Dit waren de meest populaire autokleuren in 2021
Wit blijft wereldwijd de populairste autokleur, maar in Europa gaat grijs sinds dit jaar aan de leiding. Felle kleuren blijven - op enkele uitzonderingen na - een marginale rol spelen in het wereldwijde wagenpark. Blauw is bezig met een sterke opmars.
Axalta is een van de toonaangevende leveranciers van lak aan de auto-industrie. Het Amerikaanse bedrijf onderzoekt sinds 1953 elk jaar welke autokleuren het meest gevraagd zijn.
Onlangs heeft Axalta de cijfers voor 2021 gepubliceerd. Wat blijkt? Wereldwijd blijft wit grotendeels dominant, ook al omdat het in warme landen de hitte van de zon beter afstoot. Volgens Axalta was 35 procent van de in 2021 verkochte auto’s wit, met 21 procent basiswit en 14 procent parelwit. Zwart, donkergrijs en zilvergrijs zijn daarna het meest populair.
Blauw
Blauw is de kleur die traditioneel wordt geassocieerd met elektrische auto’s en de verkoop daarvan is sterk gestegen. Blauw groeit wereldwijd met 1 procent tot 8 procent en de populariteit daarvan overtreft nu zilvergrijs in Noord-Amerika, Afrika, Japan, Zuid-Korea en Europa.
In dat laatste werelddeel is de meest opmerkelijke trend de opmars van donkergrijs, dat nu wit aan de top van de ranglijst onttroont. Deze twee kleuren hadden in 2020 beide een aandeel van 25 procent, nu is donkergrijs goed voor 27 procent en wit voor 23 procent.
Wit is sinds 2011 al wereldwijd de dominante kleur. Dat komt voornamelijk door het grote aantal witte voertuigen in Azië. Toch loopt het aandeel witte auto's terug sinds het hoogtepunt van 39 procent in 2017. Dit jaar daalde wit drie procentpunten, grotendeels als gevolg van een daling in alle regio’s, maar vooral in China.
Wereldkleurranglijst in 2021:
wit (35 procent)
zwart (19 procent)
donkergrijs (19 procent)
zilvergrijs (9 procent)
blauw (8 procent)
rood (5 procent)
bruin/beige (3 procent)
groen (1 procent)
geel/goud (1 procent)
overige (<1 procent)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
-
Elektrische bedrijfswagens verkopen als zoete broodjes: “Een ware rush”
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
Hoeveel kinderen mogen op een longtailfiets? En hoe zit dat met speedpedelecs, al dan niet met bak ervoor? Mag daar nog zo’n wagentje of kinderfiets aan? En wat met steps en fatbikes? “Maar liefst vijf wetgevingen moet je raadplegen om dat te weten te komen”, aldus Wim De Schutter van de Antwerpse politie. Voor wie ze liever niet wil doorploegen, zet hij netjes op een rijtje wat mag en waarmee je een boete riskeert. -
Gouden Giro1
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog