Hou je klaar voor ‘Sifu’, een vechtgame die mee werd ontworpen door een echte kungfu-meester
gamepreviewHeel vaak valt het niet voor dat er nog eens een gloednieuwe aflapgame boven de doopvont wordt gehouden: daarvoor is de concurrentie met gevestigde reeksen als ‘Street Fighter’ en ‘Mortal Kombat’ te groot. Maar zijn die ontworpen met de hulp van een echte kungfu-meester? ‘Sifu’, dat eind februari volgend jaar verschijnt, dus wel.
Benjamin Colussi is een Fransman, maar als jongeling werd hij zodanig gebeten door de sierlijke Chinese kungfu-vechtkunst Pak Mei dat hij daarvoor in de leer ging in een Chinees Shaolinklooster. Nadat hij daar de rang van meester behaalde, keerde hij terug naar zijn geboorteland, waar hij in 2011 een eigen kungfuschool oprichtte. Ook komt hij onder meer aan de bak als vecht- en stuntcoördinator voor films, en nu – jawel – ook videogames. De aankomende vechtgame ‘Sifu’, waaraan de Parijse studio Sloclap momenteel bezig is, werd ontworpen met zijn input, en hij stond in voor de ‘motion capturing’ voor de animaties van het naamloze hoofdpersonage. Het injecteerde een vechtstijl in de game die – zo legt Colussi het zelf uit – “woest, snel, krachtig en accuraat” is.
Welkom buttonmashers!
En jawadde, dat lijkt helemaal te kloppen wanneer we alvast een demo van een halfuur van ‘Sifu’ spelen. Wanneer die game op 22 februari volgend jaar verschijnt, op de PlayStation-consoles en de pc, wordt het een concurrent voor gevestigde vechtseries als 'Street Fighter’ en 'Mortal Kombat’. Die zijn zò gevestigd dat we normaal gezien geneigd zouden zijn om te concluderen: dit ding is kansloos. Maar de actie die we aantroffen tijdens de preview was zo fel, zo vernieuwend, dat we lichtjes vermoeden dat hij op zijn minst hoge ogen zal gooien.
Het betekent gelukkig niet dat ‘Sifu’ zo’n aartsmoeilijke, overdreven op lichaamsfysica steunende vechtsimulator is. De actie steunt vooral op de klassieke combinatie van zachte en harde aanvallen, met een breed arsenaal van combo’s tussen de vier actieknoppen - plus natuurlijk trekkers en schouderknoppen vooraan – daarrond. Het levert een vloeiende vechtstijl op, waarbij je al een heel eind komt door gewoon wat te ‘buttonmashen’. Maar tegelijkertijd weet de game je slim zachtjes te dwingen tot een meer tactische aanpak, waarbij je steeds doelgerichter meppen en schoppen gaat uitdelen.
Dat gebeurt ook voor een stuk contextgebonden: wanneer je net tegen de grond bent geslagen, deel je een flying kick uit met dezelfde knoppencombinatie waarmee je in een andere situatie een ander soort slag of stoot zou uithalen. Ieder personage in ‘Sifu’, ook de slechteriken, heeft meer dan honderdvijftig verschillende gevechtsanimaties, zegt Sloclap.
Ouwe trekhond
‘Sifu’ – vertaald naar het Nederlands: ‘meester’ – heeft ook een geweldig origineel systeempje om je uit te dagen om beter te worden: telkens wanneer je klop krijgt, word je één tot meerdere jaren ouder. Je begint als twintigjarige, maar je leeftijd gaat snel de hoogte in als je niet bij de les blijft, en dat zal ook te zien zijn aan je personage. Tot je echt een ouwe trekhond wordt – wellicht nog nét iets ouder dan de éminence grise dat Sloclap deelt als promobeeld van de game – en het game over is. Daaraan is ook een wonderlijk diepgaand progressiesysteem gekoppeld, dat je in ruil voor XP-punten in staat stelt om naar keuze nieuwe combo’s te ontsluiten.
Voeg daarbij de prettig ogende ‘cel-shaded’ visuele stijl, en we kunnen alleen maar zeggen dat we ons rot hebben geamuseerd in de summiere demo die Sloclap ons al liet zien van ‘Sifu’. We zijn helemaal klaar om, eind februari, nog veel meer in elkaar te slaan dan alleen maar het voltallige personeel van een nachtclub.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt
-
gamepreview
Veelbelovend nieuw rollenspel ‘Forspoken’ bouwt brug tussen westerse en oosterse games
Achter ‘Forspoken’, een nieuwe blockbuster roleplayinggame die volgend jaar verschijnt bij het Japanse gamehuis Square Enix, zitten Japanse gamedesigners die samenwerken met een soort dreamteam van westerse gamescenaristen. Het resultaat, hopen de makers, wordt een game met een appeal dat die kunstmatige scheiding tussen oosterse en westerse games eindelijk eens overbrugt. -
GAMEREVIEW. ‘After the Fall’ laat zien dat ook ‘echte’ shooters mogelijk zijn in VR
Nu virtual reality stilaan naar zijn tiende verjaardag gaat, is de speeltijd allang voorbij: aan gamers die hebben geïnvesteerd in zo’n dure VR-installatie krijg je geen veredelde Wii Sports-eske behendigheidsspelletjes meer verkocht. Met zombieshooter After the Fall zet de Rotterdamse studio Vertigo Games een nieuw ijkpunt neer wat opzwepende, toegankelijke VR-gameplay betreft. -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
‘Grid Legends’ wil een open buffet van race-ervaringen zijn
Wat racegames betreft bleven we dit jaar – op Forza Horizon 5 na dan – wat op onze honger zitten. Maar in februari 2022 scheurt Grid Legends over de startlijn, de nieuwste aflevering in een reeks die altijd al haar eigen route heeft afgelegd tussen de Gran Turismo’s en Forza’s door. Ontwikkelstudio Codemasters vertelde ons alvast hoe ze die traditie wil verderzetten. -
games
Nieuwe ‘Assassin’s Creed: Valhalla’-uitbreiding heeft speeltijd van volwaardige game
‘Dawn of Ragnarök’, de nieuwe uitbreiding voor ‘Assassin’s Creed: Valhalla’ die in maart volgend jaar wordt gelanceerd, zal vijfendertig uur duren, zegt uitgever Ubisoft. Dat is verrekt lang voor een brok extra content. Maar het wordt in zekere zin ook een heel ander soort game, die de vertelling resoluut van historisch correcte scifi naar pure fantasy trekt. -
games
Tweede seizoen animatiereeks ‘DOTA: Dragon’s Blood’ krijgt eindelijk releasedatum
-
gamepreview
Maak kennis met ‘Dolmen’, een bastaardkind van ‘Dark Souls’ en ‘Dead Space’
-
gamereview
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’, voor als je nood hebt aan een digitale versie van ‘Waar is Wally’
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’ is een game van de Belgische indiestudio Rogueside. Met een digitaal vergrootglas ga je op zoek naar handgetekende voorwerpen in mythologische werelden. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?