uitgaan?

De klanten komen niet in de kou te staan. Als de werking van een energiebedrijf plots in het gedrang komt, stelt de Vlaamse energieregulator VREG distributienetbeheerder Fluvius aan als noodleverancier. “Niemand komt in het donker of in de kou te zitten”, verzekert het kabinet van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA). Het gaat wel slechts om een tijdelijk vangnet, waarbij klanten zo snel mogelijk moeten overstappen op de vrije markt.

De regulator raadt mensen aan om hier effectief snel werk van te maken. “De prijs die u bij Fluvius in zijn rol als noodleverancier betaalt, is hoger dan het huidige aanbod op de markt”, benadrukt VREG-woordvoerster Leen Vandezande.

Fluvius zal voor de klanten die bij hem terechtkomen, overigens niet werken met een voorschot. De netbeheerder stuurt alleen een slotfactuur bij de overstap naar een nieuwe energieleverancier. Gedupeerden die met een terugdraaiende teller overschotten hebben opgebouwd, verliezen die. 

Wat met mijn betaalde voorschotten?

De rechtbank buigt zich dinsdag over de zaak. In het geval van een faillissement wordt een curator aangeduid die het proces opvolgt en de nodige afspraken tussen de leverancier en de klanten treft. Klanten van de failliete leverancier kunnen zich dan als schuldeiser opstellen en hun voorschot terugvragen.

Toch is het weinig waarschijnlijk dat ze het volledige bedrag terugkrijgen, zei Melissa Vanmeenen, professor Insolventierecht en vicedecaan aan de UAntwerpen, in oktober, toen al bleek dat “een kleine Vlaamse leverancier” met een betalingsachterstand kampte. “De schuldeisers moeten wachten tot de afrekening van het faillissement of er nog iets te rapen valt.” Daarnaast genieten de klanten niet van een speciaal beschermingsfonds zoals wel het geval is wanneer een bank failliet wordt verklaard.

Klanten die te weinig betaalden, mogen wel nog een eindafrekening van de curator verwachten, aldus de VREG. De regulator stelde voor de klanten van het bedrijf een lijst op met veelgestelde vragen en antwoorden. Die is te raadplegen via de website van de VREG.

Fluvius zal voor de klanten die bij hen terechtkomen, overigens niet werken met een voorschot. De netbeheerder stuurt alleen een slotfactuur bij de overstap naar een nieuwe energieleverancier. Gedupeerden die met een terugdraaiende teller overschotten hebben opgebouwd, verliezen die. Ook zal Fluvius geen terugleveringsvergoeding betalen aan klanten die een terugleveringscontract hadden afgesloten bij de Vlaamse Energieleverancier, waarmee ze het overschot aan zelf opgewekte energie aan een lage prijs verkopen aan de leverancier.

Energiecrisis

De Vlaamse Energieleverancier is de tweede leverancier in België die de boeken moet neerleggen door de crisis van hoge energieprijzen. In september verklaarde de ondernemingsrechtbank van Luik het bedrijf Energy2Business al failliet, een leverancier van elektriciteit en aardgas voor de professionele markt in Wallonië en Brussel. Ook in het buitenland hebben de prijsverhogingen gevolgen voor leveranciers. Volgens FEBEG, de federatie van de Belgische elektriciteits- en gasbedrijven, leidden ze al tot ongeveer 25 faillissementen in het Verenigd Koninkrijk en vier in Nederland.

De groothandelsprijzen voor elektriciteit en gas zijn de jongste maanden meer dan verdrievoudigd. “De extreme energieprijzen die we nu meemaken, waren niet te voorzien”, zegt CEO Stijn Lenaerts, die verwijst naar “atypische en uitzonderlijke prijsevoluties” in de markt. “De uitdagingen om de wintermaanden te overbruggen, zijn daardoor helaas te groot geworden voor de Vlaamse Energieleverancier. We hebben daarom de erg moeilijke beslissing moeten nemen om onze activiteiten stop te zetten en de boeken neer te leggen.”

De Vlaamse Energieleverancier was actief sinds 2019 en belevert momenteel zowat 72.000 Vlaamse gezinnen met elektriciteit en 68.000 klanten met aardgas. Het bedrijf geldt als een prijsvechter.