©  Luc Daelemans

Wij mogen vernieuwde KMSKA al in met ‘elfje’ Celine Verbeeck: “Als het museum opent, sta ik op de eerste rij”

Haar elfenpakje mocht ze deze keer in de kast laten. Tijdens deze fotoshoot in het vernieuwde Koninklijk Museum voor Schone Kunsten laat Celine Verbeeck (31) zich van haar feestelijkste kant zien. Voor de Antwerpse actrice, die opduikt in de nieuwe Nachtwacht-film, was 2021 een topjaar. Ze begon aan de belangrijkste rol uit haar leven, die van mama. “Vroeger shopte ik veel voor mezelf, maar nu zijn de meeste spullen die ik koop voor mijn zoontje Gaston.”

Tom Vets

Celine Verbeeck behoeft bij kinderen geen introductie. Al sinds 2014 vormt ze met Gio Kemper en Louis Thyssen de cast van Nachtwacht, een serie op Ketnet over een elfje, een weerwolf en een vampier. Met haar trokken we naar het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten op het Antwerpse Zuid. Dat is door een grondige renovatie nog een tijdje gesloten voor het publiek, maar voor citta opende het uitzonderlijk al de deuren.

 ©  luc daelemans

Had je ooit al het museum bezocht?

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat het al geleden is van mijn middelbareschooltijd. Daar herinner ik me nog vaag iets van. Een prachtige locatie uiteraard, gigantisch en imposant. Alleen voelde het vreemd aan dat er momenteel geen kunstwerken hangen. Op enkele werken na in de trappenhal, waar we ook geshoot hebben. Maar ook die lege ruimtes hadden iets mysterieus. Kortom, het ideale decor. Ik vond het een unieke kans om in een leeg museum zoiets te doen. Als het binnenkort helemaal af is, zal het nog een heel andere ervaring zijn. Wat ook enorm opviel, was de stilte. Van die rust werd iedereen superkalm. Als het museum weer opengaat, sta ik op de eerste rij om het te bezoeken.

Wat vond je van de outfits?

De styliste had zelf een keuze gemaakt, maar ik was meer dan tevreden over haar selectie. Alle kledingstukken sloten aan bij wat ik zelf graag zie. Er was ook een outfit bij die ik graag zelf had meegenomen: een lange witte tuturok met een rood paillettenbloesje en hoge hakken.

Ging de rol als model je goed af?

In het verleden deed ik al enkele shoots, maar nu was het lang geleden. Er is geen carrière als model aan mij verloren gegaan, omdat ik daarvoor sowieso te klein ben. Maar ik heb me wel enorm geamuseerd. Toch een heel ander gevoel als je helemaal wordt opgemaakt. De jongste maanden als kersverse mama liep ik er altijd in makkelijke kleding bij, omdat ik ook borstvoeding geef.

 ©  luc daelemans

Nachtwacht verovert opnieuw de bioscoop. Is deze film een eindpunt?

Het is nog niet duidelijk wat de toekomst brengt. Maar ik zou het nog geen einde noemen. Dit jaar namen we geen nieuwe tv-reeks op, maar misschien is dat in 2022 weer het geval. Dat wordt nog bekeken. Met de derde film proberen we de vorige twee te overtreffen. Het zal nog spectaculairder worden. De eerste film ging over vampieren, de tweede over elfjes en deze keer staan Wilco en Weerwolvenland centraal.

Tijdens de opnames was je in verwachting. Dat betekende dat jij geen stunts deed?

Klopt, maar sowieso stonden er weinig stunts voor mijn personage Keelin in het scenario. Er was één scène waarvoor het filmteam een stunt double heeft ingehuurd, omdat mijn personage een sprong moest maken en er een risico was dat ik zou vallen. Maar uiteindelijk bleek die stunt double amper nodig. Fysiek was het wel zwaar. Aan het einde van de rit was ik zeven maanden zwanger. Ik had last van duizelingen. Ik ben in de watten gelegd, maar er waren momenten dat ik wegdraaide in de schminkstoel en even op een matje moest gaan liggen.

