Leffe van AB Inbev
BELGA/DOPPAGNE

Franse hobbybrouwer "Leff" uit Bretagne krijgt AB Inbev over zich heen over "verwarrende naam"

AB Inbev, de grootste bierproducent ter wereld, wil dat een brouwer uit Bretagne in Frankrijk de naam van z’n brouwerij "Brasserie artisanale du Leff" aanpast, omdat dit te veel zou lijken op het bekende biermerk "Leffe". Voorlopig weigert de hobbybrouwer de naam te veranderen.

Na een carrière in de luchtvaart en later in de horeca, was Philippe Le Saux bij zijn pensioen toe aan iets rustiger: bierbrouwen. Na verschillende minder succesvolle pogingen, startte hij eerder dit jaar "Brasserie artisanale du Leff", genoemd naar de rivier die door zijn geboortedorp Lanleff stroomt. Hij heeft de merknaam op 13 oktober gedeponeerd bij het nationaal instituut voor intellectuele eigendom (INPI).

Voorlopig brouwt hij volgens lokale media twee biertjes: een blond bier la Bolec’h met een alcoholpercentage van 7,5 en een iets zwaarder amberkleurig bier la Buzuch Coz met een alcoholpercentage van 9. Tussendoor werkt hij aan nog twee andere biertjes: eentje met een alcoholpercentage van 11 en een lichter van 6,5. Allemaal vanuit een loods in Lanleff.

Eerder deze maand toonde Le Saux trots zijn brouwerij in de lokale krant:

Zijn grote droom is om 1.000 biertjes per maand te brouwen, momenteel zit hij aan zowat 1.500 per jaar. Het gerstenat kan aan de brouwerij zelf gekocht worden en hij brengt het zelf ook aan de man op marktjes in de regio. Het lijkt met andere woorden geen al te grote concurrentie voor de grote brouwerijen.

Toch kreeg Le Saux een tijdje terug een aanmaning in de bus van AB Inbev, de grootste bierbrouwer ter wereld, en ook de eigenaar van het Belgische biermerk "Leffe". In de brief werd de hobbybrouwer aangemaand de naam van zijn brouwerij te wijzigen. Wat hij tot nog toe weigert, al lijkt het wel een gevecht tegen de bierkaai te worden.

AB InBev wenst geen juridische procedure, maar wil anderzijds ook de merknaam Leffe verdedigen. In een persbericht betreurt AB InBev dat zelfs in de uitspraak er geen verschil is tussen "Leff" en "Leffe". Dit creëert volgens het bedrijf verwarring bij de consument. AB InBev hoopt dat er een oplossing kan gevonden worden en kijkt daarvoor naar een evaluatie door INPI, klinkt het.

Meest gelezen