Nieuwe campagne waarschuwt tieners voor online oplichting

 ©  Shutterstock

Jongeren zijn een doelwit bij uitstek voor online oplichting. Een nieuwe campagne moet hen sensibiliseren.

Bron: BELGA

De campagne #SpotDeScam is een initiatief van de federale overheidsdienst Economie. Doelpubliek zijn jongeren van twaalf tot zestien jaar oud. Doordat zij vaak op het internet en sociale netwerken actief zijn, vormen ze een doelwit bij uitstek voor oplichters. De campagne is opgebouwd volgens een online game, waarmee tieners spelenderwijs voor verschillende soorten van oplichting worden gewaarschuwd. Ze krijgen ook tips over wat te doen bij oplichting. Enkele bekende influencers - voor Vlaanderen zijn dat Aaron De Groeve en Thomas Van Achteren - die actief zijn op TikTok of Instagram doen mee aan de campagne.

Online oplichting - denk aan phishing of shopping fraude - zit in de lift. In 2020 registreerde de federale politie bijna 36.000 gevallen, een stijging van 41 procent tegenover vorig jaar.

Bekijk hier de website van Spot De Scam.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen