Arme klanten van failliete Vlaamse Energieleverancier krijgen extra bescherming
De bevoegde Kamercommissie heeft een amendement goedgekeurd dat een extra bescherming inbouwt voor klanten van de failliete Vlaamse Energieleverancier die aanspraak maken op het sociaal tarief. Later op de avond volgt wellicht ook groen licht van de plenaire Kamer.
Samen met de begrotingsopmaak voor volgend jaar nam de federale regering begin oktober een aantal maatregelen om de gestegen energieprijzen enigszins te drukken. De plenaire Kamer bespreekt nu een wetsontwerp waarin een deel van die beslissingen verwerkt staat. Het gaat om de verlenging van het sociaal tarief voor elektriciteit en gas met drie maanden en om de eenmalige premie van 80 euro die de prijsstijgingen binnen dat sociaal tarief moet milderen.
Ruime meerderheid
Eerder deze week raakte bekend dat de Vlaamse Energieleverancier failliet is gegaan. Dat faillissement heeft een impact op de betaling van die 80 euro, want ze zou via de leverancier op de factuur worden verrekend. Daarom kwam er een amendement dat de uitbetaling voorkomt aan leveranciers met betalingsmoeilijkheden, legt het kabinet van minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) uit.
De Kamercommissie Energie keurde die aanpassing vandaag met ruime meerderheid goed. Later op de avond volgt wellicht de goedkeuring van het volledige ontwerp door de voltallige Kamer.
Drie maanden
Daarnaast neemt de regering ook maatregelen om te voorkomen dat klanten van de Vlaamse Energieleverancier met een sociaal tarief in de problemen komen. Zij kunnen bij de FOD Economie een bevestiging aanvragen dat ze recht hebben op het sociaal tarief, maar dat duurt al gauw drie maanden. Dat kan slecht nieuws betekenen voor mensen met beperkte middelen.
Daarom kregen de curatoren van de Vlaamse Energieleverancier het verzoek om op de klantenlijst aan te duiden wie recht heeft op het sociaal tarief. Ook de FOD Economie kreeg de opdracht de lijst met rechthebbenden aan noodleverancier Fluvius te bezorgen. Indien klanten overstappen naar een nieuwe commerciële leverancier, dan kan Fluvius die meteen informeren over de rechten van de klant.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“De olieprijs swingt de pan uit, met tegen de 100 dollar per vat”: expert geeft advies om goedkoper te tanken
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Apple34
Test Aankoop dient klacht in wegens verplichte verzekeringen bij aankoop Apple-producten bij Switch: “Tot 200 euro per maand”
Test Aankoop heeft een klacht ingediend bij de Economische Inspectie en de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) tegen de bedrijven Switch en SFAM. De consumentenorganisatie ontving sinds september 2020 al 466 klachten over het gedwongen sluiten van bepaalde contracten na aankoop van een Apple-product. Dat meldt Test Aankoop dinsdag. -
-
Van Quickenborne en De Bleeker waarschuwen voor 'Tinder Swindlers’: “Dien altijd klacht in”
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
PREMIUM
Deze mensen produceren zélf hun stroom: “Mijn windmolen kost 75.000 euro, maar in 8 jaar is die terugbetaald”
-
Diesel tanken morgen weer duurder: prijs stijgt tot net onder eerdere recordprijs
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM11
Jan was slachtoffer van spoofing en kreeg duizenden telefoontjes van ontevreden Luminus-klanten over hem heen
-
PREMIUM101
Meer gezinnen kloppen aan bij OCMW door hoge energiefacturen: “Leveranciers maken het extra moeilijk”
-
PREMIUM
“Er komt geen oplossing voor klanten van de Oost-Vlaamse groepsaankoop”: wat kan je nu best doen na het failliet van de Vlaamse Energieleverancier?