Archieffoto
Yomiuri

Containerschip Ever Given veilig en wel door Suezkanaal geloodst

Het containerschip Ever Given, dat in maart zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde, heeft vandaag nog eens door het drukke kanaal gevaren. De Egyptische kanaalautoriteiten van Suez (SCA) hadden op voorhand - uit voorzorg - de noodtoestand afgekondigd, meldden Egyptische media. Het was de tweede keer dat het schip weer door het kanaal voer, sinds het de drukke doorgang blokkeerde.

De Ever Given beheerste dit voorjaar een week lang het nieuws, omdat het gigantische containerschip was vastgelopen in het Suezkanaal, in Egypte. Het 400 meter lange schip lag diagonaal in het smalle kanaal en versperde daardoor de doorgang voor honderden schepen, die de doorsteek wilden maken tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee. Pas na 6 dagen kon de reus worden vlotgetrokken.

Herbekijk de beelden van het moment waarop de Ever Given net was losgetrokken:

Videospeler inladen...

Nadat het schip was vlotgetrokken, werd het schip nog een 100-tal dagen aan de ketting gelegd door de Egyptische autoriteiten.  Nu de Ever Given weer in Suezkanaal verwacht werd, hadden die autoriteiten uit voorzorg de noodtoestand afgekondigd.

Om te voorkomen dat de containerreus opnieuw diagonaal zou komen te liggen in het smalle kanaal, hadden de autoriteiten dit keer twee ervaren loodsen en twee sleepboten toegewezen, om het schip te begeleiden tijdens de doortocht door het 196 kilometer lange kanaal. 

Toen de Ever Given in maart door het Suezkanaal voer, werd het schip niet begeleid door sleepboten.

Tweede keer

Het is de tweede keer dat de Ever Given door het Suezkanaal is gevaren, na het dure incident van maart. Op 19 augustus voer het voor het eerst weer door het kanaal. 

Toen voer het schip van noord naar zuid, om in China gerepareerd te worden. Eind november had het schip weer koers gezet richting Europa. Nu heeft het schip dus van zuid naar noord gevaren: van de Rode Zee naar de Middellandse Zee.

Bij de vorige doortocht, in augustus, werd het schip ook al begeleid door twee sleepboten: één vooraan en één achteraan. Nu heeft het schip voor de 23e keer door het kanaal gevaren, sinds het schip gebouwd werd in 2018.

Na het debacle van maart eiste Egypte - dat de eigenaar is van het Suezkanaal - een forse schadevergoeding van meer dan 900 miljoen dollar. Uiteindelijk werd de vraagprijs verlaagd tot 550 miljoen dollar. Het bedrag dat uiteindelijk overeengekomen is, is niet bekend.

Meest gelezen