Frauduleuze kredietverstrekkers lokken slachtoffers met valse "goedkope" leningen voor de eindejaarsperiode

Reclame voor consumentenkrediet duikt wel vaker op in december, met verwijzingen naar "de dure eindejaarsperiode". Op Facebook vind je tientallen pagina's en advertenties van kredietverstrekkers die je snelle en goedkope leningen beloven. Maar in heel wat gevallen gaat het om oplichters, die gebruikmaken van gestolen identiteiten.

De Facebookpagina "Krediet En Geld Lenen (Eerlijke Geldschieter)" is niet zo eerlijk als ze beweert. De profielfoto toont een man van middelbare leeftijd in pak en das, naar eigen zeggen geboren in Nederland en actief in Anderlecht. Hij belooft een "particuliere, serieuze en eerlijke geldschieter" te zijn, die bedragen vanaf 5000 euro kan uitlenen aan een voordelige intrestvoet van 3%. Dat is veel voordeliger dan bij andere verstrekkers van consumentenkrediet.

Maar het gaat hier om oplichting en identiteitsfraude. Op de foto zien we namelijk geen gulle geldschieter, maar Gediminas Vagnorius: een politicus uit Litouwen die in de jaren '90 tweemaal eerste minister was van dat land. Zijn foto is gestolen door fraudeurs.

De profielfoto van deze "eerlijke geldschieter" blijkt een Litouwse politicus. Bron: Facebook

"Dossierkosten"

Op Facebook vinden we tientallen dergelijke pagina's terug. Het aanbod klinkt bijna altijd te mooi om waar te zijn: je krijgt het gewenste geld binnen de 48 uur, 100% van de aanvragen wordt goedgekeurd, en de intrestvoet is veel lager dan bij gevestigde spelers op de markt van het consumentenkrediet.

Het addertje onder het gras - en het doel van de oplichters - is om de geronselde klanten eerst een "vergoeding voor dossierkosten" te laten betalen. Zodra dat gebeurt, hoor je niets meer van de kredietverlener.

Klanten worden geronseld op verschillende manieren: het gaat soms om ongevraagde aanbiedingen die je krijgt via privébericht op sociale media, maar de oplichters kopen ook advertenties aan op Facebook en andere sociale media.

Die advertenties leiden je soms af naar een website, maar zijn meestal een aanmaning om gewoon een Facebook Messenger-bericht te sturen naar de "geldschieter". Op die manier is het voor een slachtoffer moeilijker te achterhalen of je wel degelijk spreekt met een Belgische erkende kredietverlener.

"Poor Iedereen"

Soms is het niet zo moeilijk om oplichtingspogingen te herkennen. Eén van de advertenties komt bijvoorbeeld van de Facebookpagina "Een Lening Poor Iedereen". Dat is een typfout van iemand die duidelijk het Nederlands niet machtig is: bedoeld is "Voor Iedereen".

Wanneer we ingaan op de advertentie en de frauduleuze kredietverlener een bericht sturen, krijgen we binnen de 10 minuten een aanbod. Wie een lening wil, moet blijkbaar eerst 190 euro dossierkosten betalen, allerlei persoonsgegevens delen en "een duidelijke foto van je identiteitskaart" opsturen.

De oplichter beweert een "dame ouder dan 66 te zijn". Het profiel heeft echter de foto gestolen van Dana Hastier, de voormalige directrice van het Franse televisiestation France 3.

In een gesprek met een oplichter komt het doel al snel aan bod: het aftroggelen van "dossierkosten". Bron: Facebook

Scammers

Twee maanden geleden waarschuwde de FSMA - de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, een soort federale financiële waakhond - voor het fenomeen van frauduleuze kredietverstrekkers. Ze identificeerden toen 27 websites van actieve kredietoplichters, met namen als "Atlantix Krediet", "Snelle-Lening Group" of "Service Financial Euro".

De voorbije twee weken waren op Facebook elke dag advertenties actief van dergelijke frauduleuze kredietverstrekkers. De reclameboodschappen verwijzen naar kredieten om "financiële problemen op te lossen" of om de eindejaarsperiode te overbruggen, maar maken geregeld gebruik van gestolen foto's.

"Eindejaars Lening voor iedereen" misbruikt bijvoorbeeld de identiteit van Mary Barra, de CEO van het Amerikaanse autobedrijf General Motors. De pagina "Vraag hier uw leningen aan" gebruikt dan weer de foto van Fanny Guibouret, een Franse hotelmanager.

Enkele voorbeelden van recente frauduleuze kredietadvertenties op Facebook.

Gekloonde ondernemingen

Ook legitieme kredietverleners worden het slachtoffer van deze oplichters. Potentiële klanten kunnen in verwarring worden gebracht door commentaren die oplichters achterlaten op de Facebookpagina's van erkende kantoren.

Het Facebookprofiel van een erkend kredietkantoor uit Mechelen is de voorbije weken overspoeld door tientallen recensies en commentaren van valse profielen. Die vertellen over hun positieve ervaringen met een bepaalde kredietmakelaar en raden aan om die persoon rechtstreeks te contacteren. Maar het vermelde telefoonnummer is niet dat van het kredietkantoor - het blijkt afkomstig uit Polen.

Nog verregaander is het fenomeen van "cloned firms" - valse "klonen" van kredietverleners. Bij die vorm van identiteitsdiefstal misbruiken oplichters de goede naam van vergunde ondernemingen om valse Facebookprofielen of zelfs nagebootste websites van kredietverleners aan te maken.

Meta

Kan Facebook - of eerder: moederbedrijf Meta - hier iets aan doen? Een woordvoerder beweert dat het bedrijf erin slaagt om "99,8% van de valse accounts" te verwijderen. "Scammers passen echter constant hun technieken aan om de technieken van Meta te kunnen ontwijken." Meta roept gebruikers op om "misleidende advertenties en accounts" steeds te rapporteren.

Meest gelezen