Is de succesformule van Colruyt uitgewerkt? Beursexpert Paul D’Hoore: “Helemaal niet”
Het aandeel van Colruyt is woensdagochtend bijna 10 procent gezakt op de Brusselse beurs, in reactie op de halfjaarresultaten van dinsdag. Colruyt waarschuwde voor een “beduidend tot sterk lagere” winst over het hele jaar. Is de succesformule van Colruyt dan uitgewerkt? “Helemaal niet”, zegt beursexpert Paul D’Hoore in VTM NIEUWS. Het aandeel zal vermoedelijk wel maar geleidelijk herstellen, denkt D’Hoore.
Het aandeel van de distritbutiegroep zakte vanmorgen bijna 10 procent tot 36,3 euro. Die koersval kost Colruyt ruim een half miljard euro aan beurswaarde.
De groep Colruyt heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar ruim een derde minder winst geboekt dan een jaar eerder. Het marktaandeel, dat na de uitbraak van de coronapandemie daalde, is wel gestabiliseerd, zo heeft Colruyt Group dinsdag nabeurs bekendgemaakt. De groep waarschuwt opnieuw voor een fors lagere winst - “beduidend tot sterk lager” - over het hele boekjaar.
De omzet bleef vrijwel stabiel. De Halse retailer boekte in de eerste helft van zijn boekjaar (van april tot en met september) een omzet van 4,98 miljard euro, 0,2 procent minder dan een jaar eerder. Dat de omzetdaling beperkt bleef, is onder meer te danken aan de Dats 24-tankstations. Die realiseerden meer omzet dankzij de hoge brandstoffenprijzen en omdat er na coronaversoepelingen weer meer getankt werd.
Hamstergedrag
De omzet in de voedingswinkels stond daarentegen onder druk. Waar de eerste coronapaniek in 2020 leidde tot hamstergedrag en dus extra verkoop, staan met de versoepeling van maatregelen de volumes in voedingswinkels nu onder druk, zegt de groep. De omzet van het belangrijkste winkelmerk, Colruyt Laagste Prijzen (in België en Luxemburg), daalde bijvoorbeeld met 4,9 procent. En die van OKay, Bio-Planet en Cru ging 9,6 procent lager.
Maar, zo zegt de groep, ondanks die omzetdalingen is het marktaandeel van de winkelformules Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar wel gestabiliseerd. Het staat op 31 procent, hetzelfde niveau als in de eerste helft van het gebroken boekjaar 2020/21. Eerder tijdens de coronacrisis had de groep marktaandeel verloren, omdat consumenten vaker naar buurtwinkels trokken. En daar heeft Colruyt er verhoudingsgewijs minder van dan de concurrentie.
Toenemende inflatie
De nettowinst van de hele groep kreeg een flinke tik: -34,2 procent tot 162 miljoen euro (tegen 246 miljoen euro in de eerste helft van het boekjaar 2020/21). Colruyt Group verwijst onder meer naar de toenemende inflatie, die de kosten deed oplopen. En er is de “competitieve marktomgeving”. Concurrenten pakken vaker uit met prijsverlagingen een promoties, waar winkelformule Colruyt met zijn laagsteprijsgarantie steeds onder moet gaan. En dat drukt de winstmarge. Zeker als je vergelijkt met een jaar eerder, toen er na de corona-uitbraak een verbod was op promoties en kortingen in de supermarkten.
De competitiviteit is tijdens de zomer trouwens nog toegenomen, klinkt het. En de groep verwacht dat “de marktomgeving uitdagend zal blijven”. Colruyt Group zei eerder al dat de nettowinst over het volledige boekjaar het niveau van het vorige jaar bijlange niet zal halen. “Beduidend lager”, klonk het in september. “Beduidend tot sterk lager”, wordt er dinsdag opgetekend. In het vorige boekjaar rapporteerde de groep een nettowinst van 416 miljoen euro.
Colruyt Group omvat onder meer nog winkelmerken als Dreamland, Dreambaby en Bike Republic, kledingwinkelketen ZEB en fitnessketen JIMS. De groep is ook actief in bijvoorbeeld foodservice (Solucious), printoplossingen en documentbeheer (Symeta Hybrid) en de productie van groene energie (Eoly), en ze heeft een belang in de online apotheekspecialist Newpharma.
Is de succesformule dan uitgewerkt? “Helemaal niet”, zegt beursexpert Paul D’Hoore in VTM NIEUWS. “Je moet het een beetje vanop afstand bekijken. “Bijna een derde van alle voedingswaren die in België wordt verkocht, gebeurt in een van de winkels van de Colruyt-groep, dat was 15 jaar geleden nog minder dan een kwart. Maar vandaag zijn ze blijkbaar op de grens van de groei gestoten.”
Shock voor aandeelhouders
Zal het Colruyt-aandeel snel herstellen van deze crash? Paul D’Hoore denkt van niet. “De aandeelhouders zijn in shock en het kan enkele weken of maanden duren voor de koers van het aandeel kan herstellen. Net zoals bij wielrennen gaat het ook op de beurs sneller bergaf dan bergop.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Halvering bitcoin voltooid
-
PREMIUM335
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?
Een perfecte storm woedt vandaag in de autowereld. De verkoop daalt en hoewel er steeds meer en goedkopere stekkerwagens op de markt komen, wakkert dat de interesse van de automobilist om elektrisch te rijden niet aan, integendeel. Hoe komt dat? En heeft dat gevolgen voor de prijs? -
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
Vijf bedrijven en organisaties nemen deel aan een experiment over de vierdagenwerkweek met behoud van loon. Dat meldt het Federaal Planbureau. Het zijn er minder dan verwacht. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
Waarom je bij Colruyt geen Oreo, Leo of Toblerone meer vindt
Supermarktketen Colruyt en de Amerikaanse voedingsgigant Mondelez armworstelen over tariefovereenkomsten voor 2022 en dat zorgt ervoor dat tientallen producten van merken als Lu, Milka en Oreo niet meer in de Colruytrekken liggen. De ‘laagste prijs-garantie’ van Colruyt, de concurrentie van internationale ketens en het succes van buurtwinkels tijdens de coronacrisis spelen de warenhuisketen parten, menen retailexperts. “Onze voeding is lange tijd te goedkoop geweest, er komen serieuze, blijvende prijsstijgingen.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Michel Doukeris, baas van AB InBev: “Overheid zou kleine cafés beter ondersteunen”
-
PREMIUMFINANCIEEL
Winkelkar met voeding 8 procent duurder in minder dan 5 jaar: zo groot is het prijsverschil tussen goedkoopste en duurste keten
Misschien houdt ook u wel even de adem in, op het moment dat op de supermarktkassa het te betalen bedrag verschijnt. Boodschappen doen wordt almaar duurder, zo is toch ons gevoel. Dat klopt ook, al blijkt de doem van het inflatiespook in het warenhuis momenteel nogal mee te vallen. De grote prijssprong moet er nog aankomen, zo waarschuwen experts. Wat betekent dit voor uw portemonnee? Wij trokken langs vijf verschillende supermarktketens om overal dezelfde kar te vullen. -
Fusie tussen Crelan en Axa Bank leidt "op lange termijn" tot verlies van 150 banen
Als gevolg van de fusie van banken Crelan en Axa Bank wil de directie van de groep het met 150 voltijdse banen minder doen op de hoofdkantoren. Dat meldt ‘De Tijd’ en het nieuws wordt bevestigd door Crelan zelf. De woordvoerster van Crelan benadrukt dat de afbouw “op lange termijn” en via “natuurlijke afvloeiingen” zal gebeuren. -
IMF somberder over economische groei in eurozone
48 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerpiet goethals
Pedro Vanbesien
Roy Rutten
An Vanden Bossche
Rik Tamme