Een mooi Dries van Noten-item kan je ook combineren met vintage kleding

Celine Verbeeck

Was je bolle buikje niet zichtbaar?

Als je erop let, zie je altijd iets. Maar omdat het mijn eerste zwangerschap was, was die buik pas tegen het einde van de draaiperiode echt goed te zien. De kleedsters hadden voor een manteltje gezorgd, ik werd veel in vooraanzicht gefilmd en er werden ook veel close shots gedraaid.

Klopt het dat ook jouw vriend aan de serie meewerkte?

Die stond tijdens het laatste seizoen inderdaad mee op de set. Thomas, tevens mijn jeugdliefde, is podiumtechnicus en ontwerpt licht en decors. Momenteel is hij technicus in de Arenbergschouwburg.

 ©  luc daelemans

Welke dingen doe jij naast Nachtwacht?

Aangezien ik zwanger was, vooral stemmenwerk. Voorts geef ik lessen barre workouts, een combinatie van ballet, fitness en pilates. Het is iets dat in ons land niet zo bekend is, maar in Londen of Amerika kan je dat overal doen. Ik heb mijn hele leven gedanst. Door de zwangerschap lagen de lessen stil. Maar ik wil de draad weer oppikken.

Is er veel belangstelling voor barre workouts?

Toch wel. Vroeger gaf ik de lessen bij The Yoga Factory. Maar de eigenares verhuisde naar Australië. Wie weet open ik op termijn zelf een studio. Als ik dat doe, moet er voldoende tijd en ruimte zijn om me daarmee bezig te houden. Het is door die dame van The Yoga Factory dat ik eigenlijk begonnen ben met die lessen. Ze merkte dat ik drukke periodes afwisselde met heel kalme. Aangezien ik een dansachtergrond heb, stelde ze voor om zelf les te geven. Ik ben iemand die graag sport en fit wil zijn. De keuze was dus snel gemaakt.

Dit ligt ook in het verlengde van de balletschool waar je vroeger les volgde.

Da’s waar. Tot mijn vijftiende ging ik naar de Koninklijke Balletschool. Maar toen ben ik gestopt, omdat bleek dat ik niet de ultieme prima ballerina zou worden. Een domper? Ja. Want dansen was een passie. Maar ik wist dat ik mezelf ongelukkig zou maken, als ik ermee zou voortgaan. Waarop ik woordkunst-drama ging studeren. Ook daarmee had ik al voeling, want als kind stond ik al op de planken. Ik voelde me er meer thuis dan als ballerina.

 ©  luc daelemans

Je was zeven jaar toen je Cosette speelde in Les Misérables, dat rond 1998 furore maakte in de Stadsschouwburg. Hoe beleefde jij dat als kind?

Ik denk anders dan de Ketnet Musical-generatie van nu. Die musical was redelijk anoniem, in die tijd werd er nog geen tv-programma over gemaakt. Ik was op een leeftijd dat ik me niet realiseerde waarmee ik bezig was. Terwijl mijn ouders doodsangsten uitstonden toen ik als jong meisje voor tweeduizend toeschouwers moest optreden. Ik amuseerde me rot.

Herinner je je nog veel van die periode?

Vooral dat de kindacteurs niet mochten blijven tot het einde van de avond. Die voorstelling duurde ruim drie uur. Als ons liedje was gebracht, moesten we al naar huis.

Vrees je dat jouw personage Keelin je zal blijven achtervolgen?

Dat zal ook zo zijn. Ik keek als jong meisje naar Ketnet, en die personages van W817 zijn mij ook altijd bijgebleven. Vele jaren geleden speelde ik Wiske in de ‘Suske en Wiske’-film De Duistere Diamant en ook dat personage bleef lang aan mij kleven. Ik had zoiets als Nachtwacht nodig om daar vanaf te geraken. Misschien dient er zich in de toekomst weer een andere langlopende rol aan. Ik ben trots op deze rol. De bekendheid neem ik er graag bij.

“Met de derde Nachtwacht-film proberen we de twee vorige te overtreffen. Het zal nog spectaculairder worden”

Celine Verbeeck

Hoe Antwerps ben jij?

Ik ben geboren en getogen in Antwerpen. Tot mijn zesde woonde ik in de studentenbuurt, en daarna verhuisden we naar het historische centrum. Mijn ouders hebben er een kunstgalerie. Pas op mijn 26ste verliet ik het warme nest en sindsdien woon ik met mijn partner vlak bij Park Spoor Noord. Ik voel niet de behoefte om naar elders te verhuizen. Al mijn familie woont hier. Tijdens mijn studentenperiode vertoefde ik een poos in Brussel, en dat is toch een ander gevoel. Dat voelt groter aan. Je lijkt daar meer een stip in de massa.

Je gaat ongetwijfeld in het dagelijkse leven niet gekleed als een elf?

Nee, gelukkig niet. Al voel ik me er comfortabel in. Tenslotte draag ik dat pakje voor de camera’s al zeven jaar. Het personage draagt ook altijd dezelfde outfit, nooit iets anders. We hebben trouwens meer dan één exemplaar. Er zijn er een vijftal. Die kleren zien af. We zweten veel, en soms moeten we er op de grond mee vallen.

 ©  luc daelemans

Hoe zou jij je kledingstijl omschrijven?

Ik ben een fan van vintage en tweedehandskleding. Ik let er ook op dat ik duurzame kleding draag. Omdat ik het niet nieuw koop, is het sowieso al duurzamer. Mijn eigen kledingstijl is moeilijk te omschrijven. Ik draag nogal veel door elkaar. Ik kleed me vaak casual, gecombineerd met vintage stukken. Ik ben fan van de fiftiesstijl met hoge tailles en mooie bloesjes. Voorts draag ik graag hakjes, omdat ik maar 1,57 meter ben.

Schuim jij ook de tweedehandswinkels af?

Ja, omdat ik weet dat de spullen die je daar koopt redelijk uniek zijn. Mijn mama heeft bovendien een vintage kledingwinkel in de Wolstraat. Ze laat het me geregeld weten als er iets moois binnenkomt. En je hebt de bekende tweedehandswinkel Think Twice. Tussen de tweedehandsspullen in de Oxfam-winkels vind ik ook soms mijn gading. Voor 50 euro kan je een outfit bij elkaar kopen. Toen ik op school zat, was tweedehands helemaal niet hip, terwijl ik daar toen al mee bezig was. En nu zie je ook dat anderen geïnteresseerd geraken. Ik geef hen geen ongelijk. Je hebt bij Think Twice dagen dat je voor 2 euro allerlei spullen kunt aanschaffen.

Kan je veel geld uitgeven aan kleding?

Als in Antwerpen de Designer Days plaatsvinden, ga ik graag met mijn moeder kijken, onder meer naar wat Dries Van Noten in de aanbieding heeft. Aan een bijzonder stuk kan ik best veel geld uitgeven. Je hele outfit hoeft niet duur en exclusief te zijn. Een mooi item van Dries Van Noten kan je perfect combineren met vintage kleding.

Zou het kunnen dat je een megadressing hebt.

Dat kan ik niet ontkennen. De spullen van mijn vriend verdwijnen in het niets bij wat ik heb liggen. Omdat ik geen bepaalde stijl heb, heb ik graag veel om uit te kiezen. Mijn shoppinggedrag is nochtans veranderd sinds de komst van mijn zoontje. Ik koop nu voor hem veel kleding. Die kledingmicrobe kreeg ik van thuis mee. Mijn moeder was daar ook altijd veel mee bezig.

 ©  luc daelemans

Wellicht zitten daar ook stukken tussen die je amper of niet draagt?

