De Scheldetunnel komt op rechteroever uit in het Oosterweelknooppunt. © RR

Aanleg aanmeerlocaties voor werken Scheldetunnel gestart: “In januari beginnen we te graven aan de tunnelmond”

Maandag is aannemer Cotu langs de Scheldelaan in Antwerpen gestart met de aanleg van een aanmeerlocatie voor de bouw van de nieuwe Scheldetunnel. Eind januari volgt een tweede op Linkeroever. Deze aanmeerplekken dienen om de aan- en afvoer van materiaal en grondstoffen zo veel mogelijk over het water te laten verlopen. In januari gaan ook de graafwerken voor de tunnelmonden van de Scheldetunnel van start.

Karin Vanheusden

De nieuwe Scheldetunnel maakt de Antwerpse Ring in het noorden van de stad rond en zal het nieuwe knooppunt Sint-Anna op Linkeroever verbinden met het toekomstige op- en afrittencomplex van het Oosterweelknooppunt. Dat ligt vlakbij het Noordkasteel op rechteroever. Langs de Scheldelaan, ter hoogte van het Noordkasteel, wordt nu een eerste aanmeerlocatie voor het transport van grond en materialen gebouwd. Hiervoor worden deze week en half januari vier gigantische palen in de grond getrild. Later volgen de damwanden.

“Die palen en damwanden dienen om de aansluiting van de aanmeerlocatie op het land te kunnen aanleggen”, zegt Stephan Schneijderberg, hoofd Omgevingsbeheer van aannemer Cotu. “Eind januari gebeurt op Linkeroever hetzelfde aan de Palingbeek. We verwachten dat de aanmeerlocaties tegen eind april, begin mei helemaal klaar zullen zijn. Via deze sites zal er materiaal en grond over de Schelde worden aan- en afgevoerd. Er zal vooral transport van grond zijn naar de locatie op Linkeroever, waar die verder zal gestockeerd worden. Op die manier halen we tijdens de werken tienduizenden vrachtwagens van de weg.”

Een doorsnede van de toekomstige Scheldetunnel. ©  rr

PFOS

De aanleg van de aanmeerlocaties zou normaal al in september zijn gestart, maar de opstart van de verdere werken aan de Scheldetunnel werd uitgesteld door de perikelen rond de PFOS-vervuiling op en rond de site van 3M.

“In april heeft OVAM de PFOS-normen voor vrij hergebruik van 8 microgram per kilogram droge stof naar 3 microgram aangescherpt”, legt Annik Dirkx van Lantis uit. “We hebben daarop de werken vrijwillig uitgesteld om onszelf de tijd te geven om de milieuhygiënische kwaliteit van de grond nauwkeurig in kaart te brengen. Er zijn de voorbije maanden bijkomende stalen genomen. Met de resultaten van de analyses hebben we het Technisch Verslag van de werken geactualiseerd. In dit verslag wordt ook heel nauwkeurig en strikt beschreven wat de mogelijkheden zijn van het hergebruik van die grond. Begin december heeft de Grondbank (de bodembeheersorganisatie van het Vlaams Gewest, red.) dit technische verslag conform verklaard.” Greenpeace, de actiegroep Grondrecht en activist Thomas Goorden hebben bij de Raad van State een spoedprocedure opgestart tegen deze conformverklaring. De uitspraak hierover wordt binnenkort verwacht.

 ©  Jan Van der Perre

Tunnelmond

In januari starten ook de eerste graafwerken voor de tunnelmonden van de Scheldetunnel. Zowel langs de Scheldelaan op rechteroever, als aan het Sint-Annabos op Linkeroever. Door de verstrenging van de normen rond PFOS kan er een pak minder grond worden afgevoerd. “Alle grond die meer dan 3 microgram PFOS bevat moet ter plaatse blijven”, zegt Annik Dirkx. “We zoeken daarvoor volop oplossingen binnen ons projectgebied. De zwaar vervuilde grond, die meer dan 70 microgram PFOS per kilogram droge stof bevat, wordt opgeslagen op de site van 3M. Verder hebben we aan de vergunningen die we al gekregen hadden extra voorwaarden inzake veiligheid voor de omgeving toegevoegd. Hierop kunnen we door instanties als OVAM, de Vlaamse Milieumaatschappij of de milieu-inspectie worden gepenaliseerd.”

In Zeebrugge wordt er intussen gewerkt aan het bouwdok voor de acht tunnelelementen van de Scheldetunnel. In 2025 zal het eerste element naar Antwerpen worden verscheept. Vijf jaar later, in 2030, wordt de Scheldetunnel in gebruik genomen.

 ©  Jan Van der Perre

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER