Nieuwe campagne waarschuwt tieners voor online oplichting
Jongeren zijn het doelwit bij uitstek voor online oplichting. Een nieuwe campagne moet hen sensibiliseren. In 2020 registreerde de federale politie bijna 36.000 gevallen, een stijging van 41 procent tegenover vorig jaar.
De campagne #SpotDeScam is een initiatief van de federale overheidsdienst Economie. He doelpubliek bestaat uit jongeren van twaalf tot zestien jaar oud. Doordat zij vaak op het internet en sociale netwerken actief zijn, vormen ze het doelwit bij uitstek voor oplichters. De campagne is opgebouwd volgens een online game, waarmee tieners spelenderwijs voor verschillende soorten van oplichting worden gewaarschuwd. Ze krijgen ook tips over wat te doen bij oplichting. Enkele bekende influencers - voor Vlaanderen zijn dat Aaron De Groeve en Thomas Van Achteren - die actief zijn op TikTok of Instagram doen mee aan de campagne.
“Iedereen kan het slachtoffer worden van online oplichting, jongeren in het bijzonder moeten beter worden beschermd. Fraudeurs gaan steeds op zoek naar nieuwe werkwijzen en kanalen, en jaar na jaar lopen er fors meer klachten en meldingen binnen. Naast een strenge en gerichte aanpak van de daders, is er nood aan brede sensibilisering. Vaak wordt immers misbruik gemaakt van vertrouwen en levert het slachtoffer zelf gevoelige info aan”, zegt Pierre-Yves Dermagne (PS), minister van Economie.
“Fraudeurs worden alsmaar creatiever en jongeren worden vandaag overal geconfronteerd met online fraude. Deze campagne moet hen daarover wakker schudden. En wie kan dat beter dan leeftijdsgenoten die duidelijk maken dat iedereen slachtoffer kan worden van online oplichters?“, voegt Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming, er nog aan toe.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMHLN LEGT UIT
▶ Maken hersenchips een robot van een mens? “Het is ontzettend gevaarlijk om hersenchips te verbinden met het internet”
-
Heavy metal Pommelien Thijs of ‘Europapa’ in r&b-stijl: AI-website maakt in handomdraai volledig nieuwe muziek
Voormalige werknemers van Google hebben Udio gelanceerd, een nieuw tool die met artificiële intelligentie (AI) muziek voor je kan maken. Het werkt zoals ChatGPT: je geeft een korte tekstuele opdracht en de website gaat ermee aan de slag. Als voorbeeld lieten we Udio metalmuziek maken met een liedjestekst van Pommelien Thijs en een r&b-versie van ‘Europapa’. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
-
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Braziliaanse rechter gelast onderzoek tegen Elon Musk na beschuldigingen van censuur
-
Deense artiest heeft op Spotify miljoenen fans, justitie gelooft daar niets van en klaagt hem aan
Een man uit Denemarken wordt beschuldigd van grootschalige oplichting via streamingplatformen als Spotify en Apple Music. De man zou honderden duizenden euro’s hebben verdiend door de diensten te laten denken dat miljoenen mensen naar zijn muziek luisterden. De Deense justitie vermoedt dat hij de boel voor de gek houdt met ‘ongeautoriseerde technieken’ en eist een gevangenisstraf. Niet eerder is iemand aangeklaagd wegens betrokkenheid bij ‘fake streams’. -
KIJK. Taalapp Duolingo deelt bizarre video op social media: mascotte krijgt ‘Braziliaanse Butt Lift’
Absurde beelden op het officiële sociale media-kanaal van Duolingo, een populaire app om talen te leren. Duo, hun groene mascotte, ondergaat een Brazilian Butt Lift (BBL). De operatie wordt uitgevoerd door Instagram-ster en plastische chirurg Dr. Michael Salzhauer, ook wel Dr. Miami genoemd. Het bedrijf wilde een ‘wat heb ik nu gezien’-moment crëeren en daar lijken ze alvast in geslaagd. -
28
Dit verandert vandaag voor jou door nieuwe internetregels EU
0 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageer