Zone 30 breidt uit naar alle Leuvense deelgemeenten

Het Leuvense stadsbestuur is vandaag begonnen met het invoeren van de zone 30  in heel de stad, dus ook in de deelgemeenten. De enige uitzonderingen hierop zijn invalswegen, belangrijke verbindingswegen en de ring. Met de maatregel wil de stad de verkeersveiligheid verhogen, het sluipverkeer terugdringen en het zo nog aangenamer wonen en leven maken.

Vanochtend plaatsten schepen van mobiliteit David Dessers (Groen) en schepen van openbare werken Dirk Vansina (CD&V) het eerste verkeersbord van de uitgebreide zone 30 in Kessel-Lo. Vanaf februari volgen Wilsele, Heverlee en Wijgmaal.

"Heel wat inwoners en buurtcomités zijn bezorgd over de verkeersveiligheid in hun buurt en zijn al langer vragende partij voor het verlagen van de snelheid", zegt schepen van Mobiliteit David Dessers. "Leuven zal een pak verkeersveiliger worden voor alle weggebruikers én bewoners. Heel wat straten in de deelgemeenten zijn woonstraten waar kinderen op straat spelen en er veel gewandeld en gefietst wordt. Het is dus logisch dat we de snelheidsregels aanpassen. Bovendien zal een lagere snelheid het sluipverkeer in woonwijken terugdringen.”

Uitzonderingen

Heel Leuven wordt dus één grote zone 30. Nu telt Leuven 167 km aan wegen waar de snelheid begrensd is tot 30 km per uur. Dankzij de uitgebreide zone 30 loopt die afstand op tot 370 km, meer dan een verdubbeling. Op belangrijke verbindingswegen blijft een maximumsnelheid van 50 of 70 km per uur mogelijk, maar enkel op plaatsen waar er een fietspad ligt, bijvoorbeeld op de grote steenwegen en de ring. In Kessel-Lo zijn dat bijvoorbeeld de Diestse- en de Tiensesteenweg en de Eénmeilaan. De maximumsnelheid in woonerven blijft beperkt tot 20 km per u.

Handhaving

De politie zal erop toezien dat de maximumsnelheid gerespecteerd wordt. “We  gaan niet maniakaal beginnen handhaven, we gaan de mensen de tijd geven om zich aan te passen aan die nieuwe situatie. Uiteindelijk zullen we wel handhaven. Als de zone 30 op bepaalde plaatsen niet gerespecteerd wordt, zullen we camera’s zetten en boetes uitdelen”, aldus schepen Dessers. 

Reactie oppositie

Oppositiepartij N-VA vindt verkeersveiligheid en mobiliteit erg belangrijk, en is te vinden voor de zone 30, maar niet overal. "We vinden dat op verbindingsgwegen en in straten waar weinig mensen wonen de snelheid 50 kilometer per uur moet blijven", zegt Zeger Debyser van N-VA. "We hopen ook dat men dit nu niet meteen aangrijpt om de stadskas te spijzen. En verkeersborden plaatsen is één ding, maar je moet de straten ook aanpassen zodat auto's maar 30 kilometer per uur kunnen rijden."

De stad zal tegen de zomer van 2022 tijdelijke verkeersremmers plaatsen op plekken die een hoge snelheid uitlokken. Op een later moment vervangt de stad die dan door een definitieve inrichting zoals bijvoorbeeld rijbaankussens, wegversmallingen en fietssuggestiestroken. 

Meest gelezen