Direct naar artikelinhoud
NieuwsOnline roddelkanalen

Marco Borsato wil onderzoek naar grootschalige verdachtmakingen tegen hem: wat is hier aan de hand?

Marco Borsato.Beeld ANP Kippa

Zanger Marco Borsato ontkent dat hij ongepast gedrag zou hebben vertoond tegen jonge kandidaten uit talentenshow The Voice Kids. Hij vraagt het Nederlands Openbaar Ministerie om te onderzoeken wie de verdachtmaking de wereld in heeft geholpen. Wat is er precies aan de hand?

Op het gerucht, dat eind november de wereld in kwam via diverse roddelkanalen en -bladen, wilde Borsato twee weken lang niet reageren. Donderdagavond verklaarde hij, via zijn advocaten Carry en Geert-Jan Knoops, expliciet dat hij geen grensoverschrijdend gedrag heeft vertoond als coach van The Voice. Het advocatenduo wil namens Borsato verder geen uitspraken doen.

Lees ook

De roddels op nietsontziende ‘juice channels’ halen reguliere media. Marco Borsato kan ervan meespreken

Wel schrijven ze in een persverklaring dat ze het Openbaar Ministerie hebben gevraagd om te onderzoeken wie de bron is van de verdachtmaking. Dit vanwege “aanhoudende beschuldigingen en de toenemende aanvallen op Borsato’s persoonlijke integriteit en reputatie”. Ze willen dat er “strafrechtelijke gevolgen” aan de verdachtmakingen verbonden worden. Of justitie daarop ingaat is nog niet duidelijk.

‘Juice channels’

De afgelopen weken werd Borsato op allerhande roddelkanalen op Instagram en YouTube van alles en nog wat verweten. Dat hij nog steeds vreemdgaat, terwijl het nog maar net weer goed is met zijn echtgenote Leontine. Maar ook dat de zanger zou houden van wel erg jonge meisjes. Een gerucht dat uiteindelijk ook – weliswaar met de mededeling dat het maar een gerucht was op een roddelkanaal – op websites van enkele reguliere media in Nederland én in Vlaanderen terechtkwam.

Ook André Hazes, een andere Nederlandse volkszanger, kent ondertussen het fenomeen. Ook bij hem hadden roddelkanalen het een tijd geleden op zijn relatie met zijn toenmalige vriendin Sarah gemunt en stuurden allerlei pijnlijke geruchten de wereld in. Geruchten en roddels die uiteindelijk ook op nieuwssites verschenen.

Er lijkt dus, zeker in Nederland, een nieuw en snel mediagenre bijgekomen: digitale roddelkanalen, ook wel juice channels genoemd. Roddel en achterklap bereiken ons niet langer meer gefilterd via gespecialiseerde bladen, maar ook ongefilterd via YouTube-kanalen en Insta-stories.

Dat de juice channels almaar aan populariteit winnen, is begrijpelijk, zei Baldwin Van Gorp, mediaprofessor aan de KU Leuven en framingexpert die ook onderzoek doet naar roddeljournalistiek, eerder aan De Morgen . “Ze voldoen zeker aan een vraag die bij veel mensen leeft”, zegt hij. “We vinden het met zijn allen erg amusant om verhalen te lezen waarvan we denken: ‘Zou dat kloppen?’ Soms gaat dat erg ver. In de Verenigde Staten vind je nog altijd bladen die beweren dat Elvis leeft en er foto’s van een meer dan 100-jarige man bijplaatsen. Je weet wel dat er niets van klopt, maar het is puur amusement.”

Hoe dit verder zal evolueren, valt moeilijk te zeggen. Veel zal afhangen van de reactie van de reguliere media, denkt Van Gorp. Als ze er niet in meegaan, zullen de roddelkanalen gewoon blijven wat ze zijn: voor velen gewoon wat fun. “Soms zie je ook dat roddelsites opgekocht worden door traditionele media, zoals BuzzFeed overgenomen werd door NBC. Maar het kan ook dat de roddelkanalen iets posten waar een heftige reactie van de betrokkene op komt en er een grote rechtszaak volgt. En dan kan het snel gedaan zijn.”