Foto vzw Kras

Sint-Niklaas lanceert meldpunt voor huurders en verhuurders: "Vermijden dat veel mensen uit huis worden gezet"

Huurders en verhuurders uit Sint-Niklaas kunnen voortaan al hun problemen rond wonen melden via een nieuw meldpunt van de stad. Het meldpunt moet ervoor zorgen dat problemen sneller worden opgemerkt en aangepakt. "Nu worden te vaak grote kosten gemaakt door met problemen naar het vredegerecht te gaan", zegt Charlotte Riemaecker van het Sint-Niklase OCMW. 

In Sint-Niklaas worden jaarlijks zo'n 70 gezinnen uit hun huis gezet na een - vaak dure - procedure bij het vredegerecht. Om te vermijden dat het zover komt, heeft  de stad nu een meldpunt opgericht. "Vanuit ons lokaal actieplan willen we vooral inzetten om meer uithuiszettingen te voorkomen", vertelt Charlotte Riemaecker van het OCMW in Sint-Niklaas.

Problemen tussen huurders en verhuurders gaan meestal over huurachterstand

Charlotte Riemaecker van OCMW Sint-Niklaas

Bij het overgrote deel van de uithuiszettingen is huurachterstand de oorzaak, maar vaak gaat het ook om een samenloop van verschillende omstandigheden. "De problemen tussen huurders en verhuurders gaan ook vaak over een vervuilde woonst, overlast, burenruzies of problemen met de energiefactuur", klinkt het bij Riemaecker.

Sneller melden

Het meldpunt is er voor huurder én verhuurders. Zo is het de bedoeling dat verhuurders sneller problemen bij huurders melden. "We hopen dat verhuurders niet wachten tot er 2 maand huurachterstal is, maar het al meteen melden na 1 maand. De kosten bij het vredegerecht zijn al hoog genoeg."

Meest gelezen