Controversieel seizoen eindigt in... controverse: hoe de wedstrijdleiding zijn zeg had in strijd om wereldtitel, tot woede van protesterend Mercedes
Formule 153 ronden lang dobberde de grand prix van Abu Dhabi gewoon voort. Op weg naar een zoutloze ontknoping. Maar dan, alsof een seizoen vol controverse niet anders kon dan eindigen in nog meer controverse: hoe Mercedes in woede ontstak. Want de wedstrijdleiding in wezen besliste wie wereldkampioen werd. Niet meer of niet minder.
Oké, er was dat incident in de zesde bocht van de eerste ronde. Verstappen zette de aanval in. Nam de hele breedte van de bocht, met zijn gekende stijl (‘je geeft toe of we botsen’). Hamilton koos om niet te botsen en reed over de uitloopzone terug naar de piste, zodat hij zijn koppositie behield. Tien ronden lang jammerde, klaagde en lobbyde Red Bull via de boordradio, bij de wedstrijdleiding. Wedstrijddirecteur Michael Masi, de voorbije maanden meermaals onder vuur met vaak controversiële beslissingen, was kordaat: “Niets aan de hand, dossier gesloten.”
Vanaf dat moment dobberde de race gewoon voort. En werd duidelijk: er is een mirakel nodig om Verstappen nog een kans te geven. Met nog vijf ronden te gaan kwam het mirakel. De Canadees Latifi gooide zijn Williams beenhard tegen de bandenmuur. Brokken. Safety car.
Even technisch. Zodra de safety car verscheen, ging Verstappen heel snel binnen om nieuwe banden: het zachtste en snelste type. Zijn enige kans om Hamilton nog te bedreigen. En Hamilton: ook stoppen voor verse banden was een te grote gok. De kans was immers groot dat hij dan achter Verstappen zou belanden, en de leiding dus uit handen geven. Maar dan: door de pitstop van Max waren vijf auto’s van gedubbelde coureurs achter Hamilton gaan aansluiten. In dat geval zegt het reglement dat die gedubbelde auto’s op een bepaald moment het signaal moeten krijgen om voorbij leider en safety car te gaan, een volledig rondje te maken om keurig achteraan aan te sluiten. Waarna de koers weer kan beginnen. Alleen: er kroop zo veel tijd in het puinruimen dat de koers zou eindigen achter de safety car als eerst alle gedubbelden nog moesten aansluiten. Wat de wedstrijdleiding wilde vermijden. Vandaar, officiële beslissing: “Gedubbelden mogen zich niet meer ontdubbelen.” Red Bull ging weer lobbyen.
Was het Red Bull dat overtuigend was, was het wedstrijddirecteur Michael Masi die compenseerde omdat hij in bocht zes van ronde één Mercedes gelijk had gegeven, of vond hij oprecht dat het dan toch veilig genoeg was om gedubbelden voorbij te laten? In ieder geval liet hij de vijf auto’s tussen Lewis en Max gaan. En kon Verstappen gaan aansluiten achter Hamilton, voor nog een laatste en beslissende ronde.
Niemand die zondag in de plaats van Michael Masi wilde zijn. Want eigenlijk besliste hij niet alleen over de procedure (gedubbelden wel of niet voorbijlaten), ook en vooral over wie wereldkampioen zou worden. In scenario 1, met vijf auto’s tussen beide, was het voor Max onmogelijk om in één rondje nog voorbij Hamilton te raken. In scenario 2 was Hamilton een vogel voor de kat, met zijn oude en hardere banden tegen een Red Bull met vers en zacht rubber. Masi koos optie twee.
Natuurlijk ontplofte de boel bij Mercedes. Dat na de race ook meteen dubbele klacht indiende. Eén: het reglement stelt dat ‘alle’ gedubbelden de leider en safetycar voorbij moeten om aan te sluiten, en dat gebeurde maar voor vijf van de acht gedubbelden -voor de laatste drie was geen tijd meer. En twee: Max zou volgens Mercedes kort voor de herstart even de Mercedes van Hamilton voorbijgestoken hebben. Toch wel wat ver gezocht, want als Max er al even voorbij was, dan zal het een kwestie van millimeters geweest zijn.
De commissarissen lachten die klacht dan ook weg. Maar met de eerste klacht had Mercedes een punt, want werd het reglement naar de letter nageleefd. Alleen kunnen die letters op allerlei manier geïnterpreteerd worden. En vooral: de titel op de groene tafel aan iemand anders geven, het had de formule 1 beroofd van alle geloofwaardigheid. Ook de tweede klacht ging dus door de versnipperaar.
Max Verstappen bleef dus de eerste Nederlandse wereldkampioen. En een kleine beetje ook de eerste Belgische.
Bekijk ook: rollercoaster van emoties in Nederland na winst Verstappen
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
31
Horner vol lof over “geweldige” Geri Halliwell terwijl hij reageert op sexting en vete met Jos Verstappen
-
PREMIUM2
Na de verlenging van Alonso bij Aston Martin: wat zijn de gevolgen voor Max Verstappen en co?
Fernando Alonso is als eerste van de transfermolen gesprongen. De Spanjaard blijft dan toch bij Aston Martin. Welke gevolgen heeft dat voor andere coureurs en vooral Max Verstappen? En welke vragen zijn daarmee nog lang niet beantwoord? -
2
Opvallend beeld: Formule 1-coureur Lando Norris raakt gewond tijdens Koningsdag in Amsterdam
Lando Norris (24) heeft een verwonding aan zijn neus opgelopen tijdens het vieren van Koningsdag (een nationale feestdag in Nederland, red.). De Formule 1-coureur vierde feest op een boot op de Amsterdamse grachten, maar is daar niet ongeschonden vanaf gestapt. Het is nog niet duidelijk hoe het precies is gebeurd en wat de ernst ervan is. -
-
1
Tweevoudig wereldkampioen Formule 1 verkoopt zijn megabolide en gelukkige koper krijgt er originele extra bij
-
PREMIUM13
Een doorn in het oog: hoe rijkeluiszoontjes het imago van de F1 schaden
Waarom F1 uniek is? Zoek maar een andere topsport waarin niet per se de besten der aarde meedoen. Er bestaat immers ook zoiets als “betaalcoureurs”. Lance Stroll of Logan Sargeant: ze rijden mee omdat papa of nonkel de factuur betaalt. En doen hun stinkende best om dat op het circuit te bewijzen. Alhoewel, in het geval van Sargeant misschien een... laatste keer, hier in Miami. -
Jobat
Wil jij niet werken tot je 67e? Met dit stappenplan krijg je genoeg geld bijeen voor een uiterst vroege pensionering
Ze zijn lang niet in de minderheid, de werknemers die dromen van een vervroegd pensioen. De FIRE-beweging zweert zelfs bij het veel eerder stoppen met werken, via doordacht opgebouwde financiële vrijheid. Jobat.be klopte aan bij Sébastien Aguilar, oprichter van FIRE Belgium. Hij deelt zijn vijfstappenplan voor wie er op zijn 50ste al de professionele brui aan wil geven. -
Spaargids.be
Adieu, Maestro: wanneer krijg jij je nieuwe bankkaart? En vanwaar de (verplichte) switch?
-
PREMIUM8
Hoe Max Verstappen de Formule 1 voorspelbaar en tegelijk o zo mooi maakt
-
Livios
“Wekelijks je gras maaien is achterhaald”: zo laat je je gazon verantwoord stralen
De gazons in Vlaamse tuinen groeien opnieuw aan sneltempo. Tijd om de grasmaaier uit het tuinhuis te halen dus. Of niet, want deze maand werd omgedoopt tot ‘Maai Mei Niet’. Je gras even laten groeien is namelijk goed voor de biodiversiteit. Maai je het gazon liever toch? Bouwsite Livios helpt je met praktische maaitips. -
PREMIUM1
Onze F1-watcher op de ‘GP voor de rijken’ in Miami: “Een bordje nacho’s voor 167 euro en gestook bij Red Bull”
Onze formule 1-watcher hield ook in Miami zijn dagboek bij. Lees hoe Max Verstappen de transfermarkt blokkeert en er misschien -onrechtstreeks- voor zorgt dat dit de laatste grand prix wordt voor een van zijn collega’s. Maar ook waarom dit de race met de zotste prijzen van het jaar is: “176 euro voor een bordje nacho’s: ze willen er hier echt een grand prix voor de rijken van maken…” -
PREMIUM9
Dan toch een keerpunt? Waarom een Brit met Vlaamse roots de neutrale F1-toeschouwer nieuwe hoop heeft gegeven
167 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Beckers
eric meers
Hans Bolsens
Polutnik Ronald
Eric Bex