“Top Risks 2022”: Bedrijven dreigen cultuuroorlogen te verliezen

Bedrijven zullen in 2022 bijkomende investeringen moeten doen om tegemoet te komen aan de eisen van consumenten en werknemers. Dat schrijft Ian Bremmer van de Eurasia Group in het rapport “Top Risks 2022”.

Consumenten én werknemers zullen geen kans laten voorbijgaan om de ‘cancel-cultuur’ aan te wakkeren. Ze zullen daarbij gebruik maken van sociale media, staat er te lezen. Opportuniteiten krijgen ze daartoe volop. Zo zijn er de Olympische Winterspelen in Peking (dwangarbeid, mensenrechten), de FIFA Wereldbeker in Qatar (idem), en de Amerikaanse tussentijdse verkiezingen, waar het stemrecht en abortus een hoofdrol zullen opeisen.

Bedrijven zullen daardoor tussen hamer en aambeeld komen te staan. Want als zij zich uitspreken tegen dwangarbeid in China, zullen zij zich de woede van Chinese regelgevers en consumenten op de hals halen. Doen zij dat niet, dan krijgen zij te maken met tegenacties van regelgevende instanties en consumenten in het Westen.

The Great Resignation

De voorbije pandemiemaanden hebben ook massa’s werknemers ontslag doen nemen, een fenomeen dat in de VS bekend staat als ‘The Great Resignation’.  Als gevolg daarvan zullen bedrijven zichzelf aantrekkelijker moeten maken voor nieuwe werknemers. Ook geeft de trend de werknemers die wel blijven meer invloed om bedrijven van binnenuit te veranderen. 

Deze bijkomende investeringen dreigen vele bedrijven zuur op te breken. Productielijnen weghalen uit China is duur, want het impliceert een heroriëntatie van de toeleveringsketens. Activisten zullen geen genoegen nemen met oppervlakkige veranderingen. Bedrijven zullen meer moeten controleren dan enkel eersterangs- of zelfs de tweederangsleveranciers, aldus het rapport.

Meer