Waanzinnig einde: Max Verstappen is wereldkampioen na historisch duel met Lewis Hamilton in laatste ronde
Formule 1De kroonprins neemt over. Max Verstappen (24, Red Bull) is voor het eerst in zijn carrière wereldkampioen in de Formule 1. De Nederlander met Belgische roots rekende in het epische slotstuk van Abu Dhabi af met grote rivaal Lewis Hamilton (36, Mercedes). En of het een bloedstollend, historisch duel was. Tot vijf ronden voor het einde leek Hamilton op weg naar zijn achtste titel. Tót er een safety car op de baan kwam. Verstappen haalde nieuwe banden op, dichtte dankzij de safety car het gat met Hamilton én ging er in een onwaarschijnlijke slotronde over. De controverse was niet ver weg - of hoe de wedstrijdleiding ook z’n zegje deed in de titelstrijd.
Niemand had dit kunnen verzinnen, deze apotheose. Een knokpartij van tien maanden lang, die uiteindelijk uitmondde in een gevecht van slechts één rondje op het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi. Lange tijd leek de klus voor Lewis Hamilton geklaard. Die achtste wereldtitel zat eraan te komen. Eerst startte hij fenomenaal. Polepakker Max Verstappen wist niet wat hem overkwam. Hamilton, op mediums en dus trager dan de softband dan Verstappen, knalde hem in de eerste rechte lijn voorbij. Verstappen counterde, de titelrivalen tikten elkaar aan, maar de Brit bleef aan de leiding. Beide heren schoven de lichte aanrijding in elkaars schoenen, maar de wedstrijdleiding greep niet in. “Ongelofelijk. Wat steken die allemaal uit?” brieste Verstappen over de beslissing.
Hamilton dus op één. Hij sloop vervolgens ronde na ronde weg van Verstappen, die al snel klaagde over de slijtage van zijn softs en met een achterstand van zeven tellen de pit indook. Hamilton kopieerde dat een ronde later, waardoor de eerste stop en dus tactische ingreep niets aan het racebeeld veranderde.
“Legende” Perez
Wat, of beter gezegd wie de spanning wél terugbracht: Sergio Perez, ploegmaat van Verstappen. De Mexicaan reed door de pitstops even aan de leiding en speelde het teamspel perfect. Hij bleef zo lang mogelijk op de baan, zag Hamilton in zijn zijspiegels opdoemen en counterde één, twee, drie aanvallen van Hamilton. Wanneer de gehinderde Lewis er dan toch over ging, zat Verstappen plots op... 1 tel. “Wat een legende, die Perez”, riep Max.
Maar de titelstrijd helemaal op zijn kop zetten deed Checo niet. Hamilton vergrootte het gat namelijk weer met enkele seconden. Red Bull zat met de handen in het haar - ze moesten hopen op een mirakel, Lewis was te snel.
Een nieuwe wending brak aan. Giovinazzi parkeerde zijn bolide naast de baan: virtual safety car. Red Bull riep Verstappen naar binnen voor vers rubber, Hamilton bleef erop. Met nog precies twintig ronden te gaan begon Verstappen aan zijn inhaalrace. De achterstand: zestien seconden. Hamilton maakte zich zorgen, maar bleef een strak tempo aanhouden. Verstappen knabbelde wel van de achterstand, maar te weinig. Op tien ronden van het einde was de kloof dertien tellen. Op vijf ronden van het einde nog steeds negen tellen. Lewis zat nog steeds safe.
Eén allesbeslissende ronde
Kon er nog wat suspense bij? Ja dus. Want op vijf ronden van het einde boorde Latifi zijn Williams in de boarding: safety car. Dit keer geen virtuele, wel een echte. Het hele peloton plooide dus als een accordeon in elkaar. Verstappen ging weer naar binnen - tactisch sterk van Red Bull - voor nieuwe banden, Hamilton bleef (weer) op het circuit. Verstappen sloot vervolgens aan bij zijn grote rivaal. En wat besliste de FIA dan? Dat de safety car één ronde voor de finish naar binnen zou rijden. Eén ronde zou beslissen over de wereldtitel. Hamilton op kop, met een hijgende Verstappen erachter. Mercedes zag de bui al hangen. Lewis reed op banden van 30 ronden oud...
De zevenvoudige wereldkampioen was een vogel voor de kat. Verstappen drong aan, plaatste één welgemikt manoeuvre en ging erover. Hamilton probeerde te counteren, maar kon niets beginnen. Kan het sensationeler?
“Ongelofelijk dit”, jubelde Verstappen. “Heel de race gevochten en dan die kans nog krijgen in de slotronde. Het is bizar. Echt bizar. Eindelijk een beetje geluk voor mij.”
De onttroonde wereldkampioen Hamilton was zo sportief om te beginnen met een felicitatie aan Verstappen voor een “prachtig” seizoen. “We hebben zelf ook een geweldig jaar gedraaid als team, in het moeilijkste seizoen ooit”, meende Hamilton. “We hebben alles gegeven. Nooit opgegeven. En het was niet genoeg.”
Klacht
Maar vooral de ontgoocheling zinderde na. Bij Hamilton. En bij Mercedes. Teambaas Toto Wolff deed furieus zijn beklag, maar kreeg het deksel op de neus van racedirecteur Masi. “Toto, het heet een race. Oké?”
Maar Mercedes had nog iets opgemerkt dat hen niet zinde. Na de wedstrijd dienden ze een officiële klacht in bij de FIA omdat Verstappen tíjdens de safety car Hamilton zou zijn voorbijgestoken. Dat is verboden. Op een gegeven moment reed de Nederlander inderdaad naast Hamilton. Of hij hem ook voorbijstak, was voer voor de stewards. En zij oordeelden dus blijkbaar dat Verstappen niets verkeerds deed. De klacht van Mercedes werd geklasseerd, Verstappen behoudt zijn wereldtitel gewoon.
Lees ook:
Liveblog
VERSTAPPEN WERELDKAMPIOEN
VERSTAPPEN VOORBIJ HAMILTON!
LAATSTE RONDE!
En de safety car gaat naar binnen! Nog één ronde! Verstappen in het zog van Hamilton want de gedubbelden mochten oversteken. Wat een knotsgek einde!
57/58: voorlaatste ronde!
De safety car nog altijd op de baan... Ondertussen mogen de piloten elkaar dus niet inhalen. Verstappen: "Ik ben niet verrast. Wat een typische beslissing."
56/58: wat wordt het?
De rondes tikken weg, terwijl de takelwagen Latifi's auto opruimt. De kans is niet onbestaande dat we nog één ronde rijden. Wat zou dat een thriller zijn...
54/58: SAFETY CAR!
Een crash van Latifi vijf ronden voor het einde! Safety car! Verstappen gaat naar binnen en dicht even later het gat op Hamilton. Belangrijk: er zitten wel nog enkele piloten tussen hem en leider Hamilton. De vraag is: racen we nog, of rijden we achter de safety car over de finish? Er liggen veel brokstukken op de baan. Dit duurt even...
52/58: achtste wereldtitel wenkt
Verstappen heeft meer last om de achterblijvers te dubbelen. +11.2.
51/58
Bij Mercedes beseffen ze nu ook stilaan. Zonder ongelukken is Hamilton voor een achtste keer wereldkampioen. "Voorzichtig op de kerbs, Lewis", klinkt het.
50/58
+ 11.1 voor Verstappen. Het wordt heel, heel lastig.
48/58
Nog tien ronden. Het verschil: 12.2 seconden.
47/58: gedubbelden
Hamilton krijgt met een paar auto's te maken die met elkaar in gevecht zijn. Dat zijn Alonso, Ocon, Ricciardo en Leclerc. Al moet Verstappen daar straks ook voorbij...
46/58
1. Hamilton
2. Verstappen: + 13.6
44/58: Lewis houdt voorlopig stand
Met nog vijftien ronden te gaan lijkt Hamilton niet helemaal in elkaar te stuiken. Verstappen met een achterstand van 13.8 seconden. Veel verval is er niet.
43/58: acht tienden
Rekenwerk leert dat Verstappen zo'n 8 tienden per seconde moet terugpakken op Hamilton. Een zware opdracht. Al krijgen de banden van Hamilton het natuurlijk zwaarder en zwaarder. Hamilton zal zich uiterst moeten concentreren.
41/58: pace
Hamilton: "Ik hou deze snelheid niet tot het einde vol." Verstappen op 14.3 seconden.
40/58: snelle Max
Nu zijn de snelste rondes voor Verstappen. De achterstand? Van 17 naar 15 seconden!
38/58: 16.3 tellen
Hamilton met 16.3 seconden op Verstappen. Maar... Verstappen heeft dus nieuwe banden onder zijn bolide. En nog twintig ronden te gaan. Dit wordt een nagelbijter...
38/58: einde safety car
Virtual safety car ending. Daar gaan we weer!
37/58: smeekbede van Wolff
Opvallend. Toto Wolff vraagt in zijn communicatie met de FIA om "alsjeblieft" geen safety car naar buiten te sturen. Dat zou een ramp betekenen voor Hamilton.
37/58: VERSTAPPEN NAAR BINNEN!
Red Bull vraagt Verstappen onmiddellijk naar binnen voor een nieuwe stop! Ze moeten wel iets doen. Hamilton rijdt op een setje banden van 23 banden oud rond.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM8
Waarom Red Bull met Adrian Newey (en niet Verstappen) de belangrijkste schakel in het succes verliest
-
Dan toch geen transfer naar Red Bull: tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso verlengt bij Aston Martin
Een opvallende keuze. Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (42) verlengt zijn contract bij Aston Martin tot 2026. De Spanjaard werd de laatste tijd onder meer gelinkt aan Red Bull. -
PREMIUM4
Waarom Hamilton het zich niet kan permitteren om opnieuw afgetroefd te worden: “Dit weekend wordt cruciaal”
De verdeeldheid bij Red Bull of alweer een nieuwe aanval op de FIA-voorzitter: de vele oorlogjes in de paddock krijgen ook dit weekend in Melbourne de grootste aandacht. En toch, ook heel wat ogen in de F1 zijn gericht op Lewis Hamilton (39). Neen, geen schandaal deze keer. Wel zijn prestaties. En gemoedstoestand? -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM2
Wellicht hét thema dat de paddock nog het meeste bezig houdt: waarom blijft naam werkneemster die kloeg over Horner geheim?
-
PREMIUM2
Na de verlenging van Alonso bij Aston Martin: wat zijn de gevolgen voor Max Verstappen en co?
-
PREMIUM14
ONS RAPPORT. “Kunnen we dit nog serieus nemen?”: onze F1-watcher deelt drie buizen uit, beste score niét voor Verstappen
Ook in China was er niet veel te doen aan Max Verstappen. Maar de beste score van z’n rapport deelt onze Formule 1-watcher niet uit aan de Nederlander. Voorts knappe punten voor een herboren coureur en iemand die als de bliksemsnelheid reageerde wanneer het fout dreigde te gaan. Ohja: onze watcher heeft ook nog een opdracht verzonnen voor Kevin Magnussen. -
PREMIUM8
Onze F1-watcher hoort in Suzuka hoe geruchtenmolen rond Verstappen overuren draait: “Deal met Mercedes erg dichtbij, als je alles samenlegt”
Onze man ter plaatse houdt ook in Suzuka zijn dagboek bij. Ontdek de echte reden waarom het (tweede) mooiste circuit ter wereld op een heuvel werd gebouwd. En verneem ook wanneer Max Verstappen van plan is met F1-pensioen te gaan. Hij heeft het onze Formule 1-watcher verteld. Weliswaar begeleid door een glimlachje. -
6
Vermeend slachtoffer Red Bull dient officieel klacht in tegen teambaas Horner en zou in hoger beroep gaan na verworpen aanklacht
251 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerRicardo Paulssen
Ricardo Paulssen
Bert De Bruin
marie polfliet
Toran Korshnah