Oliver Zipse, de voorzitter van BMW, stelt de BMW i4 voor.
(c) Copyright 2021, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten

Autoverkoop op laagste peil in 25 jaar, BMW is voor het eerst het populairste merk

Het voorbije jaar zijn in ons land 383.123 nieuwe auto's ingeschreven. Dat is het laagste cijfer sinds 1995. Een wereldwijde primeur: BMW is voor het eerst het best verkochte merk in een land.

2020 was al een slecht jaar voor de autoverkoop in ons land, te wijten aan de coronacrisis. De twee periodes van lockdown - waarbij de showrooms lange tijd dicht moesten - wogen zwaar op de verkoop. Maar in 2021 ging het van kwaad tot erger. Het aantal ingeschreven personenwagens kreeg nog maar eens een klap van 11 procent tegenover 2020. Tegenover het laatste 'normale' jaar 2019 is de verkoop met 30 procent gedaald.

Volgens de autosectorfederatie Febiac is de vrije val vooral te verklaren door de aanhoudende chiptekorten, waardoor autofabrieken om de haverklap stilliggen. Volvo Car in Gent en Audi Brussels bijvoorbeeld hebben vorig jaar meer dan 20 dagen geen wagens geassembleerd door een tekort aan chips. 

Het gevolg: de wachttijden voor nieuwe auto's worden langer, van gemiddeld 2 à 3 maanden tot 5 à 6 maanden. Voor sommige elektrisch modellen is het zelfs wachten tot 2023.  Veel auto's die vorig jaar besteld zijn, zullen dus pas dit jaar geleverd worden. Tegelijk kopen heel wat mensen liever snel een tweedehandsauto dan dat ze lang moeten wachten op een nieuwe. 

BMW op 1

Het populairste merk in ons land in 2021 is BMW, voor Peugeot en Volkswagen. Voor het Duitse premium-merk is het de allereerste keer dat het op de eerste plaats staat in een land. Volgens BMW zelf is het succes te danken aan de elektrificatie van zijn modellen. Met de i3, iX, i4 en iX3 telt BMW vier volledig elektrische modellen. De meeste andere modellen zijn ook verkrijgbaar als plug-in hybride. "40 procent van de BMW's die nu verkocht worden, heeft een elektrische motor", zegt woordvoerder Jeroen Lissens van BMW België. "In de helft van de gevallen gaat het om een volledig elektrische auto, in de andere helft om een hybride wagen."

Dat BMW als merk uit de hogere prijsklasse in ons land zo vlot verkoopt, heeft uiteraard ook te maken met het hoge aantal salariswagens in ons land. Bedrijven zijn gul met bedrijfswagens voor hun personeel omdat het fiscaal interessanter is dan een loonsverhoging. En vaak kiezen werkgevers of werknemers dan voor een auto uit het duurdere segment, ook omdat de restwaarde bij die auto's hoger is.

Meest gelezen