“Volhouden, kom op”: reclameaffiche met kind onder water zorgt voor polemiek in Wallonië
Een reclameboodschap van Brussels Airlines met daarop een kind dat onder water zijn adem inhoudt, zorgt voor polemiek in Franstalig België. De affiche werd immers net verspreid in gebieden die midden juli 2021 getroffen werden door de zware overstromingen. “Volhouden, kom op. Wat dacht je ervan om daarna te boeken?”, luidde de weinig subtiele slogan. Bij de jury voor ethische reclamepraktijken, de federale voogdijminister en de luchtvaartmaatschappij zijn al zeker twee klachten binnengelopen.
Meer dan dertig mensen lieten het leven bij de overstromingen. Nog steeds leven veel slachtoffers in gehavende woningen.
“De reclamecampagne is in meer dan één opzicht schokkend en onnoemelijk wreed te noemen”, stellen Christine Mahy van het Waals netwerk tegen armoede en Pierre Ozer (onderzoeker klimatologie en beheer van natuurrisico’s aan de Universiteit Luik; nvdr) in een gezamenlijk persbericht. “Ze toont een stuitend gebrek aan respect voor de bevolking, die uitgeput is na zo veel maanden van onzekerheid.”
“De advertentie doet uitschijnen dat een reisje hen net zou kunnen ‘redden’. Terwijl net deze mensen niet op vakantie zullen kunnen gaan, zij moeten alle financiële middelen inzetten om te overleven.”
De initiatiefnemers achter het persbericht vinden het ook niet zo handig dat de reclame ertoe aanzet om een vervuilend vervoermiddel te gebruiken. “Er bestaat immers een verband tussen de opwarming van de aarde en de overstromingen. Het moet gedaan zijn met burgers meer te doen consumeren via publiciteit die inspeelt op niet-essentiële behoeften, zeker als ze ook nog eens extreem veel broeikasgassen uitstoten.”
“Wilden bemoedigende boodschap brengen”
Brussels Airlines wijst erop dat iedereen binnen het bedrijf erg begaan is met de precaire situatie waarin de slachtoffers van de overstromingen zich bevinden. “De twee voorbije jaren waren een lange en moeilijke periode voor bijna alle Belgen, met weinig positieve momenten. Met deze campagne wilden we vooral een positieve en bemoedigende boodschap brengen voor alle Belgen. De foto toont een jongetje in een zwembad, een typische vakantie-activiteit. De begeleidende tekst verwijst naar het doorzettingsvermogen en de veerkracht die ons land heeft getoond”, aldus het bedrijf.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Brussels koppel sterft bijna tijdens slaap: verdwaalde kogel doorboort slaapkamer bij zonsopgang
-
vtwonen
Je bed wel of niet opmaken? Dit is de beste en meest hygiënische aanpak
Na een lange dag is er weinig fijner dan onder de lakens kruipen van een mooi opgemaakt bed. Het loont dus om in de ochtend de lakens strak te trekken. Maar daar zijn ook nadelen aan verbonden. Moet je nu wel of niet het bed opmaken? Bij deze vindt vtwonen.be er het antwoord op. -
1
De Croo neemt het op voor Van der Straeten: “Alles is in volle transparantie gebeurd”
Eerste minister Alexander De Croo (Open Vld) neemt het op voor minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen). “Alles is in volle transparantie gebeurd”, zegt hij. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez verklaarde eerder deze week dat er een onderzoekscommissie moet komen naar de manier waarop de verlenging van de kerncentrales is afgehandeld door Van der Straeten en de toenmalige CEO van hoogspanningsnetbeheerder Elia, Chris Peeters. -
-
Spaargids.be
Hoeveel zakgeld geef je aan een jong kind? En aan een tiener? Zo maak je een slimme beslissing
-
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
PREMIUM1
Ooit werd River Cola beschaamd weggemoffeld, vandaag heeft cola ‘van den Aldi’ cultstatus bereikt: hoe komt dat?
River Cola blaast 50 kaarsjes uit. Op die halve eeuw tijd heeft het imago van de cola ‘van den Aldi’ een evolutie doorgemaakt. Ooit werden de blikjes diep en beschaamd in de boekentas weggemoffeld, maar vandaag zijn ze stigma van ‘arme mensen-cola’ kwijt. Marketingprofessor Luk Warlop legt uit hoe dat gelukt is. -
Update9
Aarde getroffen door sterkste zonnestorm sinds 2003: prachtige beelden van noorderlicht boven ons land
-
PREMIUM44
Annie en Rosy getuigen over de meedogenloze schuldindustrie: “1,46 euro bleef onbetaald. Nu eist deurwaarder 1.796 euro”
-
PREMIUM28
HET RAPPORT. Dit zijn de primussen van het Vlaams Parlement: “Elk nieuw parlementslid zou bij haar in de leer moeten gaan”
Het zijn niet altijd de luidste roepers of de politici die het vaakst in de media komen die het verschil maken in het Vlaams Parlement. Soms zijn het ook de stille krachten, die in de luwte uw problemen proberen op te lossen. Welke parlementsleden haalden echt alles uit hun mandaat en zijn de absolute voorbeelden voor de komende lichting? Ontdek het hier. -
Een op vijf jonge bromfietsers vorig jaar betrokken bij ernstig ongeval
Het afgelopen jaar is één op de vijf jonge bromfietsers bij de dokter of in het ziekenhuis beland door een verkeersongeval. Dat zegt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) op basis van een grote jongerenbevraging. Er komt nu een gratis leerplatform om mensen die het rijbewijs voor bromfiets, speedpedelec of brommobiel willen halen beter voor te bereiden op het verkeer. -
Wolf duikt in vier dagen op in drie gemeentes: “Maar wat hij zoekt, gaat hij hier niet vinden”
Hoogstraten, Sint-Job-in-'t-Goor, Brecht