Dat probeer ik te vermijden. Door de lockdown was er geen gelegenheid meer om feestelijke galakleding te dragen, en liep ik vaak in een jogging rond. Voor de première van de nieuwe Nachtwacht-film ga ik grasduinen in mijn eigen collectie, al bestaat de kans dat ik ook iets leen.

Wat is je favoriete stuk?

Een prachtig kort jasje van Dries Van Noten, zo’n typisch stuk dat je slechts voor bepaalde gelegenheden draagt. Het doet me door de vele franjes denken aan de typische kleding van Michael Jackson.

Hoe beleef jij de feestdagen?

Heel klassiek: met een bezoekje aan mijn ouders en schoonouders. Lekker eten is nooit ver weg. Als het maar gezellig is. Met een baby in de buurt kunnen we sowieso niet al te ver van huis.

Productie & styling:
Sarah Collier
www.sarahcollier.org

Fotografie:
Luc Daelemans
Make-up & haar:
Evara Collin
www.evaracollin.be

Met extra dank voor de locatie:
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)
Leopold de Waelplaats 2
Antwerpen
www.kmska.be

 ©  Karin Borghouts

KMSKA is bijna klaar

De opening van het vernieuwde en uitgebreide Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) komt nu echt met rasse schreden dichterbij. Op 25 september 2022 is het zover, nog een kleine tien maanden. Het wachten duurde lang, maar de beelden van onze citta-fotoshoot tonen dat het nieuwe KMSKA spraakmakend belooft te worden.

Al in 2004 won KAAN Architecten de wedstrijd om het masterplan voor het KMSKA van de toekomst uit te tekenen. Het bekende bureau uit Rotterdam koos niet voor een klassieke uitbreiding van het museum met een uitwendige annex, maar voor een revolutionaire inbreiding. In de voormalige patio’s van de negentiende-eeuwse museumtempel van de architecten Jan Jacob Winders en Frans Van Dyck tekenden ze tien hedendaagse museumzalen, waarmee de tentoonstellingsoppervlakte met 40% kon toenemen.

Twee werelden

Bij de heropening in 2022 zal het KMSKA zijn bezoekers in twee totaal verschillende werelden onderdompelen. Het oude museum werd tot in de puntjes gerestaureerd. De oorspronkelijke rondgang werd vrijgemaakt en de royale zalen kregen een warm kleurenpalet, van antiekrood en olijfgroen. Parketvloeren, zuilen en lijsten, tot de gouddecoratie toe, werden nauwgezet hersteld. 

In deze indrukwekkende ruimtes zullen de oude meesters tot hun recht komen. Is het negentiende-eeuwse museum symmetrisch en horizontaal georiënteerd, dan werd het nieuwe gedeelte verticaal en asymmetrisch opgevat. Geen twee zalen zijn hetzelfde, met soms spectaculaire hoogtezichten en trappartijen. De vloeren zijn glimmend wit. Het nieuwe museum zal nooit te zien zijn vanuit het oude, en andersom. De nieuwbouw zal kunstwerken vanaf 1880 tonen. 

Vijftig museumzalen

Toen het museum in 2011 sloot, was het nog niet de bedoeling om het masterplan in zijn geheel uit te voeren. Gaandeweg besloot de bouwheer, het departement Cultuur, Jeugd & Media, het hele gebouw tiptop te restaureren en af te werken, inclusief een nieuwe museumtuin. Het Facilitair Bedrijf, het agentschap dat de Vlaamse overheid en lokale besturen bijstaat, volgde het complexe en ingrijpende bouwproject op de voet op.

De vijftig oude en nieuwe museumzalen zijn inmiddels klaar. Wat nog afgewerkt moet worden, zijn de kantoorzone aan de kant van de Bouwmeesterstraat, de De Keyserzaal en de museumtuin. De timing is onder controle en niets staat het openingsfeest op 25 september 2022 in de weg. 

 ©  Karin Borghouts

 ©  Karin Borghouts

 ©  Karin Borghouts

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER