Florian Van Eenoo / Photo News

Poetshulp inschakelen via dienstencheques? Dan moet je (almaar vaker) op de extra kosten letten

Dienstenchequebedrijven rekenen almaar vaker extra administratieve kosten aan bij hun klanten. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad en wordt bevestigd door sectorfederatie Federgon. Die benadrukt dat sommige firma's die extra inkomsten nodig hebben om te overleven.

Grote poetsbedrijven als Trixxo en Het Poetsbureau hebben hun klanten onlangs laten weten dat zij vanaf volgend jaar 5 tot 8 euro per maand moeten bijbetalen, onder het mom van "administratieve kosten". Wie enkel had gerekend op 9 euro per dienstencheque komt dan natuurlijk bedrogen uit. Klanten die daarmee niet akkoord zijn, mogen hun contract stopzetten, klinkt het.

Extra kosten aanrekenen boven de dienstencheques is geen nieuwe praktijk in de sector, maar ze komt almaar vaker voor, geeft Paul Verschueren toe, directeur dienstencheques bij sectorfederatie Federgon. Die extra inkomsten hebben sommige dienstchequebedrijven nodig om te overleven, zegt hij: "Al jaren stijgen de kosten een stuk sneller dan de inkomsten. Dan moet je als bedrijf maatregelen nemen."

Federgon-CEO Ann Cattelain wijst erop dat een recente studie in opdracht van Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) opnieuw duidelijk heeft gemaakt dat maar liefst 1 op de 3 dienstenchequebedrijven in de rode cijfers zit. "En dat perspectief wordt jaar na jaar slechter."

Vakbonden wijzen naar dividenden

Lijnrecht tegenover Federgon staan de vakbonden in de sector, die net argumenteren dat er wel winst wordt gemaakt door dienstenchequebedrijven. Tijdens een actie gisteren stelde de socialistische vakbond ABVV dat grote firma's in de sector vorig jaar 29 miljoen euro aan dividenden hebben uitgekeerd. De vakbond gebruikt die cijfers als argument om betere loon- en arbeidsvoorwaarden af te dwingen voor de vele werknemers in de sector. De onderhandelingen daarover zitten al een tijdje vast.

De draagkracht van de sector is al een aantal jaar volledig weg

Ann Cattelain, CEO van Federgon

Cattelain is het hoegenaamd niet eens met die redenering. "De vakbonden halen bewust alles door elkaar. Ze bekijken de groepen waarvan sommige dienstenchequebedrijven deel uitmaken. Eventuele winsten komen uit andere activiteiten van die groepen, zoals poetsdiensten in bedrijven of uitzendarbeid."

Beluister hier het gesprek met CEO Ann Cattelain van Federgon in "De ochtend" op Radio 1:

Dat er veel winst zou zijn, is dus een verkeerde conclusie van de vakorganisaties, vindt zij. "De draagkracht van de sector is al een aantal jaar volledig weg. Wij begrijpen ook niet waarom de vakbonden focussen op die enkele bedrijven die winst maken door schaalvergroting en meer efficiëntie en ze niet kijken naar de vele bedrijven die geen winst meer maken."

Duurdere cheques?

Cattelain pleit ervoor om de prijs van de dienstencheques een klein beetje te verhogen. "Dat zou veel meer zuurstof geven in de sector." De Vlaamse regering overwoog dat even in september, als begrotingsmaatregel, maar uiteindelijk liet ze dat idee voor wat het was. Minister Crevits heeft intussen wel laten weten dat ze de subsidie per dienstencheque zal optrekken met 0,13 euro en de inruilwaarde van de cheques voortaan aan 100 procent zal indexeren. 

En de onderhandelingen met de vakbonden? Bij Federgon zeggen ze dat ze "een eerbaar voorstel" op tafel hebben gelegd. Cattelain hoopt donderdag, bij de laatste onderhandelingsronde, een sociaal akkoord te kunnen afsluiten.

Meest gelezen