©  Jan Van der Perre

BMW-rijders over de vele vooroordelen: “Die zijn er soms door jaloezie”

Voor het eerst in de geschiedenis is BMW in België het best verkochte automerk van het jaar. De bestuurders van deze wagens zijn doorgaans minder populair. Weinig chauffeurs kampen met veel kwalijke vooroordelen, en soms zijn die ook waar. “Mijn goede voornemen is dit jaar om minder boetes voor snelheidsovertredingen te krijgen”, zegt BMW-rijder Erik Goossens.

Christof Willocx

LEES OOK. BMW voor het eerst marktleider in ons land: wereldprimeur voor Belgisch-Luxemburgs hoofdkwartier in Bornem

In 2021 zijn er in ons land maar liefst 38.962 BMW’s verkocht. Dat is 7% meer dan in 2020. Die prestatie is heel opmerkelijk, want de totale verkoop van auto’s is in ons land in dezelfde periode met 11% gedaald. Een rationele uitleg voor dat succes is dat BMW nu eenmaal een slim bedrijf is. ”Er is bijvoorbeeld een wereldwijd tekort aan chips”, zegt Steven Vankemmel, verkoper bij BMW-dealer Sneyers in Herentals. “BMW heeft daar verstandig op ingespeeld door bijvoorbeeld voorlopig geen draadloos oplaadsysteem voor gsm’s meer aan te bieden. Zo moesten we niet wachten op extra chips en konden we de auto’s sneller leveren (leveringen van veel andere automerken liepen vaak vertraging op, red.). Los daarvan is BMW ook een voorloper in de productie van elektrische wagens, die alsmaar populairder worden.”

Henri Delforge bij zijn collectie BMW’s. © Jan Van der Perre

Ook het rijcomfort en de kwaliteit van de BMW worden massaal geprezen. “Ik heb vijf BMW’s, waarvan er eentje ouder is dan dertig jaar”, zegt Henri Delforge (68) uit Bornem. “Dat is een Z1-model, en ik heb er nog geen cent extra kosten aan gehad. Alle uitgaven die ik al heb moeten doen, behoren tot het normale onderhoud. We gebruiken hem nochtans dikwijls. Onlangs zijn we er nog mee van Bornem naar de Spaanse stad Santiago de Compostela gereden.”

Studies bevestigen vooroordelen

Niks dan lof voor de solide wagens dus. Maar als België plots veel meer BMW-rijders telt, zijn er dan ook meer egocentrische en asociale wegpiraten? Die vraag lijkt misschien een beetje overtrokken, maar op sociale media en op café regent het doorgaans vooroordelen over BMW-rijders. Zelfs uit een onderzoek van de universiteit van Helsinki in Finland bleek dat egocentrische en koppige mannen met een weerspannig karakter oververtegenwoordigd zijn bij de BMW-gebruikers.

En uit een studie van de Amerikaanse verzekeraar Insurify bleek eind 2020 dat bestuurders van de BMW4 en de BMW7 de meeste verkeersovertredingen begaan. Van alle 25.000 chauffeurs in hun database gaven bestuurders van die twee autotypes het vaakst aan dat ze weleens stopborden of rode lichten negeren, andere chauffeurs de pas afsnijden, bumperkleven of inhalen waar dat eigenlijk niet toegestaan is.

Er wordt ook weleens gezegd dat BMW-rijders het gaspedaal graag diep indrukken. “Ik geef toe: mijn goede voornemen is dit jaar om minder boetes voor snelheidsovertredingen te krijgen”, zegt zanger, acteur en BMW-rijder Erik Goossens (54) uit Wijnegem. “Het rijcomfort van een BMW is zo groot, dat ik soms niet merk dat ik op de autosnelweg sneller dan 120 kilometer per uur rijd. Al zou ik het wel moeten merken, natuurlijk.”

Erik Goossens durft weleens te snel rijden met zijn BMW. © Jan Van der Perre

Arrogant, agressief en gevaarlijk

En toch ergert Erik zich weleens aan andere BMW-rijders. “Ik heb twee jaar geleden op mijn LinkedIn-pagina geschreven dat ik een hekel heb aan bijna alle BMW-rijders. Ze zijn arrogant, agressief en gevaarlijk. Die post is toen 130.000 keer gedeeld”, zegt hij. “Ik heb overwogen om mijn BMW weg te doen, omdat ik niet geassocieerd wilde worden met wegpiraten. Want de vele vooroordelen over BMW-rijders zijn er niet voor niets. Als ik onderweg de pas wordt afgesneden, is dat vaak door een BMW-chauffeur. En in parkeergarages neemt een BMW te vaak anderhalve parkeerplaats in beslag, waardoor je er eigenlijk niet meer naast kunt gaan staan.”

“Ik heb mijn BMW uiteindelijk toch maar gehouden, omdat het een comfortabele auto is en hij na dertigduizend kilometer nog even makkelijk rijdt als in het begin”, zegt Erik Goossens. “BMW’s zijn dus echt fantastische wagens, maar over de chauffeurs vallen veel minder leuke dingen te vertellen. Al mag je natuurlijk nooit veralgemenen. Ik probeer als BMW-chauffeur altijd heel hoffelijk te zijn in het verkeer en bijvoorbeeld altijd mijn pinkers te gebruiken als ik wil afslaan. Helaas kan ik dat niet altijd van de andere BMW-rijders zeggen.”

BMW gaat klanten beter opvoeden

Voor dat ‘pinkerprobleem’ heeft de fabrikant zelf een oplossing bedacht. “De nieuwe BMW-auto’s sturen hard tegen als je van rijstrook verandert zonder je richtingaanwijzer te gebruiken”, zegt verkoper Steven Vankemmel. “Ik zeg tegen klanten weleens lachend dat BMW zijn klanten hiermee beter wil opvoeden. Wij gebruiken die vooroordelen dus ook wel tijdens verkoopgesprekken. Maar daar is wetenschappelijk natuurlijk niets van aan, hé. Ik heb eigenlijk het gevoel dat de media ook een rol spelen in het negatieve imago van BMW-rijders. Als er een ongeval of een snelheidsovertreding is gebeurd met een BMW, wordt dat altijd zo benoemd. Als de overtreding door een andere wagen wordt veroorzaakt, wordt het merk veel minder vaak genoemd.”

Alle onderzoeken en mediaberichtgeving ten spijt, zouden de vooroordelen dus wel meer op een karikatuur dan op de werkelijkheid kunnen lijken. “Iedere chauffeur is anders. En veel van die vooroordelen zijn ongefundeerd”, zegt Henri Delforge. “Ik rijd al jaren met een BMW, en heb in die tijd nog nooit een snelheidsboete gekregen. De negatieve reacties van anderen zijn er soms door jaloezie. Mensen zien dat het mooie wagens zijn, en sommigen vinden het dan misschien spijtig dat ze er zelf niet mee rijden.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER