Zonder handen: Mercedes verslaat Tesla met eerste auto waarin je handenvrij mag rijden
Mercedes-Benz heeft als eerste autofabrikant van de Verenigde Naties toestemming gekregen voor langdurig autorijden zonder handen aan het stuur. Concurrent Tesla, die al jaren propageert het verst te zijn met zelfrijdende auto's, heeft het nakijken.
Bij snelheden tot 60 km/u mag de bestuurder vanaf volgend jaar handenvrij rijden en op het centrale beeldscherm online shoppen, een film kijken of e-mails beantwoorden. In de praktijk komt de snelheidsbeperking erop neer dat het systeem hooguit in de file of bij wegwerkzaamheden kan worden gebruikt, want onder andere omstandigheden ben je op een snelweg verplicht om harder te rijden.
Doorbraak
Hoe dan ook, Mercedes krijgt nu van de VN als eerste autofabrikant goedkeuring voor dit zogenoemde ‘Level 3-systeem’ en dat mag een doorbraak worden genoemd. Het wil overigens nog niet zeggen dat het merk overal ter wereld deze technologie op de weg mag brengen. Elk land kan afzonderlijk bepalen of de chauffeur zijn handen daadwerkelijk van het stuur mag halen.
In Duitsland, waar Mercedes een grote rol speelt in de economie, is die toestemming inmiddels verleend door het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), de Duitse evenknie van de DIV. Maar ook in Duitsland geldt de goedkeuring slechts voor een beperkt aantal, speciaal hiervoor aangewezen snelwegtrajecten, met in totaal 1.391 kilometer lengte.
Alleen in de S-Klasse en EQS
In de eerste helft van volgend jaar zullen de Mercedessen S-Klasse en EQS (met Drive Pilot) deze vorm van autonoom rijden technisch mogelijk maken. Overigens zijn er al veel auto's, ook van andere merken, die op een snelweg grotendeels autonoom kunnen rijden.
Maar geen enkel merk heeft tot nu toe toestemming gekregen om de handen langdurig van het stuur te halen. Meestal klinkt er daarom in de auto een waarschuwingspiep of schakelt het systeem automatisch uit, zodra sensoren constateren dat er bijvoorbeeld al een minuut lang geen hand aan het stuur heeft gezeten.
“Pioniersrol”
Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG: “Met deze mijlpaal bevestigen we opnieuw ons pionierswerk op het gebied van geautomatiseerd rijden. Voor het eerst in 136 jaar autogeschiedenis neemt de auto onder bepaalde omstandigheden de dynamische rijtaken over. We zijn ook verheugd dat Duitsland met deze goedkeuring zijn pioniersrol op het gebied van geautomatiseerd rijden voortzet.”
In onder meer China en de VS zijn momenteel uitgebreide testritten met het systeem aan de gang. De technologie wordt de komende jaren stapsgewijs in meer landen geïntroduceerd zodra ook daar de nationale overheid toestemming geeft.
Zo werkt de zelfrijdende Mercedes:
Wanneer de bestuurder de automatische piloot activeert, regelt het systeem de snelheid en afstand tot de voorligger, en houdt het de auto binnen de rijstrook. Daarbij wordt rekening gehouden met ongevallen of pechgevallen op de route en ook met verkeersborden. Het systeem reageert op onverwachte verkeerssituaties en handelt deze zelfstandig af, bijvoorbeeld met uitwijkmanoeuvres binnen de rijstrook of door remmanoeuvres.
Het systeem maakt onder meer gebruik van LiDar (laser-radar), camera’s in de voor- en achterruit en microfoons. Het kan blauwe lichten en geluidssignalen van hulpverleningsvoertuigen detecteren en bevat ook een vochtsensor in de wielkasten, om de conditie rond het wegdek te meten.
Als de bestuurder er niet in slaagt de controle weer over te nemen, remt het systeem de auto gecontroleerd en met gepaste vertraging af, tot stilstand. Tegelijkertijd worden de noodknipperlichten ingeschakeld en vervolgens worden de hulpdiensten gealarmeerd. Het systeem ontgrendelt ook automatisch de portieren en ruiten om de toegang voor hulpverleners makkelijker te maken.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
Zelfrijdende trein legt eerste kilometers af in Hamburg
Een zelfrijdende trein heeft maandag de eerste kilometers afgelegd op het spoornetwerk van Hamburg. “Een wereldprimeur”, volgens spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn en technologiebedrijf Siemens. -
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
Het terugdraaien van kilometerstanden bij tweedehands auto’s vormt nog altijd een groot probleem. Gelukkig zijn er ook andere zaken dan de kilometerteller waaraan je kan aflezen of de gereden afstand realistisch is. We zetten enkele tips op een rijtje. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
Wat betekenen deze onbekende borden langs Duitse snelweg?
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen