Maak kennis met ‘Dolmen’, een bastaardkind van ‘Dark Souls’ en ‘Dead Space’
gamepreviewMen neme de formule van ‘Dark Souls’, men voege daar een streepje ‘Dead Space’ aan toe en kruide alles af met een zweem van Lovecraftiaanse horror, en het eindresultaat zal iets als ‘Dolmen’ zijn, een nieuwe aartsmoeilijke scifi-actie-rpg die volgend jaar verschijnt.
Wanneer je in een nieuw begonnen videogame al ergens tijdens de eerste zeven minuten doodgaat, weet je meteen waarmee je te maken hebt: yep, weer zo’n ‘Soulsborne’. Een jaar of tien geleden maakte de Japanse gamedesigner Hidetaka Miyazaki school met zijn brutaal moeilijke ‘Demon’s Souls’-, ‘Dark Souls’- en ‘Bloodborne’-games, in die mate zelfs dat er een soort subgenre van het actierollenspel uit ontstond. Het vraagt behendigheid, doorzettingsvermogen én een doorgedreven kennis van de achterliggende spelsystemen om zo’n game doorgespeeld te krijgen, en dat zijn kwaliteiten die de Braziliaanse studio Massive Work nu dus ook in ‘Dolmen’ aan het steken is.
‘Lovecraftiaans’
De game brengt die formule wel naar een nieuw soort setting: in plaats van een duistere fantasywereld serveert Dolmen je, zoals de makers het noemen, ‘Lovecraftiaanse horror’. Maar die beschrijving, genoemd naar de vroeg-twintigste-eeuwse horrorschrijver H. P. Lovecraft, is vandaag eerder een modeterm aan het worden onder gamemakers. Lovecraft schreef ‘kosmische horrorverhalen’, die onder meer draaiden om het gevoel van beklemming die mensen voelen wanneer ze worden geconfronteerd met het uitgestrekte, troosteloze universum en de – naar menselijke normen dan - gruwelen die dat voortspruit. Misschien zal de verhaalcampagne van Dolmen een paar van die Lovecraftiaanse elementen bevatten, maar de gameplay van de twee delen van het spel die we geserveerd kregen deed ons eerlijk gezegd eerder aan de ‘Dead Space’-ruimtehorrorgames denken. Maar dan met roleplayinggame-invloeden.
Teveel opgegraven
Waarover gaat ‘Dolmen’? In essentie om een kristalsoort. Dolmen-kristallen zijn een onbetaalbaar materiaal, dat in de toekomst die de game schetst essentieel is voor ruimte-exploratie en communicatie tussen verschillende dimensies. In die toekomst heeft is de mensheid een interplanetair kolonisatiepad ingeslagen, met private bedrijven die andere werelden exploiteren voor militaire en technologische doeleinden. Zoan, een van die corporaties, heeft zo een concessie op de planeet Revion Prime, en stuurt genetisch gemanipuleerde mensen die ‘Drillers’ worden genoemd om de Dolmen-kristallen uit de korst van die wereld te graven. Alleen gaat er plotseling iets mis, en beginnen vreemde, vraatzuchtige wezens uit de tochtgaten van de planeet te kruipen. Aan de speler, een huurling, om de boel te onderzoeken en vooral de Dolmens veilig te stellen.
Lieverdjes
Al gauw kom je oog in oog te staan met die lieverdjes, die in essentie op reusachtige geleedpotigen lijken, en moet je zowel je tactische inzicht als je behendigheid inzetten om ze de baas te blijven. Je hebt slag- én schietwapens tot je beschikking, maar het vermogen om tijdig weg te rollen of aanvallen goed getimed te blokkeren is veel belangrijker. Veel van je succes zal afhangen van het type wapen dat je gebruikt, én met welke elementen: je hebt stralen en energieslagen met vuur, cryogene technologie (dingen bevriezen dus) en zuur, en verschillende vijanden hebben een verschillende kwetsbaarheid voor een van die elementen.
En dan is er dat upgradesysteem, dat uit liefst 76 unieke stukken pantser bestaat, net als een hele rist verschillende schilden, vijfentwintig slagwapens en twaalf vuurwapens. Dat alles valt verder te upgraden door middel van de kracht van buitgemaakte Dolmens. Maar die raak je ook weer kwijt als je niet oplet: bij één overlijden kun je alles nog recupereren door terug te keren naar de plaats waar je het loodje legde. Steek je tijdens die nieuwe tocht opnieuw de moord, dan ben je alles kwijt. Kenners weten: meer ‘Soulsborne’ dan dat zul je je games niet snel vinden.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
Piew, piew! Chorus levert lekkere adrenalinerush in de ruimte
-
‘Grid Legends’ wil een open buffet van race-ervaringen zijn
Wat racegames betreft bleven we dit jaar – op Forza Horizon 5 na dan – wat op onze honger zitten. Maar in februari 2022 scheurt Grid Legends over de startlijn, de nieuwste aflevering in een reeks die altijd al haar eigen route heeft afgelegd tussen de Gran Turismo’s en Forza’s door. Ontwikkelstudio Codemasters vertelde ons alvast hoe ze die traditie wil verderzetten. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
iHLN
Masayuki Uemura, hoofdontwerper van NES- en SNES-consoles, is overleden
Masayuki Uemura, voormalig ingenieur van Nintendo en hoofdontwerper van de Nintendo Entertainment System (NES) en Super Nintendo Entertainment System (SNES), is op 78-jarige leeftijd overleden. Dat werd bevestigd door de Japanse universiteit waarop de man doceerde als gasthoogleraar. -
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
Wil iedereen die dacht dat we na de release van het schabouwelijke ‘Alone in the Dark: Illumination’ ooit nog een nieuwe, laat staan behoorlijk goede, game zouden krijgen even de hand opsteken? Niemand? Logisch. Het in 2015 uitgebrachte ‘Illumination’ was een online multiplayer shooter die niet alleen amper nog iets met ‘Alone in the Dark’ te maken had, maar ook op geen enkel vlak interessant, leuk of succesvol was. Geen wonder dat de eens zo belangrijke franchise door velen morsdood verklaard werd. De wonderen zijn echter de wereld nog niet uit, want ‘Alone in the Dark’ is terug en beter dan ooit. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
games
Nieuwe ‘Assassin’s Creed: Valhalla’-uitbreiding heeft speeltijd van volwaardige game
-
gamepreview
Veelbelovend nieuw rollenspel ‘Forspoken’ bouwt brug tussen westerse en oosterse games
Achter ‘Forspoken’, een nieuwe blockbuster roleplayinggame die volgend jaar verschijnt bij het Japanse gamehuis Square Enix, zitten Japanse gamedesigners die samenwerken met een soort dreamteam van westerse gamescenaristen. Het resultaat, hopen de makers, wordt een game met een appeal dat die kunstmatige scheiding tussen oosterse en westerse games eindelijk eens overbrugt. -
KIJK. Mark Zuckerberg en zijn vrienden spelen schietspelletjes in ‘de bunker’
Mark Zuckerberg (39), oprichter van Facebook en baas van techbedrijf Meta, speelt ook al eens graag een spelletje met zijn vrienden. En hoe. De miljardair deelde onlangs een grappige clip op Instagram waarmee hij menig gamer meteen stikjaloers zal maken. In de clip wordt Zuckerberg ‘betrapt’ door zijn vrouw in wat hij zelf ‘de bunker’ noemt. -
GAMEREVIEW. ‘After the Fall’ laat zien dat ook ‘echte’ shooters mogelijk zijn in VR