Watz in financiële moeilijkheden: leverancier mag geen energie meer leveren, klanten moeten naar noodleverancier 

Energieleverancier Watz heeft bij de rechtbank tijdelijk bescherming gevraagd tegen schuldeisers. Het bedrijf produceert zelf geen energie, waardoor het alles aan de hoge marktprijzen van vandaag moet aankopen. Klanten worden vanaf morgen beleverd door distributienetbeheerder Fluvius, die optreedt als noodleverancier. Intussen heeft de Luikse leverancier Mega voorgesteld om de contracten van Watz-klanten over te nemen.

"De marktomstandigheden hebben ons verplicht om een aanvraag tot tijdelijke bescherming tegen schuldeisers in te dienen bij de rechtbank", zo schrijft Watz-CEO Gert Haubrechts in een persbericht. Het volledig Belgische Watz is een uitdager op onze energiemarkt, die sinds 2012 elektriciteit en en sinds 2013 aardgas verdeelt. Het telt zowat 20.000 klanten.

Die worden vanaf morgen noodgedwongen beleverd door distributienetbeheerder Fluvius, die hier optreedt als noodleverancier. Fluvius heeft van energieregulator VREG de toestemming gevraagd en gekregen om Watz af te koppelen van het distributienet: die procedure is voorzien in de Vlaamse regelgeving als een leverancier bescherming vraagt tegen schuldeisers en zijn contractuele verplichtingen tegenover Fluvius niet nakomt.

Intussen had Watz ook een akkoord bereikt met de Luikse leverancier Mega. Watz-klanten zullen een aanbod van Mega krijgen om hun contract over te nemen. Dat zal gebeuren aan voorwaarden die "nog iets interessanter zijn dan hun bestaande voorwaarden", klinkt het bij Mega. Het gaat om een aanbod. Klanten dienen zelf hun akkoord te geven. Klanten die niet op dat aanbod ingaan, zullen voor maximaal 60 dagen beleverd worden door noodlevereancier Fluvius. In die tijd moeten ze een nieuw contract met een commerciële elektriciteits- of gasleverancier afsluiten.

We raden iedereen die nu moet overstappen aan om goed te vergelijken

Simon November (Test-Aankoop)

Consumentenorganisatie Test-Aankoop raadt klanten van Watz aan niet zomaar een aanbod van Mega te aanvaarden. "Mega is een commerciële leverancier zoals er vele andere zijn", zegt woordvoerder Simon November in "De wereld vandaag", op Radio 1. "We raden iedereen die nu moet overstappen aan om goed te vergelijken. Het staat hen vrij om eventueel een andere leverancier te kiezen dan Mega." 

De Vlaamse ombudsman raadt klanten van Watz aan hun doorlopende betalingen aan de energieleverancier stop te zetten.

Watz heeft geen eigen productie en is zo in de problemen geraakt. "De stijgende energieprijzen zorgen ervoor dat wij gigantische bedragen moeten voorschieten die wij pas later recupereren via onze eindafrekeningen", zegt Gert Haubrechts. "Voor de consument zeer zeker onaangenaam, maar voor ons bedreigend om te overleven."

Daar komt nog eens bovenop dat er het voorbije jaar heel wat gezinnen recht kregen op een sociaal tarief. "We begrijpen dat en dragen graag ons steentje bij. De klant kan genieten van een gunstiger tarief, maar wij moeten het verschil tussen het sociaal tarief en de marktprijs voorschieten. Dat gaat over enkele miljoenen die wij pas van de overheid recupereren in november 2022. Terwijl de energie al lang uitgeleverd is en dus ook betaald door ons."

We doen er alles aan om alle openstaande facturen en eindafrekeningen nog uit te kunnen betalen

Watz-CEO Gert Haubrechts

Grote spelers die met bredere winstmarges werken of beroep kunnen doen op buitenlands kapitaal, kunnen dat aan, maar een klein, lokaal bedrijf als Watz niet. "Wij hebben steeds onze marge zo laag mogelijk gehouden om onze klanten een zo laag mogelijk tarief te kunnen aanbieden."

"Alle eindafrekeningen betalen"

Haubrechts benadrukt dat Watz nog niet failliet is, zoals de Vlaamse Energieleverancier onlangs wel aankondigde. "Klanten zijn hun voorschot niet kwijt. Alle eindafrekeningen zullen gewoon opgemaakt en vereffend worden, zoals we altijd al gedaan hebben."

De kantoren blijven open en de medewerkers van Watz blijven beschikbaar. "We willen niemand in de kou laten staan en doen er alles aan om alle openstaande facturen en eindafrekeningen nog uit te kunnen betalen, net als de lonen van alle medewerkers."

Haubrechts laat onze redactie ook weten dat hij ervan overtuigd is dat Watz dit zal overleven. "Wij zijn 100 procent variabel (lees: het bedrijf biedt geen energiecontracten aan aan een vaste prijs, red.), dus er zit 0 procent risico in ons bedrijf." Hij hoopt nu vooral dat elke klant correct zijn verbruikte energie zal betalen. "Als dat gebeurt, kunnen wij al onze verplichtingen naar klanten met een tegoed - die er gezien de forse stijging van de prijzen nog maar weinig gaan zijn - en onze leveranciers netjes afronden."

Meest gelezen