Direct naar artikelinhoud
Nieuws

Kijkcijferhit: 1,7 miljoen Nederlanders zapten op Kerstmis naar knetterend haardvuur

Kijkcijferhit: 1,7 miljoen Nederlanders zapten op Kerstmis naar knetterend haardvuur
Beeld ANP

Een vier uur durende uitzending van een knetterend haardvuur op de Nederlandse zender SBS6 bleek op kerstdag een onverwacht groot succes. Gemiddeld stemden 281.000 Nederlandsers af op het beeld, goed voor een plek in de top 25 van best bekeken uitzendingen.

en

In totaal keken gedurende de vier uur 1,7 miljoen mensen minimaal één minuut naar het haardvuur. De kijkpiek zat rond 20.30 uur, toen bijna 400.000 mensen het haardvuur aan hadden staan. De Stichting Kijkonderzoek (SKO) vermoedt dat deze piek ontstond doordat veel mensen op dat moment klaar waren met eten en uit nieuwsgierigheid even een glimp van de uitzending mee wilden pikken.

Met een gemiddelde van 281.000 kijkers deed SBS6 betere zaken dan op eerste kerstdag 2020. Toen werd om 20.30 uur de Disney-film Frozen uitgezonden. Hier keken gemiddeld 242.000 mensen naar.

Op sociale media was #haardvuur vrijwel de hele avond trending. De meningen over het haardvuur zijn behoorlijk verdeeld. Een deel van de twitteraars vindt het uitzenden van een haardvuur maar onzin, anderen zeggen het juist een leuk idee te vinden. Veel mensen stoorden zich er wel aan dat het logo van SBS6 de hele tijd in beeld te zien was.