VRT stelt nieuw actieplan voor: meer entertainment en op zoek naar opvolger voor ‘FC De Kampioenen’
TV De VRT gaat de komende jaren meer inzetten op creativiteit en ontspanning. Bedoeling is om meer evenwicht in het huidige programma-aanbod te brengen en zo meer aansluiting te vinden bij jongeren, kortgeschoolden en Vlamingen met een buitenlandse herkomst. Uit een grote peiling van de VRT blijkt namelijk dat maar liefst 1 op de 3 Vlamingen de VRT niet kent of niet weet dat het de openbare omroep is. VRT-topman Frederik Delaplace ziet onder meer heil in een opvolger voor de populaire reeks FC De Kampioenen en meer ontspannende formats, zo bleek bij de voorstelling van de resultaten van de peiling.
Sinds begin dit jaar voerde VRT een uitgebreide volksbevraging uit om te weten te komen hoe goed Vlamingen met de openbare omroep vertrouwd zijn en wat ze nu eigenlijk verwachten van de VRT.
Erg opmerkelijk is dat 1 op de 3 Vlamingen de naam van de publieke omroep in Vlaanderen niet kent. Dat is vooral het geval bij de 12 tot 25-jarigen, Vlamingen van buitenlandse herkomst en kortgeschoolden, meteen ook de doelgroepen die lager scoren op tevredenheid.
Een belangrijke kanttekening: bij de vraag naar de bekendheid van de VRT werd doelbewust niet verwezen naar de namen van de aanbodsmerken, zoals MNM of Eén, waarvan de bekendheid doorgaans veel hoger ligt. Zo was er onder de bevraagden quasi niemand die geen enkel VRT-merk kent.
Er vielen ook positieve conclusies te trekken uit de peiling. Zo zegt 77 procent van de Vlamingen over het algemeen tevreden te zijn over de VRT en krijgt de omroep slechts van 9 procent een dikke onvoldoende.
Tegelijk wordt de VRT gezien als rationeel en informatiegedreven en sterk geassocieerd met de woorden informatief, betrouwbaarheid en kwaliteit. Informeren blijft volgens de Vlamingen de kernopdracht van de openbare omroep en 87 procent wil bijvoorbeeld dat de VRT hen helpt om nepnieuws te herkennen.
Nieuwe ‘FC De Kampioenen’
Daartegenover staat dat de VRT door de ondervraagden minder wordt gezien als ontspannend, vernieuwend en creatief. Op dat vlak moet er een en ander veranderen, vindt Delaplace. Er wordt aan de Reyerslaan onder meer gedacht aan een opvolger voor het immens populaire FC De Kampioenen, meer muziekprogramma’s, een laatavondprogramma en diverse quizformats.
“Zeker in tijden van corona is er nood aan programma’s die, in lijn met het DNA van de publieke omroep, ruimte geven aan humor, creativiteit en ontspanning”, klinkt het. Een extra focus op creativiteit en ontspanning binnen het huidige budget is volgens Delaplace nodig opdat de VRT haar publieke opdracht goed zou kunnen invullen. “Anders dreigen bepaalde doelgroepen af te haken.” Er zit zeker geen radicale switch aan te komen, benadrukt de CEO, het gaat puur om het corrigeren van een zeker onevenwicht in de genres.
Zes actiepunten
Op basis van de onderzoeksresultaten werd een plan opgesteld met zes actiepunten. Zo blijft de VRT de komende tijd inzetten op onafhankelijke journalistiek en de strijd tegen desinformatie en nepnieuws. Er wordt ook meer geïnvesteerd in vernieuwing en ontspanning. “Zo bestuderen we een nieuwe sitcom en een laatavondprogramma”, klinkt het in het persbericht.
De VRT gaat daarnaast nog meer investeren in een (digitaal) aanbod op maat. Concreet kan men sinds 9 december VRT NU kijken via een nieuwe first screen-app. Op termijn zal ook het audio-aanbod via dat platform beschikbaar zijn. Tot slot zullen ook meer diverse stemmen en opinies aan bod komen. 88% van de Vlamingen vindt het volgens ‘Jouw VRT’ namelijk belangrijk dat de omroep aandacht heeft voor verschillende meningen.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMTV
Teamgenoot Loïc verbrak contact met ‘Het onbekende’-winnares Liz: “Hij heeft me nooit gezegd waarom”
-
tv
‘Nonkels’ lanceert kledinglijn: Kunstgrassen Willy komt met eigen collectie
Fans van ‘Nonkels’, opgelet, want de Vlaamse fictiereeks brengt een eigen collectie van nonkel Willy Persyn uit bij de Belgische kledingketen Brooklyn. Van slippers tot T-shirts: “Nieuw in ’t assortiment van Kunstgrassen Willy”, klinkt het alvast op sociale media. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
-
TV1
K3 zorgt voor rode oortjes, Suzan & Freek voor vochtige ogen: Jasper Steverlinck zichtbaar ontroerd in ‘Liefde voor muziek’
-
TV
Lynn Van den Broeck fantaseert over trio met lief Mathias en een vrouw: “Maar bang dat er een ‘Thuis’-fan afkomt...”
“Ik fantaseer wel eens over een trio met een vrouw”. ‘Thuis’-actrice Lynn Van den Broeck (31) onthulde in ‘De tafel van Gert’ haar seksuele fantasie. Maar ze heeft één probleem: hoe houdt ze als bekende Vlaming een trio discreet en privé? -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
PREMIUMTV
Na ontslag bij ‘Thuis’ duikt Muriel Bats op in ‘Familie’: “Ik had er genoeg van om de hele tijd tegen mezelf te vechten”
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
TV
KIJK. Intieme blikken en vele aanrakingen: ‘Bridgerton’-fans merken chemie op tussen hoofdrolspelers
Op 16 mei verschijnt het eerste deel van het derde seizoen van ‘Bridgerton’. Hoofdrolspelers Nicola Coughlan (37) en Luke Newton (31), die respectievelijk Penelope en Colin spelen, reizen wereldwijd om de serie te promoten. Tijdens hun vele interviews en fotoshoots valt op dat er veel chemie tussen hen is. Ze kijken elkaar diep in de ogen en schuwen fysiek contact niet. De collega’s en goede vrienden erkennen deze chemie. “Op een gegeven moment zijn we gestopt het te onderdrukken”, zei Nicola Coughlan bij de première van de Netflix-serie. -
PREMIUMtv
INTERVIEW. Christophe wint ‘The Voice van Vlaanderen’: “Zonder die tweede kans van Laura Tesoro stond ik hier niet”
Herkanser uit ‘The Comeback Stage’ van Laura Tesoro. Gezegend met een stem waar menig rocker jaloers op is. En voortaan ook de negende winnaar van ‘The Voice van Vlaanderen’. Christophe (43) uit Roeselare blies zijn drie mannelijke concurrenten omver, tot z’n eigen verbazing. “Ik had niet verwacht dat het publiek op de oude rot zou stemmen”, vertelt de sympathieke West-Vlaming in dit eerste gesprek na z’n overwinning. Gaat hij z’n leven nu drastisch omgooien? En wat zou hij met die 25.000 euro prijzengeld doen? -
TV
KIJK. Zo maken Steffi Mercie en Ian Thomas hun opwachting in ‘Milo’
27 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJean Schepens
Marlene De Smedt
Rik Clarysse
Ivan Willems
Emi Hergersberg