Van Brussel naar Amsterdam, Berlijn en Praag: deze zomer is België een nachttrein rijker

Het Belgisch-Nederlandse treinproject European Sleeper plant vanaf de zomer van 2022 nachttreinen tussen België, Nederland, Duitsland en Tsjechië. Daarmee is België volgend jaar een tweede nachttreinverbinding rijker, naast de Nightjet tussen Wenen en Brussel.

De laatste jaren maakt de trein een geweldige comeback als reismiddel binnen Europa. Over het hele continent ontstaan nieuwe initiatieven die reizigers rechtstreekse verbindingen tussen verschillende grootsteden aanbieden. European Sleeper heeft ook zo’n project: de Belgisch-Nederlandse spoorwegmaatschappij plant vanaf de zomer van 2022 een nachttrein tussen Brussel en Praag.

Veelbelovend

Het project staat nog in de kinderschoenen: een exacte datum voor de eerste rit is nog niet helemaal bekend en er wordt aan een nieuwe website gewerkt. Als richtdatum voor een debuutrit prikt European Sleeper de zomer van 2022. In april zou het voor de eerste geïnteresseerden mogelijk moeten zijn om tickets te kopen.

Het reisschema is wel al bekend: elke dinsdag, donderdag en zaterdag vertrekt de trein om 19.22 uur in Brussel-Zuid. Van daaruit rijdt de trein langs steden als Antwerpen, Rotterdam, Amsterdam, Berlijn en Dresden, om de volgende ochtend om 10.24 uur toe te komen in Praag. De terugreizen vinden plaats op maandag, woensdag en vrijdag en arriveren in Brussel om 9.54 uur.

“Momenteel werken we aan een nieuwe website, inclusief een klantvriendelijke boekingstool. We zijn onze marketing en branding aan het uitbouwen”, schrijft European Sleeper op hun website. De onderneming heeft alvast veelbelovende plannen voor de nabije toekomst: “We hebben mooie ambities: elk jaar een nieuwe nachttrein vanuit Nederland en België. In 2022 naar Praag, in 2023 naar Warschau en in 2024 naar een nog onbekende bestemming. We zijn wel al gestart met de voorbereidingen voor deze nieuwe nachttreinen.”

Hernieuwde belangstelling

Na jaren van verkommering heeft het Europese treinnetwerk opnieuw aan belang gewonnen. Door het toegenomen klimaatbewustzijn wordt naar de trein gekeken als milieuvriendelijke reismethode. Om de trein als reismiddel op het Europese vasteland in de kijker te plaatsen, riep de Europese Commissie 2021 uit tot ‘European Year of Rail’. Vorige week maakte de Commissie ook plannen bekend om meer te investeren in het Europese spoor. Zo zal extra geld gaan naar de renovatie van spoorwegen, en wordt nagedacht aan een manier om de prijs van treintickets omlaag te halen door ze belastingvrij te maken.

Het prijskaartje is een pijnpunt voor treinen. In vergelijking met de lagekostenluchtvaartmaatschappijen zijn de prijzen voor treinreizen vaak hallucinant. Voeg daaraan toe dat een vliegtuig sneller op de bestemming kan komen dan een trein, en de keuze is voor velen snel gemaakt. Treinmaatschappijen moeten daarom voorlopig uitpakken met andere voordelen, zoals (meer) reiscomfort en een kleinere ecologische voetafdruk. Intussen werken overheden aan manieren om mensen warm te maken voor treinreizen, zodat voor korte afstanden minder voor koolstof-uitstotende vliegtuigen wordt geopteerd.

Het aantal treinreizigers in Europa nam de afgelopen jaren toe, van zo’n 340 miljard reizigers in 2001 naar 407 miljard in 2018. Het aanbod van Europese treinreizen lijkt dus opnieuw te groeien onder een hernieuwde belangstelling bij burgers en overheden voor deze klimaatvriendelijke reismethode.

(lb)

Meer